Vi pratade lite om VDR, (spänningsberoende motstånd) som åskskydd tidigare i den här tråden.
Enligt mig ett mycket bra skydd mot åska att ha sådana komponenter både vid 230 V ingångar och 12 V intag på radiostationer eller på nätaggets utgångar.
Vilken spänning väljer man då? 230 V blir ju 322 V toppspänning.
Jag menar att VDR är inte så branta och klipper först transienter vid högre spänning.
Jag skrotade idag en grabbnäve proffesionella mindre nätaggregat, i dessa satt ett VDR strax bakom 230 V AC intaget.
Data på dem var S14 K275, vilket betyder att de är 14 mm i diamter, och avsedda för 275 Volt.
Såldes är de tänkta att jobba med medelspänningen.
Så 275 - 310 V VDR lämpar sig väl som skydd vid 230 V. Gärna 20 mm stora.
Har man sådana i många apparater kommer de att samverka vid överspänningspikar på nätet.
Smäller åskan i omedelbar närhet kommer de att explodera, men då har de gjort ett bra jobb att skydda utrustningen.
Erfarenhetsmässigt skall det vara en riktigt dyngsmäll då.
De verkar inte vilja brinna, utan är slälvslocknande, de skall givetvis monteras så de inte kan antända andra saker i appraten, exvis direkt på AC-jacken eller på en tvåpolig nätströmbrytares sekundrärsida. 15 - 20 mm från annat.
I en del apparater ser man VDR skyddade av en bit systoflexslang. (glasfibervävd slang.)
För övrigt dags att börja tänka på sommarens åskskydd.....
Kanske en ny tråd där vi delar med oss av åtgärder för att skydda våra dyra saker mot åskan.
SM4FPD