Solstormar, särskilt farliga för Kalifornien?

SM3AOM DE SM3ZBB:
Har du funderat över järnvägens ERTMS-system? Där har man verkligen byggt in sårbarhet. Systemet använder sig av GPS och man har mig veterligen inte lyckats få det att fungera tillfredsställande trots att man redan river de gamla fungerande trådbaserade systemen.

Nu har man visserligen säkrat för katastrof men resultatet av störningar t.ex. pga. solstorm blir tåg som antingen tvingas stå stilla eller köra med kraftigt reducerad hastighet.
 
Man har de senaste åren kunna läsa och se flera likande rapporeter om det hemska som skall händ det här solfläcksmaximumet. Bla i tidningar som Illustrerad Vetenskap och liklande. samt felra TV-program och plötsligt uppdykande nyhetesrapporter. Det liknar ibland skåpmat Något som plockas fram vart 11:e år oavsett om det blir en stor eller liten sak. Nu har vi legat nästan i maxet i några år och varför skulle detta max kulminera just nästa sommar?

Och Rolf detta med växelström, vi talar om så stora saker, och frekvensen blir så låg att det kan ses som likström av oss människor som har ebgränsad syn på tid och händelser. En solstorm ökar kulminerar och minskar under exvis 3 dagar, frekvensern blir en bråkdel av en Hz, en är ändå "växelström", om vi talar om så här stora saker, (transformatorer) bruset och övertonerna, fladdret finns även som en komponen..
Vi utsätts för enast några få svängningar i denna växelström.

Inom seismologi och geologi mäter man och forskar i området ner mot 0,001 Hz. En solstorm är ännu lägre frekvens.


de
FPD
 
......

Och Rolf detta med växelström, vi talar om så stora saker, och frekvensen blir så låg att det kan ses som likström av oss människor som har ebgränsad syn på tid och händelser. En solstorm ökar kulminerar och minskar under exvis 3 dagar, frekvensern blir en bråkdel av en Hz, en är ändå "växelström", om vi talar om så här stora saker, (transformatorer) bruset och övertonerna, fladdret finns även som en komponen..
Vi utsätts för enast några få svängningar i denna växelström.

Inom seismologi och geologi mäter man och forskar i området ner mot 0,001 Hz. En solstorm är ännu lägre frekvens.


de
FPD
Hur kan då solstormen inducera spänningar av någon dignitet i ledningar?
Den inducerade spänningen blir ju proportionell mot frekvensen.

Beträffande spänningar som induceras i matningsspänningen i atlantkablar, så tror jag hursomhelst inte att de är särskilt känsliga för denna typ av påverkan.
Matningsspänningen är nämligen hög.
 
SM3AOM DE SM3ZBB:
Har du funderat över järnvägens ERTMS-system? Där har man verkligen byggt in sårbarhet. Systemet använder sig av GPS och man har mig veterligen inte lyckats få det att fungera tillfredsställande trots att man redan river de gamla fungerande trådbaserade systemen.

Nu har man visserligen säkrat för katastrof men resultatet av störningar t.ex. pga. solstorm blir tåg som antingen tvingas stå stilla eller köra med kraftigt reducerad hastighet.
Jaha? Det är inte något som allmänheten har fått reda på. Ytterligare en tavla.
Hur stor del av förseningarna kan bero på detta?
 
Rolf, det finns rapporeter från tiden då man körde Morsetelergafi med direktkopplade långa ledningar. exvis atlantkablar, för över hundra år sedan.
Där plötsligt Morseskrivare brann upp, man kunde telergafera utan batteriet etc..
Det handlar förstås om långa ledningar som utgör ett, eller en del av ett varv i den stora transformator vi talar om.
Hundratals eller tusentals km långa järnvägar är även de en lång ledning som fungerar som en sekundärspole.

Jag har jobbat med en eleketrisk omräörare för att röra om i en stålsmälta på 80 ton, det görs med en spole som matas med 0,15 Hz AC. Verkar gigantiskt men i mikroskopisk skala jämfört med hela jorden och solen.

Jag liknar lite våra långa ledningar i marken som kan utsättas för jordströmmen vid åsknedslag i grannskapen med detta.

Då jag har sett radiostationer där jord har varit avbränt, dvs cm breda jordfolier mellan chassi minus och jordskruv, efter ett åsknedslag. Apparaten har varit ansluten till jord på flera ställen.

de
FPD
 
OK, Roy!
Jag har hittat lite material på nätet som verkar stödja det du säger.
http://www.svk.se/Global/02_Press_Info/Pdf/120330-Skydd-mot-geomagnetiska-stormar.pdf
En för denna diskussion mycket relevant skrift,
Där står bl,a, att strömmarna i jonosfären under en solstorm kan uppgå till miljontals ampére, och att frekvensen i jämförelse med 50 Hz kan anses som likström.
I kapitel 8. "Sverige i förhållande till omvärlden" jämförs elnäten i USA, Sverige och Finland, och tydligen så är elnäten i USA känsligare än i Norden.
 
Veterligen har inga signalsystem för järnvägar eller manöversystem för broar någon koppling till Internet, vilket är nödvändigt för att få in ett "datavirus".
Dessutom bygger säkerhetskritiska system nästan alltid på "PROM:ad kod" som inte kan modifieras utifrån.
Att skadlig kod behöver Internet eller något annat nät för att spridas är en seglivad myt. Det finns många andra metoder, t ex USB-minnen. Det här blev väldigt tydligt i fallet "Stuxnet" Stuxnet - Wikipedia . Det är en mycket farlig väg att gå om man tror att det krävs nätverk för att sprida skadlig kod.

Det finns även en utbredd missuppfattning att programvara som startas från read-only media, t ex CDROM, DVDROM, PROM är immun mot angrepp. Helt sant är att den är immun mot att bli ändrad i "vila" - det går ju inte att ändra en bränd CD eller en programmerad PROM.
Men däremot går det utmärkt att ändra program som körs eftersom de körs i skrivbart minne (RAM). Det här är inte heller något teoretiskt, det nyttjas kontinuerligt i sårbarheter mot våra datorer.
Attackeraren "nästlar sig in" i ett program som redan körs i minnet och är därifrån fri att göra allt som orginalprogrammet hade rättighet till.

73 de SM0RVV
 
Kommer ihåg att SM4ELM mätte jordströmmarna för att kunna förutspå aurora.

Det var en väldigt enkel teknik, 2 mässingslod neddrivna i marken, ca 20m från varandra på en öst/västlig linje. Mellan pinnarna hade han kopplat in en uA-meter med en kondensator över polerna och har jag för mig, två antiparallella dioder. Vid solstormar så började instrumentet "fladdra". Auroran kom en 10 timmar senare.

Har länge funderat på att göra en sådan installation men av någon anledning så har det inte blivit gjort ;)
 
De magnetfältsvariationerna bör väl härröra sig från jordens magnetfält?
Magnetfältsvariationerna härrörande från jonosfären borde väl skärmas av av kilometervis av elektriskt ledande havsvatten? För att magnetfältet skall kunna inducera ström så måste det ju variera, dvs innehålla en växelströmskomponent.

Som jag förstått det, får solvinden jordens magnetfält att "fladdra" och att detta fladder i sin tur inducerar strömmar i ledande objekt som elledningar med mera.
 
Solstormar!

Solstormar är intressanta, dock är inte alla till gagna för oss VHF amatörer. Alla solstormar penetrerar inte jordens magnetfält utan repileras. efter som det är magnetism vi pratar om så måste magnetfälten stämma för att elektronerna skall tränga in.
Solens IMF måste tillta sydligt för att det skall bli Norrsken.jag länkar till mer ingående info nedan så kan ni själva få en uppfattning om det hela.
Även om det är Solstormar så måste de vara Riktade mot oss. Ett utbrott (Flare) CME måste inträffa så att det bombarderar oss.

Info från nätet som jag inte orkar återge:

Källa spaceweather.com

The Sun is a big magnet.

During solar minimum the Sun's magnetic field, like Earth's, resembles that of an iron bar magnet, with great closed loops near the equator and open field lines near the poles. Scientists call such a field a "dipole." The Sun's dipolar field is about as strong as a refrigerator magnet, or 50 gauss. Earth's magnetic field is 100 times weaker.

During the years around solar maximum (2000 and 2001 are good examples) spots pepper the face of the Sun. Sunspots are places where intense magnetic loops -- hundreds of times stronger than the ambient dipole field -- poke through the photosphere. Sunspot magnetic fields overwhelm the underlying dipole; as a result, the Sun's magnetic field near the surface of the star becomes tangled and complicated.

The Sun's magnetic field isn't confined to the immediate vicinity of our star. The solar wind carries it throughout the solar system. Out among the planets we call the Sun's magnetic field the "Interplanetary Magnetic Field" or "IMF." Because the Sun rotates (once every 27 days) the IMF has a spiral shape -- named the "Parker spiral" after the scientist who first described it.

Above: Steve Suess (NASA/MSFC) prepared this figure, which shows the Sun's spiraling magnetic field from a vantage point ~100 AU from the Sun.

Earth has a magnetic field, too. It forms a bubble around our planet called the magnetosphere, which deflects solar wind gusts. (Mars, which does not have a protective magnetosphere, has lost much of its atmosphere as a result of solar wind erosion.) Earth's magnetic field and the IMF come into contact at the magnetopause: a place where the magnetosphere meets the solar wind. Earth's magnetic field points north at the magnetopause. If the IMF points south -- a condition scientists call "southward Bz" -- then the IMF can partially cancel Earth's magnetic field at the point of contact
"When Bz is south, that is, opposite Earth's magnetic field, the two fields link up," explains Christopher Russell, a Professor of Geophysics and Space Physics at UCLA. "You can then follow a field line from Earth directly into the solar wind" -- or from the solar wind to Earth. South-pointing Bz's open a door through which energy from the solar wind can reach Earth's atmosphere!

Southward Bz's often herald widespread auroras, triggered by solar wind gusts or coronal mass ejections that are able to inject energy into our planet's magnetosphere.

Det finns ett antal Magnetometrar att titta på vad som är på gång. IRf i Kiruna, Tromsö mfl jag har själv en egen magentometer som jag har publikt på min hemsida. Homepage of SM4IVE längst ner på huvudsidan.
Intressant om magnetfälten
Jag skulle vilja påstå att Tv programen härom kvällen var inte relevanta då detta solfläcksmax är betydligt sämre än föregånde max.
Kanske brist på programpunkter!!!!
73 Lasse SM4IVE
 
Last edited:
Kommer ihåg att SM4ELM mätte jordströmmarna för att kunna förutspå aurora.

Det var en väldigt enkel teknik, 2 mässingslod neddrivna i marken, ca 20m från varandra på en öst/västlig linje. Mellan pinnarna hade han kopplat in en uA-meter med en kondensator över polerna och har jag för mig, två antiparallella dioder. Vid solstormar så började instrumentet "fladdra". Auroran kom en 10 timmar senare.

Har länge funderat på att göra en sådan installation men av någon anledning så har det inte blivit gjort ;)
Det finns ju magnetometrar. Dessa använder i allmänhet spolar, och mäter magnetfält, i stället för jordströmmar. Dels är det ju de välkända som vi kan kolla på på nätet, som Kiruna och Lycksele. Men det finns även radioamatörer som har sådan utrustning. Kolla på SAM Magnetometer Project . Det finns tydligen åtskilliga av dem som ligger ute på nätet, ex.vis Simple Aurora Monitor.
Det går även att hitta byggbeskrivning på denna hemsida.
 
Som alltid vid dessa filosofiska reflektioner kommer massor av kunskap i dagen.

Jag använde själv en sådan "auroravarnare" för länge sedan, som SM4ELM hade, som du beskriver SM0KBW.
Min var med 60 meters avstånd, öst väst och tomtgränsrören anslutna till en mätare med mittnolla. Genom att ha skyddsdioder håller mätaren om åskan slår ner inom några km, med kondingen släcker man snabba förloppp från åskan. Det är i marken åskan är värst.... den farliga jorden. Efter någon vecka slutade den galvaniska delen av utslaget.
Ibland kunde mätaren reversera, ibland fladdra.
Och ibland blev det aurora.
Mycket svårtolkade utslag ibland.

Varför inte prova?

Det roligaste var hur dennna anläggning funkade som långsvågsantenn, då sände Omega och jag fick 59plus på 10 - 14 kHz....

Vi har ibland sett hur man på TV demonstrerar supraledande material, genom att kyla ett material till nära -273 gr C, (0 K) kan man få en magnet att sväva ovanför. det sker saker som inte är normala och det verkar flyta likström, en generator utan det vi normalt förknippar med induktion, någon form av likströmsgenarator.
Något vi kanske kan förvänta oss även sker av en solstrorm där våra atmosfärskikt påverkas till att bilda plasma etc.
Kort sagt det kan ske saker som vi, inte jag i alla fall, bergiper oss på, om vi inte är atomfysiker.

de
FPD
 
Jag skulle vilja påstå att Tv programen härom kvällen var inte relevanta då detta solfläcksmax är betydligt sämre än föregånde max.
73 Lasse SM4IVE
Hur stark är korrelationen mellan solfläckstalet och enskilda event?

Är risken försvinnande liten för en stor CME i o m att det är en klen cykel? Eller kan även en klen cykel producera stora enskilda utbrott? (som kan eller inte kan vara riktade mot jorden)

73 de SM0RVV
 
Som jag förstått det, får solvinden jordens magnetfält att "fladdra" och att detta fladder i sin tur inducerar strömmar i ledande objekt som elledningar med mera.
Det är magnetfältet från strömmarna i jonosfären, orsakade av de laddade partiklar från solen, som fångas upp och stör jordens eget magnetfält.
Genom att kolla på NOAA:s sajter så kan man se värden på K- och A-index.
Ju mer "fladder" desto högre värden.
Today's Space Weather
http://www.swpc.noaa.gov/ftpdir/latest/wwv.txt
Real-time (Quicklook) Dst Index Monthly Plot and Table
Observatory
Review and Forecast (zones)
Space Weather Now
Dessa sajter brukar jag kolla ibland, speciellt när jag vill veta läget för MV-DX, (lyssning).
 
Hur stark är korrelationen mellan solfläckstalet och enskilda event?

Är risken försvinnande liten för en stor CME i o m att det är en klen cykel? Eller kan även en klen cykel producera stora enskilda utbrott? (som kan eller inte kan vara riktade mot jorden)

73 de SM0RVV
Eftersom jag ganska ofta kollar dessa saker, pga mitt "udda" intresse DX-lyssning på MV, så vet jag att CME förekommer ganska frekvent även under solfläcksminimum. Det är själva solfläckarna som står för CME. De är definitionsmässigt färre under solfläcksminimum. Så chanserna (som jag ser det) för en längre period utan CME är större. Solen snurrar runt sin axel på ca 28 dygn, så därför upprepas ofta bra konditioner med 28-dagars cykel.
Det verkar som att kraftiga CME förekommer i mindre utsträckning under perioder med lågt solfläckstal.
 
Last edited:
Det finns ju magnetometrar. Dessa använder i allmänhet spolar, och mäter magnetfält, i stället för jordströmmar. Dels är det ju de välkända som vi kan kolla på på nätet, som Kiruna och Lycksele. Men det finns även radioamatörer som har sådan utrustning. Kolla på SAM Magnetometer Project . Det finns tydligen åtskilliga av dem som ligger ute på nätet, ex.vis Simple Aurora Monitor.
Det går även att hitta byggbeskrivning på denna hemsida.

Jo, så finns även mobiltelefoner - så varför hålla på med en stenåldersteknik som amatörradio överhuvud taget?

Naturligtvis för att det är kul! Är medveten och har läst de sidor du refererar till och mer därtill om ämnet.
 
Det är magnetfältet från strömmarna i jonosfären, orsakade av de laddade partiklar från solen, som fångas upp och stör jordens eget magnetfält.
Genom att kolla på NOAA:s sajter så kan man se värden på K- och A-index.
Ju mer "fladder" desto högre värden.

Det jag var ute efter var orsak - verkan sammanhanget. Solvinden påverkar jordens magnetfält som i sin tur inducerar de jordströmmarna som är problematiska.
 
Men däremot går det utmärkt att ändra program som körs eftersom de körs i skrivbart minne (RAM). Det här är inte heller något teoretiskt, det nyttjas kontinuerligt i sårbarheter mot våra datorer.
Attackeraren "nästlar sig in" i ett program som redan körs i minnet och är därifrån fri att göra allt som orginalprogrammet hade rättighet till.

73 de SM0RVV

Det är av den orsaken som riktigt kritiska program, som t.ex. de som finns i ATC-systemet eller i processkontrollsystem inte exekveras från RAM utan från PROM.
Det finns PROM-ade RTOS där man vid kompilering och länkning kan specificera hur stor del av minnesarean som ska vara RAM och hur samt under vilka omständigheter den tillåts modifieras.

När bara RAM-vektorer som innehåller t.ex. stacken, programvariabler eller hopptabeller har tillåtelse att modifieras kommer en attack, av slag det vara må, att utlösa en programkrasch men inget mera. De former av attacker som består i att få en buffert att flöda över och därefter öppna vägen för att mata in skadlig kod kommer bara att leda till att angriparen försöker skriva in pekare eller data i ROM vilket utlöser watch-doggen.

USB-minnen eller andra osäkra datamedia är inte heller tillåtna i t.ex. flygledningssystem eller järnvägssignaler, utan där byter man oftast programvara genom att antingen byta hela minneskort med PROM:ad programvara, eller genom att ta en systemhalva "offline" och därefter uppdatera flash-minne.

Den nya minnesinnehållet kontrolleras m.h.a. CRC och checksummorna måste "matcha" innan det tillåts användas.

Jag arbetade tidigare med radioväxeln som Stockholm Radio använder, där Telias IT-säkerhetsavdelning inledningsvis hade farhågor om anslutningen till ett Intranet som var nödvändig för debiteringssystemet kunde användas för en "hackerattack".

Inte ens med tillgång till interna IP-adresser och inloggningsinformation gick det att försöka modifiera radioväxelns "firmware" eftersom det dessutom krävdes ett proprietärt filöverföringsprogram som var skyddat med engångskoder.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ville förtydliga att de premisser du gav för säker körning av kod inte gällde generellt - men glädjande nog gäller det tydligen i de här fallen. Snygg design du beskriver.

De som drababdes av Flame och Stuxnet hade nog så här i efterhand önskat att de valt andra system...

Frågan är hur länge man kan hålla emot marknadskrafterna och prisjakten? "Vanliga" OS kommer in i allt fler saker. En mycket oroande utveckling i mina ögon. Jag håller verkligen tummarna att vi har kompetenta beställare en lång tid framöver.

73 de SM0RVV
 
Back
Top