Det är svårt att säga vad som passar den enskilde amatören bäst.
I allt här i livet då man stöter på patrull av något slag så finns det alltid minst två metoder.
Ungefär som att ta sig igenom en vägg:
Alt 1 - Det arbetsamma sättet, med verktyg och tankemöda. Det tar lång tid.
Alt 2 - Att stånga sig igenom. Det går mycket fortare, men det blir väldigt blodigt.
Båda alternativen röner framgång.
Skämt åsido så är det ett problem som anfäktat radioamatörerna alltsedan 1920-talet. I tidningen CQ fanns för, tror jag, tre år sedan en liten artikel som W2VU (chefredaktören) skrev där han berättade att det första klagomålet på contesting på amatörradiobanden inkom skriftligen från en Österrikisk radioamatör daterat 1926.
Från början var contesting ett sätt att aktivera kortvågsbanden över huvudtaget. Precis som vi idag aktiverar VHF och uppåt med tester där. Någon som skulle kunna tänka sig att klaga på dem? Trodde inte det, nej. På de banden är vi jätteglada när det är contest! Annars hörs ju inte ett pip.
På kortvågen hörs många pip i dagens läge.
Om det inte blivit förändring sedan 1920-talet, hur ska man då kunna tänka sig att det skulle gå att ändra nu?
Det får mig osvikligt att tänka på politiken och hur några fanbärare säger sig ha alla med sig medan massmedia långt senare med stora rubriker spetsar orden mot samma grupp av människor.
VJX, varför inte försöka vara med och köra contest. Det kan ju råka sig så att det faller dig i smaken. Själv var jag väldig motståndare, precis som så många andra, men det lät sig ändras. Miraklens tid är ännu ej förbi.
N1MM Logger Website | HomePage
för gratis programvara som dessutom är den mest avancerade som finns.
microHAM all for Contesting SO2R Digital Modes and Automation
för avancerade tekniska hjälpmedel. Eller om man vill programmera sin egen systemintelligens med PIC eller AVR.
Det är även en teknisk utmaning att ge sig i kast med. Inte bara att lära sig att bli en duktig marodör