Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om stationer som deltar i en contest använder anropet "CQ TEST" så vet alla att endast andra deltagare
i testen bör svara.
Stationer som icke deltar i någon contest ropar endast "CQ" och kan därmed få kontakt med likasinnade..
Skulle det bli mer (radio)sport om effekten begränsades till 1W? Roligare och fler skulle få plats på banden!
"you not in contest, go away idioot"
Jag ropade ett vanligt CQ på en ledig frekvens (dubbelkollade några gånger att den var ledig) under en helg då det var någon lite mindre SSB test. (russian DX kanske?)
Den föste som svarade gav mig 59 och något nummer, varpå jag svarade något annat, när han kom tillbaka frustade han ur sig "whats my number, whats my number" och när jag förklarade att jag inte deltog i nägon contest fick jag tillbaka "you not in contest, go away idioot"
Sedan ropade jag igen på "min" frekvens, då kände sig någon, förmodligen min nyfunna vän, nödgad att stämma av kilowatt-slutsteget, tre gånger, varje gång jag försökte ropa.
Sedan hade han lyckligtvis inte tid att uppfostra mig mera för han skulle ju tävla också.
Det är det bemötande man kan räkna med av "eliten" inom "sporten"
Det finns rötägg överallt.
Absolut, jag har aldrig sagt att alla contestoperatörer beter sig så, men tydligen tillräckligt många för att andra användare ska känna att dom är portade från banden varje gång det är test.VJX de FUD
Jag dristar mig till att hålla med dig om det du beskrivit. De som försöker sig på ett regelrätt CQ är utsatta. Bland contestoperatörerna finns det rötägg
När man upplevt utsattheten och frustrationen så utmynnar det självklart i en allmän hållning mot den gruppen av människor som rötägget representerar. Då är det oerhört viktigt att man tänker på att det är alltid de tomma burkarna som skramlar mest, inte sant?
Mats RM2D är en vänlig och skicklig operatör som naturligtvis inte själv skulle ens kunna komma på tanken att uppträda på det viset som rötäggen gör. Inte jag heller.
Att man får stångas och knuffas med sina medtävlande är en helt annan sak. Det är en del av dynamiken och ger den svulstighet som höjer adrenalinet.
Därför kan man hävda att den som försöker sig på att köra ett slöQso också därmed sticker in sitt huvud i ett getingbo och måste räkna med att minst en geting sticker. Varför man stuckit in huvudet just där är en helt annan fråga som möjligen en erfaren psykolog kan förklara.
Rötäggen finns överallt. De märks bara inte förrän man lockar fram dem. Det gör man frivilligt. Precis som när man muckar bråk med en berusad, påtänd eller testosteronstinn hobbyboxare.
Fast här påstår ju contestivrarna att det minsann går hur bra som helst att köra "slö-qso" mitt i en brinnande test, trots att det är ett getingbo med "testosterostinna berusade och påtända hobbyboxare" i bildlig mening.
Att det sedan går ocivilicerat till även i DX-piles är en annan sak, dom upptar ju inte hela band.
Dom kan man ju undvika, en test tar hela band i anspråk, hela helger.