Bertil,
Mitt inlägg var litet tillspetsat och jag är väl medveten om att en beam på samma QTH som jag har skulle öka på signalstyrkan med en S-enhet eller två...
Det som dock är talande för WARC-banden är sannolikhet att genomsnittsantennen är betydligt mindre än på exempelvis 20 meter, vilket per automatik gör den enklare för folk med mindre antenner att hävda sig på WARC.
Mitt inlägg var riktat som moteld mot någons argument att man behöver yagi för att köra DX på WARC.
En icke statistiskt säkerställd analys säger mig att jag behöver ropa 3-4 gånger längre på 20 meter än på 12, 17 eller 30 meter på samma rara DX-expedtition. Detta om jag har min vertikalantenn på alla 4 banden. Det är nog bevis för mig att det är mindre konkurrens på WARC-banden och betydligt enklare att komma igenom pileups. Detta är ingen myt, utan en sanning som gäller mitt QTH (och jag vågar drista mig till att det gäller de flestas QTH).
Alla har inte utrymme eller lust att sätta upp yagiantenner för WARC och därför ska man inte på förhand förledas att detta band inte är DX-band utan yagi...
73 de LRR, Mats
RM2D de APQ
FBJ startade den här tråden som i stora drag gick ut på att han ej kunde prova sitt nybygge på 7-MHz. Detta p g a en CONTEST. Det var förra weekendan. FBJ skriver att det är samma elände på det aktuella bandet detta veckoslut.
Kontentan av de framförda åsikterna på denna tråden är att en MINORITET av amatörradioutövarna förstör och hindrar en MAJORITET att utöva eller begränsa sin hobby.
Du föreslog att icke contestare kunde använda WARC-banden. Jag svarade då att alla amatörer hade kanske inte bra utrustning på dessa band. Jag borde också nämnt att mitt huvudintresse på den högre delen av HF-spektrat, 14 - 29-MHz är SKED. Jag har vänner, f d tekniker som jobbat för FN, i flera världsdelar och vi håller regelbundet kontakt med varandra på framförallt 14,3-MHz. En del av dom är fortfarande verksamma i FN och har därför bara möjlighet att vara QRV på just weekendar, läs "CONTEST-VECKOSLUT".
Du skriver:
Det som dock är talande för WARC-banden är sannolikhet att genomsnittsantennen är betydligt mindre än på exempelvis 20 meter, vilket per automatik gör den enklare för folk med mindre antenner att hävda sig på WARC.
Det är riktigt. En dipol för 14,3-MHz blir cirka 2 x 4,98 meter medan en dipol för 18,1-MHz hamnar på ungefär 2 x 3,93 meter - i mina ögon en obetydlig skillnad. Har jag kanske missförstått din kommentar?
Mats, jag har den uppfattningen att du är en lugn och sansad människa och i flera av dina inlägg har du t o m kritiserat det utbredda och tvivelaktiga sättet att köra tävlingar på HF.banden.
Jag tycker då att du skall föregå med gott exempel. Börja med att starta en opinion mot att contest utövas nästan varje weekenda. Börja med Sverige och föreslå att SAC-testen upphör. Kontakta "testledare", alltså de som arrangerar contest i t ex Europa. Föreslå att man slopar starkt "lokala" tester.
Mitt mål är, som jag nämnt i ett tidigare inlägga, att CQ-testen och ARRLs contest blir kvar. Med fyra weekendar per år kommer säkert de "icke contestfrälsta" att acceptera.
73
Bengt
SM6APQ