RM2D de APQ
SÅDAN DX PILE på 12 meter att jag hade önskat en dämpsats i julklapp. Tramset om att man behöver yagi på WARC för att hävda sig är helt utan relevans.
Att man skapar en enorm pile up på ett band behöver inte vara något bevis på att antennen avger en superstark signal. Min erfarenhet är att en sällsynt (attraktiv) signal betyder ALLT. De rapporter, 59, betyder i praktiken inget. Vem vill "förolämpa" motstationen vars QSL jag behöver för ett visst diplom! Troligen är du attraktiv med din ryska callsign. Antar att du pratar bra engelska och kan beskriva din situation bättre än många ryssar kan (på engelska). Dessutom är du kanske attraktiv på detta band eftersom jag inte kan erinra mig att jag hört en UA station på 24-MHz.
Att skapa en DX PILE på ett visst band under vissa omständigheter ÄR INGET BEVIS PÅ att antennen avger en stark signal.
Jag erinrar mig när jag jobbade som teknisk rådgivare åt ITU i Pacific. Ett av länderna jag besökte var Salomonöarna, Guadalcanal (ökännt under andra världskriget med stridigheter mellan amerikanare och japaner).
Jag ansökte om amatörradiotillstånd hos telemyndigheterna och fick signalen H44BL. Dagen efter var jag QRV från hotellrummet med en trådstump utslängd från fönstret till närmaste träd. Utan isolatorer!
Jag skapade en ENORM pile-up från främst JA, VK och W6. Fick nästan utan undantag 59. Rapporterna var naturligtvis minst sagt överdrivna! Efter 3 timmar var jag tvungen att gå QRT - XYL och barnen ville sova!
Dagen efter, vid ungefär samma tidpunkt och frekvens, låg det stationer och ropade på mig utan att jag tillkännagett min närvaro.
Nej, en pile-up behöver inte vara något bevis för att antenn eller övrig utrustning avger en bra signal.
73
Bengt
SM6APQ