Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SM2EEC said:Vad skall man köpa för begagnad spektrumanalysator som är prisvärd under 10.000:-?
HP xxxxx eller ?
/Sture
Skillnaden mellan en 50 ohms 8558 och en 75 ohms (option 002)
är att det sitter en "minimum loss pad" mellan ingångskontakten och ingångsdämparen.
Tar man bort den och gör om amplitudkalibreringen så har man "den vanliga" 8558.
Allt "nedströms" är 50 ohm.
För "amatörändamål" kan man även låta den sitta kvar och bara justera kalibreringen en aning.
I de allra flesta fall så kan man försumma skillnaden mellan t.ex. 50 ohms och 75 ohms dämpare när de används i 50 ohms system.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Jag har både 141T och 141S mainframe. Det är ingen direkt skillnad, förutom att den användbara bildytan är mindre på 141S.
141-serien är ganska "lättjobbad", men för att komma åt svåråtkomliga delar/trimpunkter behövs förlängningskort/kablar. Har inte sett sådana i Sverige. Med lite improvisation brukar det kunna ordna sig ändå.
Pris/prestanda är hyfsat bra, mina 3 analysatorer (med 4 pluggar 30 Hz - 18 GHz) har kostat mig genom åren totalt c:a 3000 kr inkl. trackinggeneratorerna.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Var försiktig med ljusstyrkan då du har bara en grön prick på skärmen!
/ Ingvar
Var det dyrt?
Hos MJS Electronics kostar 8552 165:- Euro och 8554L 275:- Euro.