1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Spolar

Discussion in 'Hemmabyggen' started by SM0YDO, Jan 30, 2020.

1. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

Jag var till Elfa i tisdags och köpte kondingar. Dom skickar mig SMS då de finns för avhämtning i Solna. Nu har jag tur som bor i närheten..

/Sven.

2. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Ja jag bor på andra sidan stan så det blir en stor sak för att ta mig till Elfa eller att ta ledigt ifrån jobbet för att
    Hinna dit innan dom stänger på kvällen liksom.

mvh SM0YDO

3. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hittade toroiderna på eBay istället för på Elfa
    Epcos B64290L618X35 Coated toroid core R25/10

SM0GLD likes this.
  4. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

På ena Gate på BF 982 så står det att det ska sitta en ferrit pärla emot parasit svängningar
    Och har en påse med olika pärlor som är någon slaggs bonus ifrån ecotec en sån kanske
    Kan passa jag har några olika att välja på nån kanske passar eller

Attached Files:

5. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Den ferrite pärla som avses är en liten ferrite som kan träs på transistorns ben.
    En ca 3mm lång pärla utan lödben kan träs på benet som är ca 5mm långt.
    Givetvis fungerar det med en ytmonterad ferrite.
    Den minsta du har i påsen kan nog användas om du klipper ner benen riktigt kort.
    Tyvärr hittar jag ingen information om vilket ferritematerial som avses.

6. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

7. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Kom ett paket idag i brevlådan med två blåa toroider men som tur var dom här inte ifrån Kina
    Så man slapp för en gångs skull importmoms

Attached Files:

8. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Har ett par rullar med emaljerad koppartråd som är köpt på elfa för några år sedan
    Tyvärr så har märkningen försvunnit eftersom märkskyllten sitter i hålet men den
    Ena ser ut som 1 mm går det bra att Linda toroiden med ? Spole A ska vara 20 varv och
    Spole B 4 varv

Attached Files:

Last edited: Mar 6, 2020
  9. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Klart det går om du får plats med tråden men den tjockleken är inte nödvändig.

10. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Jag har tunnare tråd åxå men misstänker att jag måste fixera den tunnare tråden med superlim
    För att det inte ska bli sladdrigt. Men sen så har jag hört att man bör fylla ut varven på hela
    Kärnan på så stor yta som möjligt för att resultatet ska bli bra.Hur gör man ?

sm0ydo

11. SM0APK

SM0APK Gamling

Jag har 0,8 och 0,55 mm tråd och kan dela med mig om du behöver-
    SM0APK Stig

12. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Har ett par rullar med emaljerad koppartråd med Amerikanska mått oxå köpt ifrån USA till något
    Specifikt projekt oxå

Attached Files:

13. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Här är toroiden färdiglagad och det var inte så många varv så det gick lätt att hålla
    På med huvudräkning annars så glömmer man lätt bort sig image.jpg

14. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Spännande!

15. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Funderade på att fixera varven på toroiden med superlim men jag kanske är övernitisk i mitt byggande

16. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Det behövs inte.

17. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Har ett dubbelsidigt labbkort med paddar på ena sidan och jordplan på den andra sidan i
    Europakort storlek funderade på om det kan vara en bra idé att kapa av en bit och stoppa
    I den i en skärmburk och löda dit feten och alla kringkomponenter så det blir skärmat med jordplan under image.jpg image.jpg

18. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Tur att man har en stor junkbox hittade den här Hammond skärmlådan funderade på om det
    Kan vara en bra idé att stoppa ner labbkortet i den image.jpg

19. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hittade lite distanser också den ena påsen kommer ifrån ecotec och den andra ifrån Sifvertskruv men
    Där måste jag nog komplettera för att få ihop 4 st likadana distanser alltså en i varje hörn på labbkortet
    image.jpg

Share This Page