Spolar

Jag var till Elfa i tisdags och köpte kondingar. Dom skickar mig SMS då de finns för avhämtning i Solna. Nu har jag tur som bor i närheten..

/Sven.
 
Ja jag bor på andra sidan stan så det blir en stor sak för att ta mig till Elfa eller att ta ledigt ifrån jobbet för att
Hinna dit innan dom stänger på kvällen liksom.

mvh SM0YDO
 
Hittade toroiderna på eBay istället för på Elfa
Epcos B64290L618X35 Coated toroid core R25/10
 
På ena Gate på BF 982 så står det att det ska sitta en ferrit pärla emot parasit svängningar
Och har en påse med olika pärlor som är någon slaggs bonus ifrån ecotec en sån kanske
Kan passa jag har några olika att välja på nån kanske passar eller
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 17
Den ferrite pärla som avses är en liten ferrite som kan träs på transistorns ben.
En ca 3mm lång pärla utan lödben kan träs på benet som är ca 5mm långt.
Givetvis fungerar det med en ytmonterad ferrite.
Den minsta du har i påsen kan nog användas om du klipper ner benen riktigt kort.
Tyvärr hittar jag ingen information om vilket ferritematerial som avses.
 
Kom ett paket idag i brevlådan med två blåa toroider men som tur var dom här inte ifrån Kina
Så man slapp för en gångs skull importmoms
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 16
Har ett par rullar med emaljerad koppartråd som är köpt på elfa för några år sedan
Tyvärr så har märkningen försvunnit eftersom märkskyllten sitter i hålet men den
Ena ser ut som 1 mm går det bra att Linda toroiden med ? Spole A ska vara 20 varv och
Spole B 4 varv
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 9
Last edited:
Jag har tunnare tråd åxå men misstänker att jag måste fixera den tunnare tråden med superlim
För att det inte ska bli sladdrigt. Men sen så har jag hört att man bör fylla ut varven på hela
Kärnan på så stor yta som möjligt för att resultatet ska bli bra.Hur gör man ?

sm0ydo
 
Har ett par rullar med emaljerad koppartråd med Amerikanska mått oxå köpt ifrån USA till något
Specifikt projekt oxå
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 11
Här är toroiden färdiglagad och det var inte så många varv så det gick lätt att hålla
På med huvudräkning annars så glömmer man lätt bort sig image.jpg
 
Funderade på att fixera varven på toroiden med superlim men jag kanske är övernitisk i mitt byggande
 
Har ett dubbelsidigt labbkort med paddar på ena sidan och jordplan på den andra sidan i
Europakort storlek funderade på om det kan vara en bra idé att kapa av en bit och stoppa
I den i en skärmburk och löda dit feten och alla kringkomponenter så det blir skärmat med jordplan underimage.jpgimage.jpg
 
Tur att man har en stor junkbox hittade den här Hammond skärmlådan funderade på om det
Kan vara en bra idé att stoppa ner labbkortet i denimage.jpg
 
Hittade lite distanser också den ena påsen kommer ifrån ecotec och den andra ifrån Sifvertskruv men
Där måste jag nog komplettera för att få ihop 4 st likadana distanser alltså en i varje hörn på labbkortet
image.jpg
 
Kom ett paket idag med ferrit pärlor som jag har köpt på Ebay
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 14
Back
Top