SM0AOM
Well-Known Member
Denna lista innehåller en del på 70 MHz, men jag undrar lite
över hur aktuella åtskilliga av listningarna kan vara;
över hur aktuella åtskilliga av listningarna kan vara;
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
I Stockholm är det inte mycket att lyssna på heller, iofs har jag inte det bästa läget eller antenn.Jag har flera ggr skannat över bandet 68 - 88 MHz, med fyra decimaler och 25 kHz steg.
Men det är närmast stendött numera.
Körde oxo en DLS 160 för några år sen, såna skanners är ju idag loppisvaror. Täcker 78 - 80 MHz c:a dvs dåvarande blåljus radio.
Någon enstaka TAXI hördes.
Ett SKANSK:a stenbrott här i närheten har en frekvens, 85,5375 MHz de är aktiva och bilarna som hämtar sand och grus kontaktar kontor, vågstation och lastmaskin. Förmodligen inte särskilt många lastbilar som har komradio förstås.
69 MHz utan licensplikt är även de rätt tysta häromkring.
Konstigt att så stora frekvensområden numera är helt oanvända.
Lägre VHF, 30 - 88 MHz utom 50 MHz då, är väl förvarets och används sporadiskt, men måste nog finnas till hands.
Samma tendenser som mellanvåg och HF.
På högre VHF finns det en del trafik, exvis 258,225 MHz där det talas ryska eller liknande språk, kanske via en satellit, Då den varierar i styrka.
SM4FPD
Det har att göra med användarnas krav på "bang for buck".Konstigt att så stora frekvensområden numera är helt oanvända.
Lägre VHF, 30 - 88 MHz utom 50 MHz då, är väl förvarets och används sporadiskt, men måste nog finnas till hands.
Hej alla!
Jag fick för en tid sedan låna en servicemanual till SRA R70 från ett FRO-lager.
Denna har jag scannat in och gjort i ordning för att alla ska kunna ta del av materielet.
Här kommer en nedladdningslänk via google drive.
SRA R70.zip
Väl bekomme!
Testa igen, det kan varit skit bakom tangenterna här