SSA - Att vara eller inte vara?

sm7wcz said:
Eller så är det gycklarnas marknad på sina ställen

Jag förstår inte vad Du menar. Är detta ett försök att vara rolig - ironisk - satirisk eller otydlig i största allmänhet? Oavsett vad så får du nog anstränga dig lite till så det hela blir begripligt.

Hasse DLZ
 
SM6WET/8S6T said:
Trodde denna "threaden" handlade om SSAs vara eller inte vara.
Hejja SSA

Möjligt. Läs dock de inlägg som vidgade debatten. Det vi har debatterat har en viss bäring på SSA eftersom SSA fortsätter att vägra inse, liksom en del debattörer, att världen förändras. Om det sedan blir en del stickspår så må det vara förlåtet, eller ... ?

Om svaret är ... eller ... kanske någon kan starta ett forum där vi kan fortsätta etik diskussionen.

Vid närmare eftertanke är etik inte SSA:s starka sida :D

Hasse DLZ
 
SMØWQT said:
SM7UPK:
Tycker du verkligen att amatörradion är rätt forum för att kasta skit på varandra? då tycker nog jag med flera amatörer att det här forumet ham.se är bättre det behöver man inte cept-1 amatör för att fatta HF-Banden och dom övriga banden inom amatörradion ska vara i fred för en massa skitsnack och påhopp och olika ofredanden.

73 de Thomas / WQT

Godmorgon Thomas.

Med risk för att verka tjatig..... :(

1.Detta forum är öppet!
2.En potentiell blivande amatör har möjlighet att läsa vad som ligger oss amatörer varmt om hjärtat.*
*(smutskastnings dueller är inte representativt för hobbyn, det får dock mycket uppmärksamhet här)
3.Skillnaden i nyanserna mellan talspråk & skriftspråk är stor, ironi går oftast inte att urskilja i det skrivna.
4.Det skrivna ordet går att läsa tills att det raderas, det uttalade försvinner i etern i samma sekund som PTT´n släpps.

Behöver jag fortsätta??? :rolleyes:

Ha en bra dag/ Ola SM7UPK :)
 
Godmorgon ola.

det är inte att tjata om dom problem vissa av oss amatörer har här med varandra det är bara så trist när man både hör på HF-Banden och här på ham.se allt gnabb o allt o ingenting men jag hävdar bestämt att ska dom bråka vår kära amatöradio kolleger så är det här dom kan hålla på och inte ute på banden,sen håller jag med dej om dom negativa signaler som spridder sig här men jag tror endå att det är bättre att dom håller sig här och inte på HF,en för vad kan det ge för signaler till våra nya amatörer som kommer ut på banden att en massa tjuriga gubbar ligger på frekvensen och kastar en massa dynga på varandra det skaull jag tro att det skulle skada hobbyn mer en att dom håller till här,jag kan ha fel men det kommer att vissa sig efter 1.april då dom kommer ut våra cept-2or det ska bli kul ( HELLER HUR )

ha en bra dag ola 73 de Thomas WQT.
 
SMØWQT said:
SM7UPK:
Tycker du verkligen att amatörradion är rätt forum för att kasta skit på varandra? då tycker nog jag med flera amatörer att det här forumet ham.se är bättre det behöver man inte cept-1 amatör för att fatta HF-Banden och dom övriga banden inom amatörradion ska vara i fred för en massa skitsnack och påhopp och olika ofredanden.

73 de Thomas / WQT

Thomas,

Ham.se är inte rätt plats för att "kasta skit", påhopp eller annan smutskastning. Om ni anser att någon går över gränsen rekommenderar jag att ni rapporterar inlägget så stänger vi av medlemmer alt lämnar en varning.

Ham.se är en samlingspunkt för radioamatörintresserade och tanken är att uppnå synergieffekter: många duktiga och trevliga medlemmar samlade på en plats kan åstadkomma fantastiska saker tillsammans!

/Martin
Administrator
 
SMØWQT said:
Godmorgon ola.

tjuriga gubbar

ha en bra dag ola 73 de Thomas WQT.

Nu går du väl lite väl långt. Vad skall man då kalla dig?
Pojkvasker?

Försök att hålla den anständiga nivå du själv eftersöker! Det billiga
effektsökeri du använder är, som jag ser det, klart olämpligt och för
knappast diskussionen framåt. Eller är det så att du rent generellt
tycker illa om dem som är äldre än du själv?

Hase DLZ (59 år - tjurig gubbe?!)
 
sm7wcz said:
Finns ju en film som heter Tjuriga gammla gubbar..ligger kanske något i det ;)

Då får jag fråga dig också. Varför anser du det vara nödvändigt att håna människor som är äldre än vad du antagligen är? Anser du att den debatt vi för om bland annat SSA och etik blir bättre av att man använder denna form av förklenande omdömen om andra debattörer? Om du är representativ för cep-2 amatörer som vill ut på kortvågen hur kommer det då att bli i umgänget mellan äldre och ynfre radioamatörer?

Hasse DLZ
 
Det vet vi ju inte ännu efter som vi inte är där ännu.Det är säkert inte alla äldre som accepterar det..men allt har sin tid
 
sm7wcz said:
Det vet vi ju inte ännu efter som vi inte är där ännu.Det är säkert inte alla äldre som accepterar det..men allt har sin tid

Ditt undvikande svar säger mer än tusen ord. Tråkigt att du har så lite
respekt för andra människor.

Hasse DLZ
 
sm7dlz said:
Nu går du väl lite väl långt. Vad skall man då kalla dig?
Pojkvasker?

Försök att hålla den anständiga nivå du själv eftersöker! Det billiga
effektsökeri du använder är, som jag ser det, klart olämpligt och för
knappast diskussionen framåt. Eller är det så att du rent generellt
tycker illa om dem som är äldre än du själv?

Hase DLZ (59 år - tjurig gubbe?!)

Grattulerar å det hjärtligaste på högtidsdagen,lev väl o tag en dag i sänder
 
Jag fyllde själv år för typ 3 veckor sen. "Fyllde gubbe" brukar man säga, åtminstonne här i Västgötalann. Tycker inte det är så gammalt men räknar man Gubbe vid 30 så gör man. *s*

73 Magnus
 
Dlz Hasse:
nä jag har absolut inte i mot äldre männikor jag har stor respekt för dom som förtjänar respekt jag själv är 35år men jag känner mig som 25 ha ha ha så kan det låta i bland nä gubbar jag tycker att vi ska ta och träffas nån gång och ha det trevligt för jag tror att alla som sitter här är riktiga go,gubbar även jag börjar börjar hamna där så ha det bra så får köra lite hf på 3755khz vore kul att köra dej hasse o även hugo.

73 de Thomas / WQT
 
Hej martin!
jag läste det du skrev ang att man inte ska använda ham.se till att kasta dynga på varandra som jag skrev så tycker jag fortfarande att måste man nu göra det så är ju inte amatöradio banden rätt forum för sånt och då kan man ju före dra att man ligger här istället trots att det inte nu är till för just såna aktivteter.jag tycker att ham.se är ett bra forum som man naturligtvis inte ska missbruka med olika saker som inte hör till våran hobby.

73 de Thomas / WQT
 
Tur att det finns tjuriga gubbar!

sm7dlz said:
"Som jag ser det har SSA helt förlorat sitt existensberättigande. Iallafall som "fackförening". Orsaken är naturligtvis den helt avreglerade amatörradiohobbyn. SSA har självt medverkat till detta redan när man godkände införandet av T-licensen. Avregleringen är ingen ny företeelse. Den har pågått länge.

Eftersom det inte finns något mer att förhandla om så återstår då QTC och QSL-hanteringen.

Som sagt. Jag tror att SSA spelat ut sin roll som en sammanhållande länk bland radioamatörer.

De bråk, intriger, skandaler och motsättningar som färgat föreningen under decennier gör inte saken bättre."

Hasse DLZ

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack Hasse för den, av mig citerade, delen av din kommentar till mitt urprungliga inlägg.

I övrigt tycker jag att inläggen som följt har i mångt och mycket undvikit att följa devisen:
Tillse att hjärnan är ansluten innan munnen öppnas!

Den mångfald av stavfel och andra bevis på dåliga svenskakunskaper i en del inlägg får mig att vilja rekommendera inköp av en ordlista eller att kanske gå om grundskolan.

I och med detta anser jag denna diskussion, med avseende på orginalinlägget, för avslutad!!!

Oscar, SFO
(Glad T-amatör men bara 54år gammal!)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Detta leder inte till något, bara bråk helt i onödan. Jag tycker att SSA bör finnas, de gör vad de kan för oss amatörer. Skulle inte byta med någon i SSA styrelse, tänk vad många som skriver och ringer varje dag. SSA måste vara väldigt trötta på allt detta, som i vissa fall inte berör vår hobby. Men alla gör vi fel och även SSA gör sina fel. Tagga ner och ta det lugnt, var stolt över din hobby.

73 de SM6WXA/Janne www.sk6sj.se
 
Märkligt att det finns de som anser att man ska sitta still i båten och inte säga vad man tycker. Vilket samhälle skulle vi ha om alla ansåg att: nä, nu ska vi inte ha åsikter, nu ska vi vara snälla och inte bråka. Ett sådant samhälle vill inte jag leva i. Är något fel då ska, gud hjälpe mig, de som har gjort fel också få veta det. TYSTNADEN gynnar bara dem som på detta sätt klarar sig undan den kritik och det klander de gjort sig förtjänta av!

Hasse DLZ www.radioshack.se
 
Back
Top