Lite "hänt sedan sist"-rapport om nätdel HP24 och slutsteg HA14...
Arbetet med att få elektronrören 572B att funka OK är mot sin ända, när väl problemet med emission från galler etc är lite utrett så ger HA14 lätt +500W med friska rör från sent 70-tal.
Problemet med den saknade load-kondensatorn upplever jag inte som något problem, tvärt om, ytterligare en onödig knapp som egentligen inte behövs i ett 50 ohmssystem. Det gör att det är bara att välja band och vrida på "tune" till max uteffekt. Eftersom jag stämmer av "allt till 50 ohm", först drivsändaren mot konstlast, sedan slutsteget mot konstlast och min avstämmare justeras oxo via mätbrygga mot 50 ohm, så uppstår inget behov av att justera load.
Den mätare som sitter i slutsteget har nu blivit ombyggd så att den visar relativ uteffekt som tidigare, men i läge SWR visar den anodström 600 mA FSD. Det ger tillräcklig upplösning för att se biasström och att hitta ett litet dip vid max uteffekt. Jag har funderat på att ta bort relativ uteffekt och fixa visning av gallerström, men ser inte det som ett stort problem då man snabbt ser att SWR på ingången sticker iväg när gallerströmmen ökar och detta händer vid ungefär 550 - 600 W, men samtidigt samverkar olika förluster (i huvudsak resistiva förluster) från elnät m.m. och ger en strömåterkoppling som stabiliserar med en "sweetspot" kring +500 W.
Jag är alltså väldigt nöjd med konceptet att ha ett delat SB200 i två små lådor, en för den aktiva förstärkaren och den andra för nätdelen, men utan ombyggnad av nätdelen med nya sladdar och jordningar hade det inte funkat. Med de priser som är på nya rör så kommer det att monteras en fläkt under rören som blåser upp genom den perforerade plåten. Tills detta blir fixat får jag nöja mig med att ligga lite lägre effekt och inte så mycket kompression (max 6 dB).
Allt detta för SSB, vilket som hela bygget är tänkt för, men så klart går det att köra CW oxo.
Enligt manualen är Duty Cycle satt till 50 % för SSB, och 33 % för CW. Det gör att man får begränsa sig till 200 W med telegrafi, och detta med en signal som i sig har ca 50 % Duty Cycle. Jag har inte funderat på hur effekten blir vid AM eller digital kommunikation, jag skall först kolla upp hur en kylfläkt sänker temperaturen, och som vanligt blir det en kompromiss mellan vind och (o-)ljud.
Ett annat oljud är växlingen mellan Rx/Tx, det smäcker till rejält när reläet drar, och dessutom är det biasspänningen -180 volt som nycklar reläet. Det gör att det måste vara relästyrt från styrsändaren, eller modifiera nycklingen för att kunna styra med transistor från en modern transistorsändare. Nu är jag ingen fantast för QSK, men växlingen får gärna vara tyst, det återstår att fundera om jag skall ge mig på och fixa nycklingen.
Formatet är fantastiskt, ställer jag lådan på högkant är inte slutsteget mycket större än en full A4-pärm, och det funkar fint att spara plats på radiobänken.
Nu får jag fundera på vad jag skall göra med slutsteg nr 2, kanske bygger jag en till nätdel och optimerar nr 2 till CW...