Hej POP,
Jag tycker din idé om ett buntband runt ledaren inuti VP-röret låter mkt bra! Själv brukar jag naja fast en bit tunn tråd runt ledaren vid ena hålet och fortsätta där den kommer ut på den andra sidan, men jag är beredd att övergå till din metod.
Som du kanske märkte, avstod jag från att ge mig vidare in i diskussionen om avstämningar av stegar. Den diskussionen återkommer periodvis på ham.se, och jag tänkte ta ledigt denna gång. Mitt intryck är att viss mystik tycks vara förknippad med stegar och att lösningarna tenderar att bli alltmer "kreativa" (= fantasifulla) under resans gång. Den enda antenn jag har för 80 - 10 m f n är en 2x10 m dipol med stege, och den är jag nöjd med.
Den klassiska lösningen är en balanserad ATU. Mer vanligt idag är nog en ATU med en T-krets, som i t ex MFJ-948, som har en 1:4-balun i utgången. Balunen bidrar med en [hyggligt] balanserad anslutning för stegen plus att ATU:n i de flesta fall får en impedans som den kan hantera. En del rynkar på näsan åt denna "fuskmetod".
Att trimma centrimetrar på stegen eller radiatorn är i de flesta fall helt meningslöst. 9:1-baluner hör inte alls hemma i sammanhanget.
En auto-ATU jag provat är MFJ-939, som är blixtsnabb. Vid beställning måste man ange för vilken rig den skall användas.
På radiosidan vid ingången till ATU:n kan man sätta en strömbalun, t ex en "Ugly Balun" för att hindra att HF tar sig vidare från antennen.
73 & GL,
Rolf