Jag tror att en bidragande anledning att mikroinverters kan ha bättre EMC-egenskaper än anläggningar med optimerare är att det, eftersom mikroinvertrarna ansluts mot elnätet, finns uttalade krav att begränsa ledningsbunden emission mot elnätet i EMC-standarderna. Det går inte att komma undan och då tvingas tillverkaren att konstruera därefter = filter mot elnätssidan. Säkert kan de försöka slingra sig och hävda att det inte behövs några åtgärder mot DC-sidan (solcellen) eftersom det kanske inte uttalat står så i EMC-standarden. Den ledningen är dock så kort att den inte får så mycket antennverkan för de störningar som kommer ut den vägen.
8< ... 8<
Men både optimerare och mikroinverters borde vara en dålig lösning ur en annan aspekt, utöver störningsrisker. När (inte om) någon del går sönder är man helt låst till det fabrikat man valt. Borde vara mycket klokare att strunta i elektronik uppe på taket. När sedan den vanliga växelriktaren förr eller senare går sönder kan man byta ut den till vad som helst oavsett fabrikat. Pratade tillförlitlighet på elektronik med en person med god erfarenhet av sådant och han tyckte inte heller det var någon bra idé att ha elektronik uppe på taket, jämförde det med fordonselektronik "under huven" på en bil. Detta grundat på stora variationer i temperatur, fuktighet mm. Dessutom ökar man antalet kontakter enormt och det är ju en känd källa till problem. Det mest sunda borde vara att strunta i att optimera en solcellsanläggning i syfte att krama ut så mycket energi som möjligt för stunden utan i stället optimera för driftsäkerhet och funktion i ett längre perspektiv.
8< ... 8<
Bra inlägg, bara ett par kommentarer:
Jag tror att det kan vara hälsosamt för kvalitén på diskussionen om vi håller isär optimerare och mikroinverters; det är två helt olika tekniska lösningar med helt olika konsekvenser för installationen - bland annat som du nämner de DC-loopar som potentiellt blir resultatet av en installation med optimerare.
En stor skillnad är dessutom det faktum du berör att mikroinverterare lyder under EMC-standarderna med uttalade krav att begränsa ledningsbunden emission mot elnätet.
Elektronik som utsätts för temperaturvariationer och fukt/väta är naturligtvis inte optimalt men å andra sidan är nog seriösa tillverkare fullt kapabla att designa lösningar som håller och tål sådana miljöer; det är inte elementärt men heller ingen "rocket science".
En faktor som inverkade på mitt val av lösning var det faktum att ett system med mikroinverterare inte är beroende av en "single point of failure". Lösningar med (eller utan) optimerare har en central single point of failure, nämligen inverteraren. När (inte om) den går sönder så genereras ingen el alls men om en mikroinverterare går sönder så faller en solcell i hela systemet bort, resten fortsätter att leverera.
Vad gäller antalet kontakteringar så är ju ett system med enbart solceller och en inverterare "bäst"; där är det 2*n+2*m kontakteringar (n= antalet solceller, m antal slingor på DC-sidan) medan mikroinverterare har 3*n kontakter och optimerare 4*n+2*m kontakter (jag har räknat bort kontakteringar som är gemensamma för alla systemen). Det är förvisso en ökning i fallet mikroinverterare kontra en anläggning med enbart solceller och en inverterare men jag vet inte om jag skulle kalla det att man ökar antalet kontakter enormt?
Du säger att "Det mest sunda borde vara att strunta i att optimera en solcellsanläggning i syfte att krama ut så mycket energi som möjligt för stunden utan i stället optimera för driftsäkerhet och funktion i ett längre perspektiv". I min värld är mikroinverterare just att optimera för driftsäkerhet och funktion; ingen single point of failure (central inverterare), stor möjlighet att reducera emission genom en trädstruktur på matningsledningar och bättre optimering av arbetspunkt för den enskilda solcellen (MPP) - förvisso till priset av något ökad kostnad och komplexitet.
Vill bara avsluta med en kommentar från min installatör när jag krävde att de korta anslutningsledarna mellan solcell och inverterare skulle flätas (för att reducera emissionen): "Ska du ha hårspännen på ledningarna också?"
73 de sm6eik