Stora antenner ger mer sex...

Problemet är vad man ska dimensionera för? En Gudrun? Mer? Och hur hanterar man kraftig nedisning? T.o.m. kommersiella master har kommit ned p.g.a. det.

07880e00.jpg
 
Last edited:
Problemet är vad man ska dimensionera för? En Gudrun? Mer? Och hur hanterar man kraftig nedisning? T.o.m. kommersiella master har kommit ned p.g.a. det.

De där existensiella frågorna är stora och svåra - hur ska man helgardera sig här i livet? Med hängslen till livremmen?

Någonstans skär kurvorna arbetsinsats/utbyte varandra och det är väl en individuell bedömning hur man vill ha det...
 
Vad säger hemförsäkringsbolaget om frågan som RNA ställer?
Ersätter de antennsystemet efter en Gudrun? Eller ställer de krav på utförandet?

Kanske många radioamatörer kör oförsäkrat?

Oftast är det inga problem att få ersättning för åsskadad radiosation från sin hemförsäkring. Dock kan ett "visst" försäkringsbolag "krångla" med sina kunder.

de
Roy
 
Stora antenner ger mer sex...

För riktiga radioamatörer som bygger sina egna antennanläggningar har detta varit känt sedan länge, men när det nu uppmärksammas även inom djurvärlden blir det mer allmänt känt även för vanliga radioamatörer. Vi kan därför förvänta oss en ökad aktivitet inom egenproducerade antennanläggningar. För att möta den därmed ökade efterfrågan på antennvax kommer vi inom KRAS att leverera nästa sändning antennvax i välfyllda kondomer så nya innehavare av stora antennanläggningar står väl rustade närhelst lusten faller på... ;)

Som alla riktiga amatörer vet så räknas inte G5RV till gruppen "antenner", utan den återfinns i gruppen "konstlaster", i den senare gruppen finns ingen fördel kopplad till storleken... :rolleyes:

Jag har använt en G5RV i flera år nu från min sommarstuga.
Jag kan inte inse att (eller varför) den skulle vara så mycket sämre än en dipol. Fördelen är naturligtvis att den är lätt att stämma av på flera band, samt att den passar bra längdmässigt mellan två lämpliga träd som jag råkar ha i närheten.
Vad tycker du att man skall ha i stället?
Svaret skall vara någon typ av trådantenn för generell användning på kortvåg. Att svara med tex. en yagi i en hög mast beaktar jag inte som relevant svar. Det är ju f.ö. trivialt att en yagi i en hög mast är bättre än ex.vis en G5RV, på de band som yagin fungerar på.
 
Nu såg jag inte mitt inlägg som starten till en diskussion om hur bra vissa antenner är, om det dock är din avsikt så föreslår jag att du startar en ny tråd med för innehållet lämpad rubrik.

Denna tråd har ett inledande inlägg som föreslår en mer skämtsam koppling till en rolig rubrik som handlade om insekter, liknelsen att gruppera antenner i "bra" eller "sämre" var endast för att finna skämtsamma kopplingar till den tvetydiga rubriken.

Jag ber om ursäkt om den kopplingen inte var tydlig nog och skall försöka vara betydligt tydligare i fortsättningen med att alla antenner är "bra" och att alla strålar "bra" och att alla antenner som får "59" i rapport är, just det, "bra".

Däremot är alla mina antenner alltid "bättre" än det här relaterade "bra"... speciellt eftersom jag alltid använder extra prima antennvax.
 
En antenn är bättre än ingen antenn. Sen finns det antenner som empiriskt sett fungerar bättre än andra just där de är placerade. Ibland beror det på att det finns bara en antenn, andra gånger för att det är bästa möjliga antenn. I övfrigt är alla antenner bra för radio, men kanske inte för 6. Fråga min XYL hur upphetsad hon blev över Versatowern. Och då menar jag på icke-6iga viset...

73 de Kai
 
GUJ de APQ
Du skrev:
Jag har använt en G5RV i flera år nu från min sommarstuga.
Jag kan inte inse att (eller varför) den skulle vara så mycket sämre än en dipol. Fördelen är naturligtvis att den är lätt att stämma av på flera band, samt att den passar bra längdmässigt mellan två lämpliga träd som jag råkar ha i närheten.
Vad tycker du att man skall ha i stället?
Svaret skall vara någon typ av trådantenn för generell användning på kortvåg. Att svara med tex. en yagi i en hög mast beaktar jag inte som relevant svar. Det är ju f.ö. trivialt att en yagi i en hög mast är bättre än ex.vis en G5RV, på de band som yagin fungerar på.


Hej. G5RV ÄR en dipol! Du kan förbättra systemet genom att mata den med en bandkabel eller (helst) öppen parledning ända ner till transceivern.

Jag hade QSO med Louis V, G5RV, när han var stationerad i Iran. Hans ide med denna antenn var att göra en nästan rundstrålande dipol på 14 MHz för att ge alla (runt om) en chans att få QSO med en EP-station. Därför valde han tre halvvågor ( 3 x 10 m = 30 m). Då får man tre lober på vardera sidan av tråden - totalt sex lober. Louis hade ont om koaxialkabel. Därför skarvade han med 10 m bandkabel i matningen vilket upprepade antennens matningsimpedans på c:a 80 ohm till 75-ohms koaxkabel - men endast på 14 MHz!

Att man sedan med hjälp av en antenntuner kan komma ut på alla band med additionsförluster i koaxialkabeln p g a högt SVF är en annan sak.

Som sagt vad; mata antennen med öppen stege till ett balanserat antennfilter nere vid sändaren så slipper du tilläggsförlusterna på alla amatörband med undantag av 14 MHz där den är matchad.


Läs mera om "myten G5RV" i W. Maxwells bok "REFLECTIONS".

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Back
Top