Störningsjakt med tinySA

SA6TUT

Well-Known Member
Hej alla! Efter några dagars väntan har jag fått min tinySA Spectrum Analyser och jag har nu tagit mina första stapplande steg i att jaga rätt på RFI-källor. Här tänkte jag dela med mig av mina resultat efter hand och tar tacksamt emot synpunkter och råd från er andra då jag vet att ni besitter massiv kunskap i ämnet. Alla andra som också jagar RFI-källor med tinySA är naturligtvis också uppmuntrade att använda tråden.

För att enkelt kunna dela resultaten har jag installerat tinySA App på min Windoze desktop.
Som en del av er redan vet så har jag en hel del QRM, särskilt på de lägre banden. Bruströskel på 40m visar ca S7 på min radio.

Skannar 2-32 MHz med min OCF Dipole inkopplad (40m-6m) under några minuter med "Max Hold" aktiverat för att få en översikt. (HF-banden är i stort sett "döda", inte mycket nyttosignaler som hörs).

1715675415438.png

Nedan har jag satt markörer på de starkaste signalerna
1715676591946.png

Ett vattenfall kan ju inte vara fel
1715676968331.png

Man undrar ju vad det är som händer runt 16.94 MHz. Nedan zoomar jag in på det. (Om jag använder radion för att lyssna på frekvensen så brummar det bara med en signal på S9+10 på 17.024 (USB) och en del QSB)

1715677938466.png

Funderar på att ge mig ut och pejla lite med bärbara loopantennen.
 
Satt faktiskt och kollade priser på dem i helgen. Jag har en gammal HP spektrumanalysator men den är inte så mobil, om man säger så :)

Kommer följa tråden med intresse, kanske kanske kan man slå till på en, de verkar väldigt smidiga.

Har en nanoVNA som används flitigt i omgångar.
 
Jag blev också inspirerad och har en TinySA ultra med några dämpare på ingång. Jag har sedan tidigare en Signalhound, men den kräver ju en dator vid sidan av.
Ang. små VNAer så är jag en varm anhängare av DG8SAQ VNWA.

Delvis OnT: har någon några bra ställen i EU som har kortare pigtails med SMA-kontakter på semi-rigid koax?
 
Tiny SA user interface är helt uselt, i förhållande till andra dyrare analysatorer.
Man har extremt svårt att hitta funktioner man vill använda.
Man behöver meny-schemat framför sig hela tiden...

Har kalibrerat och reparerat marknadens spektrumanalysatorer i 30 år, och UI-lösningen på HP/Keysight är den absolut bästa.

När man söker störningar används ALLTID funktionen "Quasi-Peak", som ger möjlighet till att se extremt snabba spikar med max hold.
QP sätter in maximal video-bandbredd (för att inte missa någon hög eller låg ljudfrekvens på sökta HF-avsnittet.
EMC-standardens gränser för frekvensområdet bör sättas in som "guideline".

QP finns hos Tinyn under "Trace" och "calc off"....
Utvecklaren Erik från Holland bör verkligen tänka om.
Annars är Tinyn full med fantastiska funktioner.

Mvh /Björn
 
Helt klart finns "utrymme för förbättringar" i användargränssnittet men att kalla det uselt känns lite väl hårt. Jag gissar att
en del är en konsekvens att det bara är pekskärm som gäller.

Bra exempel är gamla HP 8566B (m fl) och HP 859xy-serien. Så ska det vara, men det bygger på att det finns massor
med knappar att trycka på. I synnerhet för det som används mest. 8590-serien har en del menyer som nås med knappar
vid sidan av bildskärmen men de känns alla logiska. De är också befriande snabba att starta upp jämfört
med mycket modernt som tar en mindre evighet att boota upp. Fast där är Tiny SA bra - den är omedelbart igång. Många
moderna känns man mer eller mindre tvungen att koppla in en mus till för att använda. Funkar väl bra på labbänken men
ett h-e om man är ute i fält.

Man märker att en del saker har fått konstiga benämningar jämfört med vad som är kutym för en spektrumanalysator.
Jag har stört mig på att det inte går att välja dämpsats ifall förförstärkaren är aktiverad. Gissar att man fått förenkla
konstruktionen. En irriterande sak, vet inte om det är en bugg, är att analysatorn ibland uppdaterar hela resultatet först
när svepet är klart. Normalt ska det förstås uppdateras allt eftersom och så görs det ibland. Det här märks när det är
mätningar med smalare mätbandbredd. Kanske har programmeraren tyckt att användaren bara ska få se ett fullt korrekt
uppdaterat resultat på hela skärmvisningen. Bra tänkt men ingen vill ha det så! Dessutom är det inte konsekvent i Tiny SA.

Men det är fler som misslyckas med UI. Minns när R&S kom med sin FSH3 som var en liten revolution där man fick en bra
analysator som var bärbar (inte bara släpbar som HP 859XY). Men de som programmerat den var nog programmerare och
definitivt inga vana användare av spektrumanalysatorer. Man hade bland annat lagt in en del "smarta" funktioner på flera
med ställen som var helt vansinniga. Det här var helt tvärtemot vad som normala analysatorer (också från R&S) fungerade
användarmässigt. Förmodligen ett helt annat utvecklarteam för den analysatorserien. Men nu är en R&S FSH riktigt bra att
använda.

Ett tips är att maila Erik och föreslå förbättringar.
 
Back
Top