För en tid sen så lyfte på locket till ett Velleman HQ power, ett vanligt linjärt nätaggregat som säljs lite överallt, jag blev inte positivt överraskad,
kontentan är att man får vad man betalar för, denna fick jag som inbyte med andra grejor som tur var:
---
Idag kom jag över ett nytt HQ power PS1306 nätaggregat med transformator (Velleman)
Detta aggregat lämnar enligt uppgift 6A vid 13.8V och 8A intermittent,
visst låter det som ett trevligt linjärt aggregat för små förbrukare, dessutom nästintill garanterat störningsfritt eftersom det inte är switchat!
Som vanligt är jag av naturen misstänksam och lyfter på locket för att se vilka genvägar som tagits.
Jahapp, en glättningskondensator på 4700µF, för lite för 6A strömuttag, här borde vi ha sett åtminstone 2 stycken 4700µF, jag hör till de som gillar tumregeln 2000µF per Ampere..
Sedan till min förvåning upptäcker jag att man valt 1N5402 som likriktardioder till en halvågslikriktare,
dessa fulingar har en Imax på 3A...nu har de fiffigt nog parallellkopplat två stycken för att öka strömmen men en sådan åtgärd tarvar lika dioder och jag tror knappast att dioderna är matchade på fabriken, risken är alltså mycket stor att en diod poppar om jag drar ut 5-6A kontinuerligt, men hur tänkte de att jag skall kunna suga ut 8 ampere peak utan att överskrida Imax på dioderna?
Jag hittar även en LM723 som reglerhjärnan, just LM723 är ökänd bland radiofolk för att den mycket lätt får spunken och bottnar reglertransistorn om det kryper HF tillbaks in i aggregatet, i denna topologi kan jag inte se att någon särskild hänsyn är tagen till detta, bland annat saknas en 10nF kondensator (lämpligt värde) parallellt över uttagen på frontpanelen.