Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Intressant läsning vore kanske också hur det kittlades i närheten på spektrumanalysatorn?De där serveraggregaten är kanske inte helt ideala för kortvåg men att mata ett VHF-slutsteg upplever jag inte några problem med.
Jag har nu kikat på spänningsfluktuationen när jag kittlar ut 150W ur mitt 2m slutsteg, det blir mer en krusning på ytan medans mitt linjära DAIWA aggregat svajar till betydligt mer, serveraggregaten skall ju mata dyrbar utrustning så de klarar förstås litegranna.
....
-många frågetecken som uträtade skulle bli väldigt intressant läsning.
SM6XUN skrev bl.a.
De där serveraggregaten är kanske inte helt ideala för kortvåg men att mata ett VHF-slutsteg upplever jag inte några problem med.
Whoopps! Begriper ej skillnaden. På vilket vis mindre problem på högre fq?
/Janne
En gång för länge sedan skulle jag provbelasta ett nätaggregat med en elektronisk last.
Det gick ju bra 0, nästan ingenting i spänningsfall vid 1 - 25 A. Stegsvar var rätt ok, med måttligt överskjut.
Att kolla upp överskjut vid stegvis belastningsvariation är viktigt. Många PS är inte avsedda för en såpass varierande last som en SSB sändare utgör.
MEN....
Vid prov med RF i luften, från en FD4, dvs så att ett visst mått av HF i chassit uppstod, för att efterlikna en typsik amatörradiostation, så gick allt snett, vid nästan alla laster.
Det visade sig efter alla bedrövelser att det var del elektroniska lasten som inte tålde HF.
Bara att återgå till motståndslast.
Jag använde 12 V glödlampor ett tag.
Men byggde sedan en last bestående av tio stycken 3,3 Ohm motstånd på 50 W styck, monterade på en stor kylare. (den funkar förstås bara till 13,8 V aggregat) Med en strömbrytare till alla.
Då kunde man utvärdera ett nätaggregat både för brum, brus, stabilitet, stegsvar och RF-tålighet.
de
FPD