SM4FPD
Well-Known Member
Jag ville i alla fall att man skall vara lite ödmjuk när det gäller att idotförklara, och "vansinnigförklara" vissa saker.
Så dåligt är inget ändå.
Jag kan oxo konstatera att även på 60 talet när radioamatörer var så "otroligt duktiga" fannns inte denna kunskap, och man balanserade med balun efter avstämning.
Skulle vi tala om 6 dB förlust skulle världen var full av uppbrända baluner.
Vi talar nog mer om 0,1 - 0,3 dB och alla tänkbara fabriksbyggda avstämmaren ligger under 1 dB totaldämpning.
Jag har lite historik oxo.
En gång när jag var nybörjare, och efter några år som radioamatör hade byggt mig några avstämmare och sändare.
Då kom en äldre radioamatör och frågade mig om råd, han skulle köpa en avstämmare, och funderade vilken jag tyckte var bäst, detta var 1970 kanske.
Jag visste då inget om färdigbyggda saker och kunde inte svara.
Men jag närmast chockades, hur kunde en gammal erfaren radioamatör inte bygga själv, finns det verkligen en människa som köper en så enkel sak som en antennavstämmare?
Nu vet jag att det är så.
Jag har läst ARRL handböcker sedan 40 talet och de finns redan då.
Jag insåg att myten om att radioamatörer bygger, inte är helt sann, ens på den tiden.
Men det finns några procent som bygger.
Lite ödmjukhet, och vi inser att det faktiskt går att köra med balun efter avstämmaren. Och väldigt lite effekt bränns i kärnan. Faktiskt, det funkar.
En annan sak, det har genom tiderna presenterats "riktiga" byggen av balanseerde avstämmare, inte minst i ARRL handboken.
Men vem orkar sitta och stämma av en sådan med flyttning av krokodilklämmor etc. Väldigt få skulle fixa en sådan.
Sedemera byggde man även i ARRL handboken avstämmare med balun efter.
Kanske för att hjälpa de som tillverkade sådana att sälja?? ARRL verkar ju vara rätt så patriotisk.
Idag frågar man varför det finns manuella antennavstämmare.......
Någon som sett en test av balun efter avstämmaren?
Finns det vetenskapliga fakta och inte bara tyck och tro?
Nå hur gick det med ingångstråden då, PSWR???
Kan det vara så att om man mäter med en BIRD och får frameffekt och backeffekt, och att då PSWR skulle vara förhållandet mellan dessa.
Ex 90 Watt fram och 10 Watt tillbaka PSWR = 10/90 dvs PSWR 1:9
Lite otroligt kanske, men det finns ljushuvuden.
de
FPD
Så dåligt är inget ändå.
Jag kan oxo konstatera att även på 60 talet när radioamatörer var så "otroligt duktiga" fannns inte denna kunskap, och man balanserade med balun efter avstämning.
Skulle vi tala om 6 dB förlust skulle världen var full av uppbrända baluner.
Vi talar nog mer om 0,1 - 0,3 dB och alla tänkbara fabriksbyggda avstämmaren ligger under 1 dB totaldämpning.
Jag har lite historik oxo.
En gång när jag var nybörjare, och efter några år som radioamatör hade byggt mig några avstämmare och sändare.
Då kom en äldre radioamatör och frågade mig om råd, han skulle köpa en avstämmare, och funderade vilken jag tyckte var bäst, detta var 1970 kanske.
Jag visste då inget om färdigbyggda saker och kunde inte svara.
Men jag närmast chockades, hur kunde en gammal erfaren radioamatör inte bygga själv, finns det verkligen en människa som köper en så enkel sak som en antennavstämmare?
Nu vet jag att det är så.
Jag har läst ARRL handböcker sedan 40 talet och de finns redan då.
Jag insåg att myten om att radioamatörer bygger, inte är helt sann, ens på den tiden.
Men det finns några procent som bygger.
Lite ödmjukhet, och vi inser att det faktiskt går att köra med balun efter avstämmaren. Och väldigt lite effekt bränns i kärnan. Faktiskt, det funkar.
En annan sak, det har genom tiderna presenterats "riktiga" byggen av balanseerde avstämmare, inte minst i ARRL handboken.
Men vem orkar sitta och stämma av en sådan med flyttning av krokodilklämmor etc. Väldigt få skulle fixa en sådan.
Sedemera byggde man även i ARRL handboken avstämmare med balun efter.
Kanske för att hjälpa de som tillverkade sådana att sälja?? ARRL verkar ju vara rätt så patriotisk.
Idag frågar man varför det finns manuella antennavstämmare.......
Någon som sett en test av balun efter avstämmaren?
Finns det vetenskapliga fakta och inte bara tyck och tro?
Nå hur gick det med ingångstråden då, PSWR???
Kan det vara så att om man mäter med en BIRD och får frameffekt och backeffekt, och att då PSWR skulle vara förhållandet mellan dessa.
Ex 90 Watt fram och 10 Watt tillbaka PSWR = 10/90 dvs PSWR 1:9
Lite otroligt kanske, men det finns ljushuvuden.
de
FPD