Vad gäller motståndet så kan jag nämna att SRS under 80 och 90 talet sålde ganska många sådana antenner till svenska myndigheter, i synnerhet UD.
Det var oftast Barker Williams fabrikat, och den som fixade 2 kW.
Motståndet var inbakat i en burk ungefär som en ölburk, (jag tror de flesta vet hur stor en sådan är), och det hände aldrig att vi fick någon reklamation om uppbränt motstånd. Ej heller i andra mindre modeller.
BW modell var tillverkad av en fåtrådig kopparlina, ungefär som en naken FK 1,5 - 2,5 mm2. den funkade i sig, men inget om man böjer så värst många ggr.
Sen kom en modell tillverkad av rostfri lina, oxo den fåtrådig. Rostfritt är ju en krom nickel legerad stålsort, och detsamma som den tråd man lindar värmeelement med, dvs motståndstråd. Även den var man förnöjd med. Ja UD gjorde väl inga mätningar.
Dock kunde man se flera stycken av denna antenn vid Gustav Adolf tog i Sthlm.
Men med den rostfria linan, där kom problemen, man hade gjort lödningar av den rostfria linan, och då krävs syra för att få lödlodet att väta. Efter några år, även de som låg i lager, hade syran trängt upp i linan flera dm, kapilärkraften ni vet, och fått den rostfria linan att bli spröd som skräp. Med haveri som följd. Hela lagret blev skrot efter ett år. BW hade glömt att tvätta lödningarna, och vägrade att göra något som helst garantiåtagande, så förstörde BW sin image för all framtid.....
Sen hade vi en Australiens version av TTFD antennen, den hade en nedledning extra och en balun med motståndet på 50 Ohm.
Dvs en matning med balun 1:8 och en balun 8:1 med koax ner till ett motstånd på 50 Ohm.
Det hela såg verkligt proffsigt ut. Funktionen vet jag inget om dock.
Men för en radioamatör vore det ett intressant experiment med en nedledning och motståndet nere, kanske med stege så man slipper balun, så kan man sitta inne i chackets varma och sköna miljö och labba med olika motståndsvärden.
Men kanske för dyrt för radioamatörer som tycker att rean en längd koax är för dyrt......
Eller varför inte en motordriven pot uppe i antennen med IR styrning och batteri....
Som motstånd är mitt förslag en klase 2 W kolskiktsmotstånd, 6,8 kOhm och 10 st ger 680 Ohm 20 W. Inte så dyrt. Bara att gå vidare, med 15 motstånd får vi 450 Ohm 30 W. Köp hem 50 st, alt 7,6 kOhm
Då blir finessen att man kan prova sig fram med olika värden. Man kan göra en del olika motstånd som är snabbt att byta. En klase sådan motstånd får rätt bra HF-egenskaper om man packar dem tätt.
Någon som testat en liten TTFD?? Exvis för 14 - 50 MHz???
SM4FPD