http://ham.se/index.php?threads/str...atörradioanläggningar.25137/page-7#post-94632
Skillnaden mellan handsänd telegrafi å ena sidan och speciella digitala moder som JT65 och WSPR å andra sidan, är att de senare är så mycket långsammare, så då krävs det mindre effekt och därmed lägre S/N. Man borde jämföra JT65 och WSPR med QRSS (mycket långsam telegrafi som man tar emot som en spektrumbild).
Bengt, du har en poäng med skillnaden mellan att ta emot telegrafi eller foni med hörseln jämfört med digitala moder med hjälp av datorn. Det känns för mig roligare att höra vad som sänds. Sedan har vi den musikaliska aspekten på telegrafi, särskilt skillnaden mellan olika manipulatorer och operatörer. Dit har jag inte nått än.
RCL skrev: "Men att påstå att fördelen med CW är så stor är bara ologiskt. För i så fall så kan vi ju alla köra JT65 istället.
Har fått lyssnarrapporter från Australien när jag har kört WSPR med 5W och inom Europa med 100mW. Så om vi ska räkna med vad som är effektivast för kommunikationen, så är CW en förlorar i förhållande till JT65."
Tvingas nog att hålla med dig till viss del även om det tar emot. Jag är ju uppfödd på telegrafi så har så klart lite bias åt det hållet. Har dock även införskaffat en WSPR-mackapär som en kompis byggde ihop eftersom jag inte kom till skott på flera veckor. Den skall dras igång vad det lider men jag har redan lyssnat (tittat på datorskärmen) och kan konstatera att bara några ynka milliwatt räcker jorden runt. Klart bättre S/N än vanlig manuell morse och hörselmottagning. Jo jag erkänner. Du har rätt.
Men för oss tappade själar morsefantaster så finns det ju också en annan dimension i det hela och som enligt många telegraferande musiker är jämförbar med att spela på finstämda musikinstrument som man behärskar till fullo. När man väl nått dit vilket kan ta tiotals år eller mer så är man fast för evigt i telegrafiträsket och berättar gärna hur bra allt är där. Känslan för JT65 för min del är tom som en tompåse jämfört med riktig gammal hederlig handknackad morse, men det är ju bara jag som tycker så, ja plus några till. Inte är vi många, och färre blir vi med åren.
Skillnaden mellan handsänd telegrafi å ena sidan och speciella digitala moder som JT65 och WSPR å andra sidan, är att de senare är så mycket långsammare, så då krävs det mindre effekt och därmed lägre S/N. Man borde jämföra JT65 och WSPR med QRSS (mycket långsam telegrafi som man tar emot som en spektrumbild).
Bengt, du har en poäng med skillnaden mellan att ta emot telegrafi eller foni med hörseln jämfört med digitala moder med hjälp av datorn. Det känns för mig roligare att höra vad som sänds. Sedan har vi den musikaliska aspekten på telegrafi, särskilt skillnaden mellan olika manipulatorer och operatörer. Dit har jag inte nått än.