Teracom vill riva Sölvesborg MV!

Och de vinsterna är väl till stor del uppbyggda/genererade m h a den infrastruktur vi skattebetalare betalt och "gett bort" tidigare?
 
Glädjande nyheter! Länsstyrelsen i Blekinge har sagt ja till att utreda frågan om Sölvesborg MV kan k-märkas. Utlåtandet kan man läsa här Sölvesborg

Det är ett steg i rätt riktning.
 
Idag kom beskedet från Länsstyrelsen i Blekinge via Roy Sandgren i Malmö.


"Begäran om yttrande angående väckt fråga om byggnadsminnesförklaring av mellanvågsstationen 1179kHz på fastigheten Stiby 5:2, Sölvesborgs kommun

Fråga om att byggnadsminnesförklara mellanvågsstationen på fastigheten Stiby 5:2 i
Solvesborgs kommun väcktes 2011-11-20 av Er.

Både fastighetsägaren och ägaren av anläggningen motsäger sig en byggnadsminnesför*klaring. Mot bakgrund av detta bereds Ni nu möjlighet komplettera Er ansökan med eventuellt nya synpunkter.

Yttrandet ska ha inkommit till länsstyrelsen senast den 2/7 2012, därefter avgörs ärendet i befintligt skick.

Anders Söderberg
Bebyggelseantikvarie Lst Blekinge"

Jaha... hur går man vidare i detta ärende nu då? Det är inte för sent att ge upp.
 
Jag har nu skrivit till infrastrukturministern och försvarsministern. Så här ser mitt brev ut:

"rollhättan den 18:e augusti 2012.

Till försvarsministern och infrastrukturministern.

På förekommen anledning att Teracom vill riva mellanvågsstationen i Sölvesborg, skriver jag till er.

Den 31:e oktober 2010 upphörde Sveriges Radios utlandsprogram Radio Sweden med sina sändningar på kort- och mellanvåg av besparingsskäl.

Sedan dess har mellanvågssändaren i Sölvesborg stått avstängd i väntan på dess öde. Jag och en radioentusiast vid namn Roy Sandgren skrev till Länsstyrelsen i Blekinge Län tidigare i år om att få stationen byggnadsminnesförklarad. Att få stationen byggnadsminnesförklarad har fastighetsägaren Teracom emotsatt sig i sitt yttrande till Länsstyrelsen i Blekinge Län. Teracom vill riva stationen för den fyller inget syfte i deras affärsidé.

Själv besökte jag sändaren i mars 2011 med en större grupp radioamatörer och den är fullt körbar efter lite handpåläggning och i mycket gott skick enl. Teracom och även enl. oss radioamatörer.

Varför är Sölvesborgssändaren såpass viktig? Det är den enda sändaren som kan täcka hela Sverige vid en ev. krissituation t.ex. extrema väderförhållanden, naturkatastrofer, terrorangrepp, större strömavbrott m.m. om hela eller delar av FM-nätet skulle slås ut. Det finns även en övertro på internet som kommunikationsmedel. Men internet blir lätt överbelastat om många söker information samtidigt och telefonstationerna har bara reservkraft för några timmar vid ett ev. större strömavbrott. Även våra drygt 50-tal FM/TV-sändare är sårbara vilka kan med rätt kunskap göras obrukbara för en tid framöver. Vi har även sett ur mindre nogräknade stater utövar överbelastningattacker eller släcker ned internet helt eller delvis om inte informationen passar regimen.

Sölvesborgssändaren har en räckvidd som täcker inte bara hela Sverige utan nästan hela Skandinavien, hela Baltikum och stora delar av Västeuropa. På så vis kan den med sitt ursprungliga syfte, nå svenskar inrikes och utrikes. De flesta hushåll har AM/mellanvåg i sina radiomottagare, både i hemmet och i bilen. Därför fyller Sölvesborgssändaren en viktig beredskapsfunktion.

För att ge ett konkret exempel, hyrde nederländska myndigheter in sig tillfälligt på mellanvågssändaren i Kvitsøy på norska västkusten (ägd av Norkring) när det rådde svåra översvämningar i Nederländerna för några år sen och hade riktade sändningar mot Nederländerna, vilka var väldigt lyckade.

Idag försvinner fler och fler mellanvågssändare runt om i Europa p.g.a. ålder och övertron på internet och att digitalradio kan ersätta allt.

I det landsomfattande nät av större mellanvågsstationer som byggdes upp under 1950-talet, är alla helt borta sedan omkring 30 år tillbaka. Kvar är endast Sölvesborg som ersatte en äldre och svagare sändare i Hörby så sent som 1985.

Med dess täckningsområde, kondition och möjlighet till beredskapsfunktion är förslaget att få sändaren klassad som skyddsobjekt med viktig samhällsfunktion och på så vis också undanröja rivningshotet.

Själv är jag radioamatör sedan 17 år tillbaka och har mycket god erfarenhet av radiokommunikation samt jag är it-tekniker i min profession.


Med vänliga hälsningar
Christian Stödberg"
 
Jag opponerar mig definitivt inte mot ett bevarande av Sölvesborg MV, men är täckningen verkligen så bra som SM6VPU skriver? Sverige är som bekant avlångt till formen och Sölvesborg ligger nära Sveriges sydspets. Antag att sändarstationerna i Gällivare, Pajala och Kiruna saboteras, kommer befolkningen i detta område då att kunna lyssna till eventuella sändningar från Sölvesborg?

Jag har ställt samma fråga i ett inlägg tidigare i diskussionen men blev inte riktigt övertygad av svaret. :)
 
Last edited:
Jag opponerar mig definitivt inte mot ett bevarande av Sölvesborg MV, men är täckningen verkligen så bra som SM6VPU skriver? Sverige är som bekant avlångt till formen och Sölvesborg ligger nära Sveriges sydspets. Antag att sändarstationerna i Gällivare, Pajala och Kiruna saboteras, kommer befolkningen i detta område då att kunna lyssna till eventuella sändningar från Sölvesborg?

Jag har ställt samma fråga i ett inlägg tidigare i diskussionen men blev inte riktigt övertygad av svaret. :)

Letade fram ett gammalt papper med fältstyrkekonturerna som Sölvesborg MV en gång i tiden dimensionerades utefter, och utifrån dessa är svaret:

Dagtid - nej, Nattetid - kanske, beroende på störmiljön

Slutligen undrar jag hur det kommer sig att alla projekt vilka ligger sådana som primärt är intresserade av att höra sin egen röst varmt om hjärtat prompt ska finansieras av det allmänna, dvs du och jag som skattebetalare.

Om en mellanvågssändare i Sverige skulle vara så nödvändig och utgöra en så bra affär som det framställs, är det väl "bara" att skriva en affärsplan och vända sig till sin lokala bank. Eller?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Dagtid täcker den gott och väl södra Sverige. När man körde 10kW dagtid hördes den nästan lika bra som DR över Kalundborg 1062KHz med 300kW.

Nu havererade 10kW i mitten på 1990-talet kort före ett planerat rörbyte. Orsaken var att man tappade en fas, kylningen upphörde och rörsockeln smalt och droppade ned över strömförsörjningen. Sen var den sändaren skrot.

Haken är att man ska ha ett registrerat bolag. I dagsläget fick ett svensk konsortium med utländska finansiärer i ryggen, ändå säger Teracom nej till en försäljning. Allt var ångradio heter ska skrotas, grävas ned långt under mark och ersättas av DAB+. Det är något principbeslut taget i Teracoms styrelse att den ska skrotas oavsett eller göras obrukbar så att det kostar mer än det smakar att starta upp den igen. Eftersom staten är majoritetsägare i Teracom så kan staten ge Teracom direktiv om vad som ska ske med den. Vad Teracom inte vågar göra är att släcka FM-nätet med över 20 miljoner mottagare. De har digitaltvövergången i friskt minne med vilka problem och protester det har varit. De vill göra det, men vågar inte. Misslyckandet med DAB för 17 år sen har väl sina skäl det med. Ska man göra samma misstag en gång till och tvinga folk en gång till ett nytt digital medium?

Om det vore så enkelt att gå till banken med en affärsplan och be om att få låna pengar till köp av en radiostation.

Hade jag haft bättre ekonomiska förutsättningar, kanske jag hade funderat på saken. Men när jag inte vet hur min jobbsituation ser ut om sex månader, faller det innan tanken ens har nått en penna på skrivbordet.

Ligger det inte i statens intresse att kunna nå ut till sina medborgare i en krissituation eller ska allting gå över internet? Å andra sidan skiter staten i sina medborgare redan nu om man inte betalar tillräckligt.
 
VPU skrev; "Ligger det inte i statens intresse att kunna nå ut till sina medborgare i en krissituation eller ska allting gå över internet?"
----

Det kan man så klart tycka. Jag funderade en stund på hur ett sådant scenario skulle kunna se ut i verkligheten. Ponera att Sölvesborg-sändaren skulle få lov att vara kvar och ställas i beredskap så att den kan startas upp inom x-antal timmar. Tekniskt, inga problem. Någon skall betala för drift och underhåll.

Någonstans skall programmaterialet som skall sändas ut i en krissituation komma ifrån. Antingen ifrån en lokal studio, förinspelade meddelanden till befolkningen eller via något trådöverdrag eller länk från högsta ort.

Du skriver: "De flesta hushåll har AM/mellanvåg i sina radiomottagare, både i hemmet och i bilen. Därför fyller Sölvesborgssändaren en viktig beredskapsfunktion."

Kanske det, men hur många vanliga människor har kännedom om mellanvåg och hur många av dom kommer att lyckas med att ratta in Sölvesborg på mellanvåg om FM-nätet plötsligt saboteras och hela länknätet går ner eller de större FM-sändarna sprängs i bitar så P3 eller Rix Megapol tystnar? Facebook kan också försvinna om Internet strular. På något sätt måste det ju gå ut instruktioner till medborgarna om att ställa in mottagaren på Sölvesborg för att få mer information.

Hur ser du på frågeställningar som dessa?

/Bengt
 
VPU skrev; "Ligger det inte i statens intresse att kunna nå ut till sina medborgare i en krissituation eller ska allting gå över internet?"
----

Det kan man så klart tycka. Jag funderade en stund på hur ett sådant scenario skulle kunna se ut i verkligheten. Ponera att Sölvesborg-sändaren skulle få lov att vara kvar och ställas i beredskap så att den kan startas upp inom x-antal timmar. Tekniskt, inga problem. Någon skall betala för drift och underhåll.

Någonstans skall programmaterialet som skall sändas ut i en krissituation komma ifrån. Antingen ifrån en lokal studio, förinspelade meddelanden till befolkningen eller via något trådöverdrag eller länk från högsta ort.


/Bengt


Hej!

Lite spännande att fundera på möjliga framtida scenario.

Folket och staten tror att kalla krigets dagar är historia och aldrig kan komma åter. Sveriges försörjningsgrad vad det gäller mat i händelse av plötslig blockad eller ofred ligger någonstans runt 50% (Svenskt jordbruk klarar inte att försörja medborgarna)

Om något stort oförutsägbart händer så tror jag att man går ut med lokala mass SMS till alla telefoner som är aktiva i det aktuella området.

Nästa steg är att alla kommer att slå på sin lokalradio FM kanal för att få information om vad som händer.

När strömförsörjningen är utslagen så går basstationerna för telefon ner relativt snabbt. Lokalradion kan säkerligen vara igång rätt länge då dom bör ha möjlighet till reservkraft.

Jag tror nog även att så gott som alla medborgare har tillgång till en bilradio där man har en bra batteribackup ständigt laddad och det är där folk kommer att lyssna när telefonen och internet tystnat.


Det känns bra att vara radioamatör med tillgång till egen reservkraft och backup för mycket lång tid.

Man kan då skaffa information både lokalt och utanför landets gränser och agera klokt efter den bild man får i stället för att famla i mörker.

Ett bra sätt att ta ansvar för sin egen och familjens trygghet.

73 Håkan SM7WSJ
 
WSJ skrev; "Ett bra sätt att ta ansvar för sin egen och familjens trygghet."
-----

Det låter klokt Håkan och det är där allt "beredskapsarbete" för ev framtida kriser måste börja. I det egna hemmet. Stearinljus och tändstickor i reserv och en batteridriven LV/MV/KV/FM-radio ev försedd med vevbar generator. Listan kan expanderas och anpassas efter specifika behov och tänkta scenarier.

Folk borde dessutom lära sig att odla egna grönsaker och rotfrukter själv och därmed bli mer självförsörjande. Inte för att ersätta de kemiskt framställda livsmedlen utan mer som ett nyttigt komplement om det blir totalavbrott i livsmedelsförsörjningen under flera år. Vidare, att undvika pendla långväga om trängselavgifter införs i stor skala. Arbeta mer lokalt och där det inte finns arbeten skapa sådana själv. T ex reparera sådant som gått sönder i stället för att slänga på tippen. På så sätt ökas verkningsgraden totalt sett för var och en och det skadar nog inte?

Till saken;

>>>Lite spännande att fundera på möjliga framtida scenario.

Sölvesborgssändaren presenteras i skrivelsen till infrastrukturministern och försvarsministern som en sändare som når inte bara hela Sverige utan även stora delar av Europa.

I samma brev står sedan; "Även våra drygt 50-tal FM/TV-sändare är sårbara vilka kan med rätt kunskap göras obrukbara för en tid framöver."

Det jag funderar över är på vilket sätt Sölvesborgssändaren kan anses vara mindre sårbar eller inte sårbar alls. Med rätt kunskap så kan ju även den göras obrukbar för en tid framåt, t ex genom att fälla masten. I samma fall skulle ju då lyssnare i hela Sverige och stora delar av Europa drabbas.

Jag vet inte men skulle inte bli förvånad om sådana analyser redan gjorts och ständigt görs av någon av Regeringen utpekad myndighet som med jämna mellanrum tillsätter utredningar. Vad har man kommit fram till här?

Knäckfrågan vrider väl sig kring om det verkligen finns ett behov av denna typ av infrastruktur med en eller ett fåtal storstationer på mellanvåg som skall täcka enorma landområden och förse medborgarna med information i ett krisläge. Om det vore så borde fler kopior av Sölvesborg byggas i t ex Motala, Falun, Östersund och Boden eller Kiruna.

Hur resonerar de svenska myndigheterna och hur resonerar man i andra länder? Jag ställer frågan mest av ren nyfikenhet men ur ett tekniskt perspektiv nu när vi fått veta hur lätt det är att ett oplanerat avbrott i en säkring kan smälta ner en hel sändare och göra den obrukbar. Fanns det inga skyddskretsar som en temperatursensor eller sensor för spänningsbortfall?

/Bengt
 
Man ställer sig frågan varför alla bilar i Sverige
har en AM-mottagare när det inte längre sker några
utsändningar på svenska i landet Sverige.
Är dessa AM-mottagare i så fall en beredskap för ev
framtida behov?
 
Hej!

En mycket bra frågeställning! Vi har i familjen en nyare bil från EU land och jag har naturligtvis testat AM delen vilken fungerar helt perfekt. Det är med andra ord inget skicke me,,,, utan en bra produkt.

Efter att under semestern ha besökt Motala radiomuseum och läst om historien runt den och dom nedläggningar av AM stationer som sker så kan man ju undra varför det fortfarande finns i nyare bilar?.

Det måste vara några länder där det fortfarande är stort och har framtiden för sig.

När jag tänker på små lokala AM stationer så ligger det stora landet i väst i tankarna, och man har bilden att där är det fortfarande stort.

Läser man bifogad länk så verkar det finnas samma tankar om nödinformation som skall fram.
The Health and Future of AM Broadcasting?

mvh Håkan SM7WSJ
 
??? har inte haft en bilradio med AM på säkert 20 år, går sådana ens att köpa?

Gissar att enda inköps stället för sådana bilradioapparater är Tradera och lokala loppisen :)

/J
 
??? har inte haft en bilradio med AM på säkert 20 år, går sådana ens att köpa?

Gissar att enda inköps stället för sådana bilradioapparater är Tradera och lokala loppisen :)

/J

låter konstigt, vad har du haft för bilar??
 
Volvo, Saab, Ford ... kanske funnits, men vem har ens kollat. AM har väl inte varit aktuellt sedan man lyssnade sena nätter i bilen på -70 talet :) (Radio Luxemburg)

/J
 
Last edited:
Jag hade en Volvo Amazon 66:a med ett tomt hål för radio. Där passade en Blaupunkt. Men alla nya bilar är väl försedda med helintegrerad "bilradio" idag. Finns det verkligen någon utan AM?

Till WSJ; Intressant länk och slutsats.

/Bengt
 
Mellanvåg används i de flesta länder, utom i Norden. De flesta konsumentradioapparater som jag har köpt har haft AM/mellanvåg, inkl bilradio. Jag gissar att det är enklast så för att kunna sälja i alla länder.

Idéen att använda mellanvåg i Sverige till något överhuvudtaget tror jag inte på. Däremot kan det ju vara kul för oss radioter att leka på det bandet.


Eric
 
Intressant om bilradio. Själv har jag ingen radio i min bil. Jag tycker att det bara är irriterande att ha en radio på när man kör bil.
I mina tidigare bilar har jag däremot haft radio och till 99% lyssnat på mellanvåg. På FM-bandet finns inget vettigt att lyssna på.
Men jag har aldrig sett en bilradio utan AM. Inte ens i nya bilar.

Man kan undra hur många bilägare som skulle klara av att hitta en viss station på mellanvågsbandet. Man köper bilen med radion inställd och använder sedan bara snabbvalen för att byta kanal.
 
Nä, beredskapsargumentet håller nog inte riktigt men vilka andra syften skulle en mellanvågssändare i gott skick i södra Sverige kunna fylla? Med DRM skulle man kunna täcka södra Sverige, norra Polen, norra Tyskland samt stora delar av Danmark dygnet runt med bra ljudkvalité. Men kommer DRM någonsin att slå igenom och vem skulle vilja sända ett radioprogram till lyssnare i ett så stort område? DRM är nog en förutsättning för att mellanvågen ska leva vidare, tror väldigt få människor idag vill lyssna på diskantlös AM.

Och jo, jag har AM-radio i min Skoda Fabia av 2011 års modell. Helintegrerad och monterad från fabrik...
 
Back
Top