The Ham Spirit & the Art of radio

Hej
Skall man gå er förslag är ej bra . Utan bredd dör amatörrradio ut . Hur många tusen medlemmar har SSA mist de senaste åren ? Nej sluta klaga . Det är redan nu för många som gnäller . 73 Lennart SM4CJY .
 
>>>> Utan bredd dör amatörrradio ut <<<<

Tja utan kunskap lär den också dö ut.....

Varför ska man behöva ta en massa körlektioner för att få ta körkort????
Vi får ju FLER förare om vi ger dom ett istället!!!!

Varför behöva plugga 5 år till läkare????
Låt dom som vill vara det få bli läkare efter en förenklad kvällskurs på ett par veckor!!!
Då får vi ju MÅNGA läkare....

Ska man enbart se till kvantiteten så är det givetvis rätt väg... :-)

73
/Kjell
 
Kunde vi utöka skaran av radioamatörer till ett par miljoner (i Sverige) så skulle det nog ge en viss slagkraft. Men det är ju helt orimligt.
Därför tror jag att EN eldsjäl kan åstadkomma mer är hundra halvintresserade axelryckare....
 
Man får känsla att man vill värna om "skrået" och inte släppa in några "gröngölingar"direkt utan att man skall lära och förstå vilka uppofringar det är att var radioamatör!
Vi nya (många av de nya är gamla radioentusiaster)med swl-som bakgrund och med god kunskap i radioteknik och antennbygge.
Vi "nya" fick en chans nu när cw-kraven kom bort.Detta har för oss öppnad en ny värld inom radio som inte kan skada amatörradioens image,utan ge en "slow start"för de som vill gå vidare mot cw`n.
För med handen på hjärtat så är vi många som "lever med radio i blodet" och detta är som en basill som inte går över!
Min bakgrund är:För ca 50 år sedan byggde jag min första am-sendare och körde med lånade fjädrar på 40 och 80 meter så det formligen rök om mig!
jag vet av gammal erfarenhet att det är en del amatörer som tycker att man måste "lida" lite innan man blir accepterad som fullvärdig radioamatör .
Till dessa vill jag bara säga att genom den sk. "slow start "så kommer nya entusiaster att fixa cw`n så småningom ,paralellt med att man är aktiv på SSB och utbildar sig vidare!
F.ö. så tycker jag att det gnälls för mycket i SM-land
tack för ordet och hps att vi möts på banden någon gång
73
de sa7aiy
walter fagerdal
 
Back
Top