Bara 18 - 70 Hz ja då får man ju ha en vanlig bashögtalare oxo....
96 kg.....
Alla bilradioslutsteg har DC till DC omvandlare, vet inga effektgränser, men från de på 2 x 50 W och uppåt, typiskt kanske 4 x 200 W eller mer.
Matning med eget batteri och 50 - 100 mm2 sladdar.
Minns kompisen som skulle kolla varför hans kompis inte fick något vidare ljud i sin anläggning.
Han tittade en stund, och tog sen två startkablar och kopplade jord från slutsteget i bagageluckan till batteriet under huven och dess minuspol. Då bel det ljud minsann.
Man hade använt bilens chassi som återledare, och det är en dålig ledare för höga strömmar....
En annan hade nyinstallerat 4 x 200 W, minst, kanske en kW..... i sin bil.
Och skulle impa på mig. Jo det lät "mycket".
Men med mer än 1 kW ut behövs kanske 1500 W in dvs 100 - 150 A.
Jag bad honom slå på lyset och såg halvljuset mot väggen.
Dra nu på full fjong sade jag, men ljuset inte ens flimrade det minsta....
Med ett vanligt bilbatteri på 75 Ah bör det blinka lite i lyset vid så hög ström.
Så många ggr handlar det om glädjewatt.
Nå åter till R&T det förekom faktiskt några bygg själv artiklar om bilradioslusteg.
Bla ett med bryggkopplade 2002
r. Jag byggde ett sånt steg och det blev ett sjujäkla lyd.
Senare en artikel med flera kanaler och delningsfilter.
I andra tidningar som Teknik för alla började annonsera om feta bilradioslutsteg i mitten av 70 talet har jag för mig.
Men "bara" ynkliga 2 x 50 W eller så.....i begynnelsen.
Många byggen med transistorer för effekt stereo åt upp transistorer, i början av historien.
Stegen kunde självsvänga etc. Felaktiga kretskort och felaktiga layouter kunde få dem att busa våldsamt...
SM4FPD