Tidfningen Radio & Television

-FPD>en TV-reparatör som misstänker en felaktig konding och får sitta några timmar för att mät[a] upp den
Det har nog skett en rätt ordentlig förskjutning i förhållandet mellan kostnaden för arbetstid och komponenter sedan 1950/60.
 
Roy överdriver naturligtvis, en AVO rörprovare går snabbt att ställa in och jag provar alltid rören i en apparat som ska servas innan jag fortsätter med felsökning. En reparatör behövde lämna garanti under en viss tid efter reparation och ett svagt kvarvarande rör kunde medföra extra obetalt jobb.
800 ohmshögtalare är eftersökta numera, de förekom under perioden 1956-1964 med rörslutsteg utan utgångstransformator innan effekttransistorer kunde ge tillräcklig bandbredd.

Lennart
 
Min far byggde en stereoförstärkare med 800 ohm utgång kunde den ha gett 5 W ut. Elementen var säkerligen Philips AD3700 AM i basreflexlåda.
Vet inte vart schemat kom från, Schröder eller Elektronrörsförstärkare av Markesjö ? Komponenterna kom nog från Classe.
 
Radiobyggboken del II. "En enkel hi-fi-förstärkare". Sid 48 och framåt.
2st EL86 i slutet.

Fick aldrig ihop tillräckligt med fickpengar för att kunna köpa
komponenterna och högtalarna var dyra. Däremot byggde jag den lilla förstärkaren
med ett ECL82 som beskrevs på sidorna innan.
 
Konfigurationen som sådan ("single-ended push-pull") är ju inte en dum idé. Minns att jag byggde (och lyckades sälja!) en hörlursförstärkare för 600 Ω med den grundlösningen. Då var det ju inte EL86'or inblandade, det räckte med en vanlig ECC82 eller liknande.
 
Klassiskt enkelt men känns lite som en återvändsgränd. Jag undrar vad det föll på, låg effekt kanske....
 
Vad jag kommer ihåg från "audiofiler" som jag träffade på tidigt 70-tal
var det primärt att högtalarna var dyra, endast tillverkades av Philips och krävde en genomtänkt lådkonstruktion för att ge bra ljudtryck med de 10-20 W som förstärkarna kunde ge.

Transistorförstärkarna som kom på allvar vid den här tiden gav mycket effekt och kunde driva billiga lågohmiga högtalare ordentligt.

Som kuriosa så förekom den transformatorlösa rörförstärkaren i den
första upplagan av Stig Carlssons högtalare "kolboxen" från 1959.
 
Last edited:
Jag lindade själv utgångstrafos till EL84, men det var första och sista bygget med rör. Måste ha varit vid en ålder av 13-14 år eller så.
I R&T kan jag nu hitta några artiklar om denna konst.
1956 7/8 bygg själv utgångstrafo för HiFi
1957 nr 9 fortsättning med information om lindningstekniker
1960 nr 4 Så uppstår distorsion i utgångstransformatorn

Många HiFi knuttar gillar ju ljudet, eller "soundet" i rörstärkare, jag brukar säga att det är dess distorsion man hör....
Så varför inte linda en 8 Ohm till 8 Ohm och sätt efter transistorstärkaren så får man samma dist...
Uttalandet är inte populärt utan man tror fullt och fast att det är någon form av frihet från dist som ger ljudet....

Men tekniken är intressant, men att få tag på järnsatser lär nog vara svårt....

Idag finns högtalare med 2 Ohm talspole......
Eller med två 2 Ohms spolar på samma högtalare.
En kort tid fanns högtalare med två 4 OHms lindningar vilken då kunde ersätta utgångstrafon i ett pp steg, men då blev det förstås DC genom högt...

Idag kör vi med xx-2002 3 - 5 W för det mesta eller kanske en xx-386:a
Blir superljud


SM4FPD
 
Lämplig att bygga en lin låda på 150 liter att ha under arbetsbordet vid radiostationen.
Plus ett litet LF-slutsteg då, så lär man känna vad som händer på banden. Särskilt då från de SSB stationer som bara sänder halva sin bandbredd.... 100 - 1200 Hz.

Ja imponerande högtalare, värt namnet, "hög-" Med lättrörligt membran lång slaglängd och mycket bättre magnet än för ger de lite mer verkningsgrad.... Snygga saker till skillnad mot forntidens plåtskrällen till högt.
Men mäts fortfarande i tum....

SM4FPD
 
Man undrar lite var man får 20 kW toppeffekt i en bil från.

1717488160916.png

Den lägsta realdelen i högtalarimpedansen som kan åstadkommas är 0,5 ohm (parallellkoppling av talspolarna), och då går det åt 200 A effektivvärde eller 280 A amplitud. När bilen har 12 V elsystem är sådant svårt att åstadkomma.

Man kan i och för sig tänka sig någon form av DC-DC omvandlare i förstärkaren, men sådan är varken "trivsamt eller lönsamt" vid sådana effektnivåer.

Men den som betalar 40 "papp" för en bilhögtalare kanske inte bekymrar sig om sådant.
 
Bara 18 - 70 Hz ja då får man ju ha en vanlig bashögtalare oxo....
96 kg.....
Alla bilradioslutsteg har DC till DC omvandlare, vet inga effektgränser, men från de på 2 x 50 W och uppåt, typiskt kanske 4 x 200 W eller mer.
Matning med eget batteri och 50 - 100 mm2 sladdar.

Minns kompisen som skulle kolla varför hans kompis inte fick något vidare ljud i sin anläggning.
Han tittade en stund, och tog sen två startkablar och kopplade jord från slutsteget i bagageluckan till batteriet under huven och dess minuspol. Då bel det ljud minsann.
Man hade använt bilens chassi som återledare, och det är en dålig ledare för höga strömmar....

En annan hade nyinstallerat 4 x 200 W, minst, kanske en kW..... i sin bil.
Och skulle impa på mig. Jo det lät "mycket".
Men med mer än 1 kW ut behövs kanske 1500 W in dvs 100 - 150 A.
Jag bad honom slå på lyset och såg halvljuset mot väggen.
Dra nu på full fjong sade jag, men ljuset inte ens flimrade det minsta....
Med ett vanligt bilbatteri på 75 Ah bör det blinka lite i lyset vid så hög ström.

Så många ggr handlar det om glädjewatt.

Nå åter till R&T det förekom faktiskt några bygg själv artiklar om bilradioslusteg.
Bla ett med bryggkopplade 2002:or. Jag byggde ett sånt steg och det blev ett sjujäkla lyd.
Senare en artikel med flera kanaler och delningsfilter.

I andra tidningar som Teknik för alla började annonsera om feta bilradioslutsteg i mitten av 70 talet har jag för mig.
Men "bara" ynkliga 2 x 50 W eller så.....i begynnelsen.

Många byggen med transistorer för effekt stereo åt upp transistorer, i början av historien.
Stegen kunde självsvänga etc. Felaktiga kretskort och felaktiga layouter kunde få dem att busa våldsamt...

SM4FPD
 
Eftersom jag har åtminstone lite anknytning till ljudnörderiet (rörbaserat) så kan jag inte avstå från ett par kommentarer...

En väl konstruerad och byggd förstärkare, med rör som aktiv komponent, lever inte på sin distorsion. Det är inte voodoo att bygga en LF-rig med rör, som inte färgar ljudet. Alla olika tyckanden bottnar nästan alltid i hur man matchar förstärkaren med en rimlig/bra högtalare. Min upplevelse är att vissa högtalare kräver matning från en källa med mycket låg inre impedans ("hög dämpfaktor", enligt vissa...), medan andra funkar hur bra som helst med en rörrig som har vettigt anordnad motkoppling (alt. ett slutsteg med trioder).

Vill man ha mycket "bang for bucks" (dB/W) så är det ju horn som gäller. Med ett par väldesignade horn kan man skrämma Vem von Helst med 2x10W om man jobbar i ett vanligt vardagsrum, om man har ett par hyfsat effektiva element.
 
En minnesvärd episod från ETA/SK6AB, dock före min tid där, var när ett par förhoppningsfulla teknologer byggde ett stort basreflexhorn försett med en rejäl högtalare.

När detta skulle provas så fick man infallet att ansluta 50 Hz från en vridtransformator till anordningen. Efter att ha vridit på "bara lite" så började verktygen på tavlorna ramla ner, fönstren skallra och i fikarummet till Elektronfysik I mekaniska verkstad som låg vägg-i-vägg skramlade kaffekopparna högljutt.

Teknologerna ansåg att basåtergivningen var - "tillfredsställande".

Hur det gick sedan med ett mer varierat programmaterial förtäljer inte historien, som i sin tur förtaltes mig av den borne historieberättaren SM6ETO.
 
Höga effekttoppar fixar folk med ett batteri av stora superkondingar placerade i närheten av den förstärkare som driver monsterhögtalarna. Jag har sett demobilar, konstfullt (?) byggda med specialinredningar där alla former av möjliga platser för passagerares eventuella bagage ersatts med "ljudutrustning". Detta fanns redan på 90-talet när en deltagare på en SAAB-festival i Trollhättan demonstrerade sin utrustning i en 9000. Takluckan "öppnades" med hjälp av ljudtrycket inne i bilen som det inte gick att vistas i när anläggningen var i drift...
 
Back
Top