Inte konstigare än att äga och köra ett kW slutsteg på kortvåg.
Eller att köra 25 kontakter på fem minuter, eller som de säger "pse your call sign for the log" dvs radiokontakten är för loggens skull och därför behöver man veta motstationens anropssignal. Kufar....
Jag minns en kompis när jag var före kortkorts tid, han hade en bil, Volvo PV.
Fick åka några ggr med honom mellan skolan och nån plats.
Han hade en stor högtalre, kanske 2 0 - 300 mm monterad i hatthyllan bak.
När vi hade lastat något bagageluckan skulle den stängas, han han inte säga till innan den slogs igen och hela högtalarpappen kom som ett enda fladder rätt upp mot bakrutan.
En sån högtalare var dyr redan då....
Men åter till hobbyn....
SM0UAN nämnde dämpfaktor. En högtalare är som en mekanisk resonanskrets. Den fortsätter att röra sig efter att ljudisgnalen är borta.
Vilket skapar nytt ljud, eller oljud.
Detta genererar en mot-EMK, dvs en svag spänning, förmår LF steget kortsluta denna stannar konen fortare.
Men hur fixar vi detta på vår fina transiver?
En gång provade jag en dämpsats på 10 - 20 dB mellan riggen och högtalaren. Ja det gick att höra en förbättrad ljudkvalitet. Dämpsatsen kortsluter till viss del mot EMK från högt. Nackdelen är att det kostar ljudstyrka, men kan minska brus oxo.
Den mest verksamma är att dämpa högtalaren till riggen med dämpmaterial i lådan.
Dvs stuva in dämpull i högtalarlådan till riggen.
Exvis sådan man stoppar kuddar med, finns på IKEA.
Ger en högst väsentlig förbättring av ljudet.
Ser vi på ICOM:s stora riggar innehåller de en liten högtalarlåda invändigt. På någon liter, en sluten låda med dämpmaterial invändigt.
Skillnaden bör vem som helst höra.
Så resonans övertoner och dämpning är något viktig både för LF HF och VHF.
Många av artiklarna i R&T handlar om just detta, vid högtalarbyggen.
Och varför skall en bra högtalare vara bara för HiFi knuttar, eller varför måste en högtalare för radio var så erbarmligt kass.
SM4FPD