"Tips från Blocket Tradera mm"

Jag tror mer att själva hobbyn ha mer eller mindre dött ut.
Inga nya unga DX-are och de gamla dör ut.
Enstaka avancerade DX-are exvis de som mellanvågs-DX-are finns kvar.
Kortvågslyssning ersatte förr oxo möjligheten att lyssna på hemlandet förr, idag sker detta på nätet.
Dessutom har mängden lyssningsbara radiostationer minskat kraftigt.
Det lär finnas ganska många fina mottagare "där ute", många blir förståss stående, eller slängs vid bodelningar.
Någr hamnar på TRADERA

de
SM4FPD
 
Hej på Sk4ao hemsida siljans bygdensradioamatörer så går det att lyssna på Web sdr radio med rått webläsare
som typ safari .

mvh Lasse sm0ydo
 
Här har vi ett fynd för den som vill köra "digitala moder" mödrar /......./ då det är två apparater.
Två stycken BAUDOT fjärrskrivare, de man förr använde för att köra RTTY, (Radio Fjärrskrift).
Nostalgi? jo visst... Men de var kul på sin tida att få igång dylika maskiner. Detta var drömmaskiner med remsläsare och stans ja allt 5 teckens minne på tangentbordet till och med. Mekaniska underverk, tänk att fixa minne på tangentbordet, FIFO minnen.
Idag kanske återvinningen gäller, frågan är dock vilken container, det lutar nog mot metallåtervinning.

de
SM4FPD
 
Här har vi ett fynd för den som vill köra "digitala moder" mödrar /......./ då det är två apparater.
Två stycken BAUDOT fjärrskrivare, de man förr använde för att köra RTTY, (Radio Fjärrskrift).
Nostalgi? jo visst... Men de var kul på sin tida att få igång dylika maskiner. Detta var drömmaskiner med remsläsare och stans ja allt 5 teckens minne på tangentbordet till och med. Mekaniska underverk, tänk att fixa minne på tangentbordet, FIFO minnen.
Idag kanske återvinningen gäller, frågan är dock vilken container, det lutar nog mot metallåtervinning.

de
SM4FPD
Tror din länk föll bort Roy ?
 
Med nätaggregat är det ju ändå ett bra pris. Frågan är dock om CW-filter finns i radion.
Vanligen ger en fullständig beskrivning av varan ett bättre pris. Exvis om DC-sladd, handbok och mikrofon medföljer, samt om radion funkar.
IC-725 är den första radion efter IC-781 med sk DDS syntes. det innebär att den fastlåser i 500 kHz steg men har ändå 10 Hz upplösning.
PLL:en ger en synnerligen spektralt ren LO-signal.
Dock finns de fyra trimkondingrna som kan behöva byta, det är dock en baggis.
Radion i övrigt är neka, "avskrapad" och torde lock de som önskar få knappar och få menyer..
IC-725 har ganska smalt LF-band, om detta är med svikt för att den skall låta lite billigt, den var ju lågpris på sin tid, är en bra fråga.
Jag gjorde en rad modifieringar som gav ett bredare LF-bnd och då låter den, särskilt med en god högtalare som en betydligt större och dyrare radio.
Om någon vill prova finns detta som fil.
IC-725 saknar talprocessor, och har lite klen mic-gain, men är ren och snygg i sändarsignalen. ALC är effektiv och håller utstyrningen inom gränser för splatter. Men känns som den ger lite klen utsignal... Men så blir det då.
Mottagaren har lite låg AGC tröskel och låter som lågt brus, men mjukt och fint, saknar RF-Gain dock.
I mina modifieringar ingår långsammare AGC.

En bra basradio skulle man kunna säga. Såvida den är oskruvad, ej söndertrimmad och inte sönderlagad.

Det såldes rätt många IC-725 på sin tid i SM, då kronan värde gick ner Yen blev dyr och allt stod på tvären i världsekonomin, den kom i rätt tid med rätt pris då.


De
SM4FPD
 
Någon som har provat en sådan här: http://www.tradera.com/item/2939/262817084/aldre-radiotratt
En tratthögtalare för Morsemottagning.
Som drivelement kan man göra en liten låda med en 2 tums högtalare.
Vem vet kanske låter utmärkt till Morsemottagning eller telephoni.
Värt ett pröve kanske?

Tratten är egentligen en exponetialtransformator för ljud i luft.
Dvs för att göra anpassningen från högtalarens membran till luftens spe impedans mer rätt.
Eller med andra ord för att slippa ett starkare och dyrare LF-lutsteg.
Dessa gamla trattar var väldigt väl utformade för sitt jobb, och skulle då kunna ge ett relativt resonansfritt ljud.
Om än med vist begränsning i frekvensmrådet.
De kunde allt förr.


de
SM4FPD
 
Kul. Jag har en komplett sådan högtalare. Impedans ca 4000 ohm. Perfekt att spela tradjazz-78'or på!
 
Här har vi lite nostalgi.
Raketradio.
Såldes under början av 60 talet och var en dröm för den unga radiointresserade grabben.
Den var bara en kristallmottagare, men vem katten kom på iden att göra den som en raket?
http://www.tradera.com/item/2939/26...ristallmottagare-1960-tal-risiga-med-kartong-
Ja idag har vi förstås kortvågstransivrar som ser ut som en diskmaskin, eller kylskåp men .....
Jag är säker på att vi har många som minns den här prylen, i Hobbyförlaget katalog bl.a.

Nej jag skall inte lägga bud på dem, så nostalgisk är jag ändå inte.

de
Roy SM4FPD
 
Här har vi lite nostalgi.
Raketradio.
Såldes under början av 60 talet och var en dröm för den unga radiointresserade grabben.
Den var bara en kristallmottagare, men vem katten kom på iden att göra den som en raket?
http://www.tradera.com/item/2939/26...ristallmottagare-1960-tal-risiga-med-kartong-
Ja idag har vi förstås kortvågstransivrar som ser ut som en diskmaskin, eller kylskåp men .....
Jag är säker på att vi har många som minns den här prylen, i Hobbyförlaget katalog bl.a.

Nej jag skall inte lägga bud på dem, så nostalgisk är jag ändå inte.

de
Roy SM4FPD

Dom var för dyra, men jag har faktiskt budat tidigare på en i bättre skick.

Det är ju en helt genialisk liten radio för den nyfikne lille grabben.
Fast nuförtiden är det nog glest mellan grabbar som nyfiket funderar hur tusan en sån manick kan fungera utan ström.
 
Jag hade en sådan i slutet av femtiotalet. Kruxet numera är väl att det inte finns några lokala eller åtminstone närbelägna mellanvågsstationer som en raketradio kan ta in.
 
Ja som du nämner SM2VJX så finns det knappast några små grabbar som bryr sig hur saker ser ut invändigt, eller fungerar.
Men det gjorde vi förr, varför är det så?

de
Roy SM4FPD
 
Då fanns det inte facebook, pokemon go, instagram, FPS-spel, datorer, mobiler, paddor och lite annat smått o gott,
hade man tråkigt och inget att skruva isär så gick man till Johansson på sågen och kollade vad han gjorde, eller så hängde man med pigan och stånkade korv i uthuset..
 
Eller så gick man till Folke i radioaffären vid Nockebytorg och lade upp sin sista femma för en avdankad träradio (bara inte en Philips!) och vips hade man något att skruva isär.
 
Då fanns det inte facebook, pokemon go...
Kanske en hype som är borta när vinter och snö faller. Men det har iaf fått ut kidsen från hemmets datorer, tv-spel och surfplattor. Olika grabbgäng på en 5,6 stycken knappt tonåringar drar omkring på bygden här och försöker pejla o fånga osynliga monster. Kul verkar de ha. För oss övriga som inte fattar, verkar de nästan radiostyrda :p
 
Snart får vi se vad en gammal ATLAS är värd.
http://www.tradera.com/item/302069/263877946/atlas-210-transceiver
Inte mycket till radio, men den är ju legendarisk.
Jag minns annonserna i HAM RADIO på sin tid, måste ha varit mitten av 70 talet.
Den hade så branta filter att man var tvungen att annonsera på en helsida för att få plats med filterkurvan....
Ja att ändra skalan på filterdiagrammet hade ju gjort det mindre imponerande.....
Filtren var dock rätt bra för sin tid.

Det lär i alla fall stå många söndertrimmade och sönderlagade sådana apparater "där ute"....

Man har i alla fall ägt några sådana genom tiderna


De
SM4FPD
 
Back
Top