"Tips från Blocket Tradera mm"

Hmm, det var ju em sån jag fick när jag var 10... betyder det att jag också är mycket gammal nu? :D
 
Hmm, det var ju em sån jag fick när jag var 10... betyder det att jag också är mycket gammal nu? :D

Hehe, antagligen. Men du är gott sällskap:) Gjorde mina första blyackar med blyplattorna uppe till höger i bild. Experimenten utfördes på toasitsen om det skulle skvätta H2SO4 kommer jag ihåg. Och mikrofonen minns, den med en liten kolstav som nuddade två kontakter.

/M
 
Det var en mycket kul låda, en raritet! Min är borta för många år sedan, vore nog värd lite mer idag.


Mvh Janne;)
 
Här är en gammal nostalgiker, många har säkert börjat sin radiobana med en plåptradio typ TRIO 9R59
Trio 9R-59 på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hemelektronik
Själv lyckades jag spara veckopengen för att köpa en brukt sådan, men det blev att nästan direkt börja modifera, trots det var det svårt att hitta ett frekvensband över 14 MHz. Långt mindre en frekvens. På 3,7 MHz kunde den i alla fall höra SM hams.
Det roliga är att det exemplaret nu återkommit till mig, och står och väntar hemma på restaurering, = nya elektrolyter, den brummar bara.
Säkert är det många här som har nsotalgiska drömmar från den her tiden.

Ett tips bara för den som vill restaurera en sådan här. tvätta inte skalglaset med tvål och vatten, det blir rent, men det blir oxo rent från alla skalorna, de är screentryckta av vattenlöslig vit färg.
 
Gratis gammradio finns här norr om Uppsala.
Kolla Elektroarkivet.se - efterlyses
Han reducerar sin samling och skänker grejer.
Inte direkt amatörradio men en del radiopryttlar. Det finns även en radiovalp, en sådan som jag har på min avatar, den är dock i dåligt skick.
 
Det märker du när auktionen gått ut... det är liksom finessen med just auktioner.:rolleyes:

Det har sålts en del av dessa på tradera, så sök och finn.
 
Enklast är att kolla via traderas sökfunktion och kolla vad de tidigare har sålts för, som jag tidigare skrev. Det har sålts flera liknande de senaste åren.
 
Kristaller för 80 meter någon sökte sådana här finns två på TRADERA
Kristaller för 80-meter på Tradera. Amatörradio | Amatörradio |
Dock med formatet HC-6 men ändå detta är idag sällsyntheter, vam var det som jagade sådana här?
De är dock begagnade men det bör vara flera tusen QSO kvar i dem..... (ett skämt)

När man ser på en sådan här auktionsannons är det ibland kul att klicka på "säljarens övriga auktioner" ofta har han andra kul grejer till salu i ämnet.
 
Last edited:
Kristaller för 80 meter någon sökte sådana här finns två på TRADERA
Kristaller för 80-meter på Tradera. Amatörradio | Amatörradio |
Dock med formatet HC-6 men ändå detta är idag sällsyntheter, vam var det som jagade sådana här?
De är dock begagnade men det bör vara flera tusen QSO kvar i dem..... (ett skämt)

När man ser på en sådan här auktionsannons är det ibland kul att klicka på "säljarens övriga auktioner" ofta har han andra kul grejer till salu i ämnet.

Annars finns det mängder av alla varianter här:
AF4K - RADIO CRYSTALS FOR SALE

73 de QRP
 
Back
Top