"Tips från Blocket Tradera mm"

Även om den är tom, så tänk dig ett rött tyg innanför gallren, och en eleketretkapsel därinne.
Men inte kan den väl vara tom??
Konstigt, det inte blivit några bud än?
Om man söker något på TRADERA och söker på ordet felstavat, så kan man göra fynd.
Sök på exvis microskop, istället för med k.
Microfon, mickrofon gamal micrifon, gammal microfon, etc.
Att söka i plural eller särskrivet ger oxo fynd, kikrofoner, eller mikro fon.

de
Roy
 
Själv hade jag ingen, men det visar då, SM7FBJ, att dessa bygglådor ändå hade en viss betydlese för framtida utveckling av något intresse, kanske kunskap, och i förlängningen något jobb. Bygglådan, eller motsvarande satte sina spår i medvetandet hos barn eller ungdom i utvecklingsbar ålder, eller formbar ålder.
Det fanns ju även kemilådor. Till tjejerna fanns det små spisar och miniatyr kaffekoppar.
Nu var jag väl lite kontoversiell..... men nog är det sanningen.
Kanske det fanns en liten låda med flygvärdinneprylar, elelr den lilla sjuksköterskan.

I alla fall vore det kul att höra om fler har formats av julklappen, bygglådan för den lille eleketrikern, den lille kemisten, eller den lille radioknutten som i exemplet.
Tänk att det finns orörda sådan som i exemplet.

Idag finns väl inget likande?
Kanske datorprogram? Men de går väl mest ut på att förstöra, bomba, skjuta sönder etc det som andra byggt.

Kast med liten radiostation.....

de
Roy
SM4FPD
 
... Kast med liten radiostation.....
Jaså det är därför som ICOM har sin IC-E91, Kenwood sin TH-F7 etc. Det hade jag aldrig kunnat räkna ut. ;)

Nej, men elektronikbygglådan med transistorer har, som du nämnde, bidragit till att väcka eller öka mångas elektronikintresse genom åren. Jag kan inte påminna mig att det fanns motsvarande med elektronrör på min tid. Det hade troligen betraktats som alltför farligt. I mitt fall väcktes intresset av Radio Luxemburg - "the station of the stars" - och granngrabbens DX-ande.

Tänk om det i varje liten PMR fanns möjlighet att lyssna på några av amatörradiobanden. Skulle inte det kunna väcka intresse för vår hobby - eller inte ...

/ Göstha
 
.

Tänk om det i varje liten PMR fanns möjlighet att lyssna på några av amatörradiobanden. Skulle inte det kunna väcka intresse för vår hobby - eller inte ...

/ Göstha

Då hade första frågan varit: Hur öppnar man sändaren för de frekvenserna? Jag tycker det är "kul" som det är nu.....det finns ju scannrar och rätt så bra mottagare för HF-banden, men PMR fyller ändå en uppgift. Har mest hört väldigt unga operatörer på de frekvenserna.....;)

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Last edited:
och min slutkläm - eller inte ... antyder att jag inte kan utesluta att lyssnarna snarare blir avskräckta! Det kanske är bäst som det är ... ;)

/ Göstha
 
Alla, och det betyder ALLA! Proffs användare av komradio, PMR, vill bara höra det som är avsett för dem att höra. de är fullständigt ointresserade av att försöka höra annat.
Vi talar om Jaktradio, polisradio, Båt VHF radio, Flygradio, Brandradio, Taxi radio.
De vill absolut inte höra något annat än vad som behövs.
De är synneligen besvärade av "störningar"
Tänk dig en jägare som stiter ute i skogen och plötsligt börjatr det brusa och prata, som skrämmer alla björnar. de tär väl därför som komradio9 har stora krav på IMD undertryckning, och krav på selektiv.
Vi på SRS upplever en otrolig framgång med digitala komradiosystem, exvis IDAS från ICOM, där det alldrig förekommer något annat ljud än talet från en motstation som SKALL höras.

Om man med PMR menar licensfri radio på PMR446 ochj LPD banden, där de används som leksaker, eller som extended PR radio, ja kanske men de är ofta så okunninga att det inte skulle funka med "öppen RX"

de
Roy
SM4FotPeDahl
 
Ja det var häftigt!
Förhoppningsvis vet säljaren hur man gör ett budförfarande vid försäljning.
Verkar som några inte har en blekaste uppfattning vad de säljer...
En annons som är nog en av de värsta av sitt slag, när förmodligen en dödsbo sålde en Bird effektmätare. I annonstexten stod det något i den stilen, att om utropspriset överstiger 150 kr så blir det ingen extraavgift för leveranskostnader utöver postens avgift. De hade tydligen en bit till posten. Försäljaren måste ha blivt smått överraskad för slutpriset hamnade på ca. 2.500 kr!!!
 
Lådan formar yrket

Ett svar på ett tidigare inlägg från Roy. off-topic men ändå

Ja julkpappen formar vissa personers yrkesinriktning.

Jag fick lådan "Den lille kemisten" storlek 3 i julklapp när jag var 12 eller 13. Det var absolut inget jag hade önskat mig men mina framsynta föräldrar köpte den ändå.
Jäklar vad det small ibland. och att man kunde blanda ihop så starka saker att det drog igenom emaljen i tvättstället hade nog inte mina kära föräldrar tänkt sig.

Jag utbildade mig faktiskt till Kemiingenjör och jobbade inom gebitet i 11 år. Men sedan kan livet ta nya vändningar och nu har jag jobbat med IT dom senaste 20 åren varav sista 14 på heltid.
Men radiointresset har hela tiden funnits där. Licensen tog jag när jag pluggade kemi.
Tack FDO och IBL för utmärkta telegrafikurser.

Örjan 7PXS
 
Last edited:
SM3KYH komradio finns på en mängd frekvensband, och kräver normalt tillstånd. Vilket endast företag får.
De som inte kräver tillstånd är de komradiosystem man kan köpa fritt som privatperson.
de är då jaktradio på bandet 155 - 156 MHz
LPD 432 MHz
PMR446 446 MHz.

Tänkte tipsa om en fin telegtrafnyckel på TRADERA: Morsenycklare i trä pch mässing på Tradera. Övrigt | Militära
Läs texten så ser ni att den kan kopplas direkt till antennen.

de
SM4FotPeDahl
 
Back
Top