"Tips från Blocket Tradera mm"

He-he, kul men...det är minsann inte så lätt att skriva på ett annat språk! :)

Prova själv att skriva en annons på danska eller norska! :D
 
He-he, kul men...det är minsann inte så lätt att skriva på ett annat språk! :)

Prova själv att skriva en annons på danska eller norska! :D

I princip går det att skriva en annons på vilket språk som helst.
Men, det gäller att ta tillvara på de möjligheter som olika livlinor kan erbjuda.
T.ex.
- Internet med dess olika möjligheter.
- Ringa en vän.
- Köra en färdigställd annons genom filtreringsfunktionerna i ett ordbehandlingsprogram.
- Låta någon annan granska annonsen.

Det är nog ett bättre sätt, än att undvika att annonser får en komisk karaktär.
 
Här var väl ett fynd!
Morsekurs på stenkakor:
Stenkakor - NKI-skolans kurs i morsetelegrafering på Tradera. Technica &
Något för nybröjaren som då kan börja med att bygga en skivspelare för 78 varv. det går förståss att få tag på en trattgrammorfon som gör 78 varv. Finessen med den är att det går lätt att öka farten. Här finns chansen att gå ända från tidernas begynnelse till dagens amatörradio. När Morsen är lagrad på hjärncellen är det dags för eleketronrör kristaller och att bygga en sändare. En BC-348 går säkert att få tag på.


de
ÄffPeDeh
 
Nja,,, SM0YDO, för att spela stenkakor krävs en nål med annan profil och vinkel än för EP, och LP. Eller som det nya namnet lyder "vinyl".
Klart att det blir ljud ändå och det duger säkert för Morsekursen.
Kanske kan man låna XYL:s drejskiva.

När jag lärde mig Morse fick vi tag på en Morsekurs på skivor som spelades med 20 varv per minut. Huruvida de var stenkakor, dvs ömtåliga av bakelit minns jag inte.
Jag spelade dem genom att skapa en lägre frekvens än 50 Hz och driva en 33 varvs spelare.
Troligen var dessa någon form av försvarets skivor, förmodligen gamla.
Vore kul om någon minns mer om 20 varvs skivorna???




de
SM4FPD
 
Last edited:
Jag har en fin Thorens-gramofon som, förutom 33 och 45 även har 78 och 16 varv (16.67 förmodligen).

Som jag har hört användes det varvtalet bl a på skivor med radioprogram som distribuerades till olika radiostationer, amerikanska syndikatprogram och AFN. Speltiden blev lång och skivpressning var billigare och snabbare framställt än en packe stora rullband i större upplaga.

20 varv har jag inte hört talas om tidigare. Men det finns många udda inhousestandards och myndighetsstandarder på allt möjligt.

Edit: det kanske står 17 på det läget när jag tänker efter.
 
Last edited:
Underlig telegrafnyckel: Morsenyckel på Tradera. Technica & Nautica | Samlarsaker
Hembygge?
Någon som har sett något likande?
Vore kul med historik om någon känner till.

de
FPD

- Det verkar nog hembygge, ovanlig arm, och armens lagring påminner om lagerbockar för diverse mekaniska delar/axlar som tidigare kunde köpas hos Clas O. Medhörning, och DIN-kontakt verkar oxo junkbox. Jag gillar dock inte axellagring med spiralfjäder som mothåll.
Den som knopade ihop denna nyckel har säkert haft sann glädje både vid skapande och användande.

På annan plats finns en nyckel till salu som har armens lagring i ett fjädrande stålbleck. Jag har ett par stycken av den typen, och dom är verkligen bra.
Telegrafinyckel på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hemelektronik

Antennfästet för dragkrok verkar vara finurligt. Undrar om de tre torxskruvarna orkar hålla momentkraften för antennfästet, och om det är i stål eller aluminium?
Jag skulle ha utformat den horisontella antennfästeplattan och den ena "kulplattan" av en homogen vinkelprofil.
Kraftigt antennfäste för dragkrok på Tradera. Amatörradio | Amatörradio
 
Last edited:
Antennfästet för dragkrok verkar vara finurligt. Undrar om de tre torxskruvarna orkar hålla momentkraften för antennfästet, och om det är i stål eller aluminium?
Jag skulle ha utformat den horisontella antennfästeplattan och den ena "kulplattan" av en homogen vinkelprofil.
Kraftigt antennfäste för dragkrok på Tradera. Amatörradio | Amatörradio

Det är gjort i tjock aluminum, konstruktionen fixar utan vidare en fullängds Hustler med 80m resonator,
jag använder själv en av prototyperna till detta fästet, det är utfört i tunnare aluminium av samma grad och det har inte visat några som helst tecken på utmattning eller slitning, då har jag alltså kört med en 80m Hustler och diverse ProAM pinnar.
 
Det är gjort i tjock aluminum, konstruktionen fixar utan vidare en fullängds Hustler med 80m resonator,
jag använder själv en av prototyperna till detta fästet, det är utfört i tunnare aluminium av samma grad och det har inte visat några som helst tecken på utmattning eller slitning, då har jag alltså kört med en 80m Hustler och diverse ProAM pinnar.

- Spännande!"

Är det du som tillverkar?
 
Last edited:
Back
Top