Tips önskas inför nätverksinstallation

sm0ngl

Well-Known Member
Vi kommer att få fiber installerat i radhusområdet.
Det är två operatörer som ska leverera varsin fiber till olika hushåll och man kommer att få en fiberconverter i stugan och drar sitt Gigabitnät från den.

Jag kan ju inte påverka vad grannarna bygger för störningssändare men kanske få mitt eget nät någorlunda rätt.

Har ni några bra tips på saker att tänka på eller ställa krav på osv?
Min leverantör rekommenderar oskärmad kat6-kabel. Varför, finns det inte skärmad? Vad hander om man skulle ha skärmad i stället i så fall?
 
Fick fiber i April. Fiberkonvertern har AC adaper och sen har ju routern och ev switch sina adaptrar så jag funderar på en "låda" för adaptrarna. Kör med korta cat6 (skärmat?) till 2 fasta datorer och trådlöst resten så inga adaptrar/ethernetkablar i närheten av radion i andra änden på lägenheten.
/ Tommy
 
Använd skärmad cat6-kabel. Här i mitt hus har dom fuskat och dragit oskärmad kabel till alla lägenheter och det stör alldeles hopplöst mycket.

Jag kollade upp detta och fick klart för mig att i större bostadshus används endast skärmad kabel nuförtiden.

/Micke
 
I sitt informationsmail uppmanar kabelbolaget att man ska använda oskärmad cat6-kabel om man installerar själv i huset. Jag antar att dom själva tänkt göra det om dom installerar åt en.

Finns det någon anledning att dom betonar oskärmad?

SM7NZB: bra, jag höll på att glömma AC-adaptrarna.
 
Hm, det kan bero på om RJ-45 uttagen i boxarna är skärmade eller ej som avgör om man skall köra skärmade kablar, skärmarna skall ju jordas på något sätt. Det är enklare att själv kontaktera oskärmade kablar (med bra verktyg förstås) medan skärmade kablar är det nog bäst att köpa färdiga i någon standardlängd.
 
Vi har tyvärr också oskärmad kabel i huset som byggdes 2009, jag har små bärvågor hela vägen från cirka 10 MHz och uppåt som lär komma från alla lägenheters 100BASE-T switch
som matar alla lanjack som finns i rummen.

Att köra oskärmad anslutning till datorn även om resten av nätet är skärmat känner jag även igen från mitt yrkesliv där en del förespråkar detta för att slippa en massa jordströmmar.
 
Vi har tyvärr också oskärmad kabel i huset som byggdes 2009, jag har små bärvågor hela vägen från cirka 10 MHz och uppåt som lär komma från alla lägenheters 100BASE-T switch
som matar alla lanjack som finns i rummen.

Att köra oskärmad anslutning till datorn även om resten av nätet är skärmat känner jag även igen från mitt yrkesliv där en del förespråkar detta för att slippa en massa jordströmmar.

Att rekomendera att köra oskärmat sista biten är ju lite grann som att rekomendera folk att klippa bort den gröngula i elkablarna
"den kan ställa till problem"...

Det kan den säkert, om det är fel på grejorna.
 
Att rekomendera att köra oskärmat sista biten är ju lite grann som att rekomendera folk att klippa bort den gröngula i elkablarna
"den kan ställa till problem"...

Det kan den säkert, om det är fel på grejorna.

Nu får du väl ge dig.
Att blanda ihop gul/grön kabel i 230/400V-nät med signaljord är ju bara helfel.:confused:
Föreslår istället att du förkovrar dig lite mera och sedan återkommer.
Om ett år eller två.

/Hans
 
Förlåt men....
Skärmen är väl inte "signaljord" ?
Den skall väl skydda mot inträngande/uträngande störningssignaler?
 
Vi har tyvärr också oskärmad kabel i huset som byggdes 2009, jag har små bärvågor hela vägen från cirka 10 MHz och uppåt som lär komma från alla lägenheters 100BASE-T switch
som matar alla lanjack som finns i rummen.

Vi har en HP Procurve 2600 Gigabitswitch i elcentralen som försörjer hela huset med kablar från källaren upp till vån-8, totalt ca 30 lägenheter. Alla kablar är o-skärmade men inne i lägenheten har jag dragit skärmade kablar till alla rum.
Min Router har skärmade RJ45-anslutningar och det har också datorerna.
Jag har "sniffat" med spectrumanalysator på det lokala nätverket och det är förvånansvärt tyst. Annat blir det när jag "sniffar" på inkommande o-skärmade kabel. Inte vet jag vad HP Procurve har för sig men hela 160-150m bandet är utstört och även stora delar av 80m.

Jag hoppas nu få kontakt med någon som jobbar med dylika switchar som kanske vet vad HP Procorve har för sig, kanske har det hela med konfigureringen att göra.

Kör med skärmade kablar så långt det är möjligt, det är mitt råd.

/Micke
 
Nu får du väl ge dig.
Att blanda ihop gul/grön kabel i 230/400V-nät med signaljord är ju bara helfel.:confused:
Föreslår istället att du förkovrar dig lite mera och sedan återkommer.
Om ett år eller två.

/Hans

Jag jämförde aldrig funktionen hos dom olika jordtyperna, bara rådet.

Det finns nog gamla vedkapar som skulle fungera bättre om man tog bort jordkabeln, för med jordkabeln på plats skjuter dom bara säkringar.

Sen att hela plåtkonstruktionen skulle bli strömförande ibland, det är smällar man får ta.

Ungefär som att ta bort jordskärmarna, systemet fungerar bra men kablarna strålar lite, men det är smällar man får ta va?
 
Förlåt men....
Skärmen är väl inte "signaljord" ?
Den skall väl skydda mot inträngande/uträngande störningssignaler?

Jo, men visst är det just så.
Men bara i en ände. Däremot uppkommer oönskade jordströmmar om signaljord och skärm förenas i bägge ändar av ett kablage.
En kabelskärm, behöver vara ansluten någonstans i ett system, annars skyddar den inte.

/Hans
 
Ur skärmningssynpunkt så är det ingen skillnad ifall man bara jordar skärmen i KK rummet

All About CAT 6A Cat 6A Shielded Cable - Cat 6A UTP Cable

http://www.cygategroup.com/upload/10539/2_Skärmat_kontra_oskärmat_Maj_2011_BEn_v1b_swe.pdf

För hemmainstallationer torde inte jordströmmarna vara något större problem och dom påverkar normalt inte transmissionen i lan kabeln.

Däremot på mitt jobb där vi kopplar upp tusentals dator som var och har en liten läckström i ac filtret kan jord obalans bli ett problem när strömmarna tar oönskade vägar.

(Numera försöker vi alltid koppla STP hela vägen.)
 
Last edited:
Det finns nog gamla vedkapar som skulle fungera bättre om man tog bort jordkabeln, för med jordkabeln på plats skjuter dom bara säkringar.

Sen att hela plåtkonstruktionen skulle bli strömförande ibland, det är smällar man får ta.

Det är helt fel att resonera på detta viset. Elsäkerheten är viktigast.

En vedkap, som är behäftat med detta fel, ska omedelbart kasseras.
Fuktigt underlag och lättklädd en sommardag, kanske kombinerat med en användare,
som inte känner till det strömförande höljet, kan det gå illa.
Då har jag inte ens berört, om minderåriga är i närheten och råkar beröra någon del.
Barn är impulsiva. Det kan gå på ett ögonblick.

Skyddsjorden (den gul/gröna) är en viktig ledare när man arbetar utomhus.
De flesta handmaskiner är dock helisolerade (symbolen ruta i ruta)
och således inte behöver skyddsjord.
Själv använder jag alltid även en portabel jordfelsbrytare, om utifall att.

/Hans
 
SM7HPD, fäll in taggarna, SM2VJX är bara väldigt sarkastisk över människors benägenhet att förbigå säkerheten genom att koppla bort jord- och skärmanslutningar för att slippa de "problem" som kan uppstå med felaktig utrustning eller krypströmmar.

Tyvärr har jag även själv sett allt för mycket av kreativa lösningar för att slippa "problemen", förvånansvärt många håller dessutom fast vid att jordfelsbrytaren är djävulens påfund.
 
Antar också att det finns förklaringar till att man inte installerar STP i lägenheter, jag har en liten KK i ett särskilt lågspänningsfack i elcentralen, i KK'n sitter även en DRG som sedan kör fiber till stadsnätet.

Problemet är att nätverksinstallationer skall jordas i husets PUS skena och inte i el skyddsjorden i gruppcentralen. Detta kan bli lite knepigt att åstadkomma i ett flerfamiljshus och kostar en del.

PS hittade ett intressant ex arbete rörande jordning impedanser och blixtskydd
http://www8.tfe.umu.se/courses/energi/ExjobbCivIngET/Rapporter/2010/GustavLundkvist.pdf
 
Jag tackar för alla varningar angående skyddsjordning, men eftersom jag inte ska distribuera hushållsel i mitt datanät så behöver ingen vara orolig.

Att bryta jorden i ena änden praktiseras ibland i ljudsammanhang för att undvika brumslingor.

Igår fick jag svar från fiberbolaget. Anledningen till rekommendationen om oskärmat var för att det är lite billigare och lättare att hantera (det jag misstänkte). Bl a är skärmade kablar styvare, var svaret. Det var ok att ta skärmat men det är inte nödvändigt för "normala situationer". Hoppas grannarna inte stör min onormala situation för mycket :)

Installationen kommer inte vara en flerfamiljsinstallation, det är bara fibern som går till flera hus. var och en får bygga sitt eget TP-nät i sina hus. Det är heller ingen bostadsrätt med förening som ska lägga sig i. Så det finns bra möjlighet att göra mitt nät rätt. Alla grannar har heller inte anslutit sig.
 
Last edited:
SA0BU: Ska se om det finns någon PUS-skena i elskåpet. Jag tänkte ha Anslutningspunkten för fibern, KK, servrar och allt sånt i källaren och ska dra el dit så man kanske kan ordna med en nätjordning i samband med det. Tänkte att tv-koaxer från mediakonvertern skulle utgå därifrån också.
 
Back
Top