Tips, signalgeneratorer?

HP's 8648 som -AOM tipsade om är "käcka" generatorer. Det fanns en sådan på labbet på fd. arbetsplatsen.
Helt OK för de flesta användningarna. Lätt att bära med sig (sno från kollegas bänk).

Enda frågan är varför HP satte bärhandtagen på baksidan...
 
En väldigt praktiskt grej med HP 8648 är att den har separata rattar för frekvens och amplitud. Det kan verka självklart att det borde vara så men det är det tyvärr inte när det handlar om lite modernare apparater. Ofta finns en ratt och sedan får man gå runt i mer eller mindre jobbiga menyer för att välja vad ratten ska styra. För den praktiskt verkande riktiga radioamatören är det en stor fördel med en tvårattad generator, de flesta har nog inte sin generator styrd av någon dator utan man rattar själv. Och då vill man snabbt och enkelt kunna ändra frekvens och amplitud, och det utan att behöva gå runt i menyer.

Jag tror de flesta aktiva hempulande radioamatörer inte har något behov av superprestanda (typ väldigt lågt fasbrus) hos en signalgenerator. Oftast klarar nog de flesta sig med ganska enkla generatorer. Det jag känner är att stabil frekvens är önskvärt och även en bra dämpsats. Och givetvis ska den vara HF-tät. Och så förstås snabb och enkel manövrering av frekvens och amplitud.

Ska man bara bära funkar det nog om handtagen sitter på baksidan men handtagen ger också ett bra skydd och då verkar det ju naturligt att de ska sitta på framsidan för att skydda reglagen, som det gör på de flesta instrument.
 
Håller helt med "föregående talare". För de allra flesta service- och felsökningsändamål så duger även enklare generatorer. Så länge som de är någorlunda frekvens- och nivåstabila samt att de inte läcker så farligt.

Det är när den "praktiskt verkande riktiga radioamatören" avser att syna tillverkarnas påståenden i sömmarna, med t.ex. IM- och grannkanalundertryckning och formen på filterflanker ner mot -100 dB, eller utveckla egna kopplingar med höga prestanda, som det börjar krävas "riktiga grejor".

Denna kategori är numera ganska liten, så sannolikheten för att en "massmarknad" av instrument avsedda för detta klientel skulle uppstå kan nog försummas. Den genomsnittlige plastradioanvändaren är nog bara glad över att inte veta vad han köpt prestandamässigt...

Om man hittar generatorer i stil med Marconi 2022 eller R&S SMG har de prestanda nog att kunna mäta upp de allra flesta mottagarparametrar och även för att trimma mottagare och MF-ar . Vill man göra mätningar med större dynamik är kristalloscillatorer ett mer lämpat val. SM5BSZ har skrivit åtskilligt i ämnet.

I rent självförsvar bör man nog hålla sig borta från ostabiliserade generatorer i synnerhet ifall man avser att jobba med materiel som använder smala MF-bandbredder. En stabiliserad generator utgör en befrielse för den som inte är skapt som en bläckfisk...
 
Det finns en Marconi 2022 på ham.brugtgrej.dk för 2 500,- DKK (ca 3 500,- SEK)
/Bernt /SM5EKO
 
Jag har en gammal Cemek Fm4m som SM3GSK gömt i ett uthus i åratal och som han skänkte mig. Jag använde den kortvarigt för några år sedan, därefter har den stått på hyllan. Du kan få den om du vill och har vägarna förbi Härnösand :) Lasse/ sm3zbb@gmail.com,
 
Cemek har jag råkat på några gånger och noterat att det verkar finnas två modeller. En som går upp till lägre VHF och en som går en bit högre upp. Verkar vara ett märke som hade en kort blomstringstid under rörepoken och de jag kommit i kontakt med har haft sitt ursprung militärt. Vad jag minns ganska OK generatorer som varken var extremt stora eller tunga. (I alla fall om man räknar bort packlådan i äkta trä ifall den medföljer).
 
Jag har en CEMEK som inte har nåt synligt typnummer, men ett M-nummer. Den har AM och FM och går från 300 kHz till 220 MHz. Ganska stor och ganska tung, men inte extremt, som sagt. Tillverkaren höll tydligen hus i Sundbyberg, enligt märkning på fronten.
 
Back
Top