SM0AOM
Well-Known Member
Sen, vad gäller p.e.p. som ESR enligt AOM ovan skrev i sitt svar (och som PTS också använder) är jag tveksam till om det är den bästa beteckningen. Det brukar inte komma oklarheter från det hållet, så det är nog hos mig det brister när jag anser att det bör vara just PEP med stora bokstäver och utan punkter.
/Janne
När jag tänker på saken ska det nog stå PEP, eftersom den moderna litteraturen övervägande använder detta sätt att skriva.
En salomonisk lösning är annars att använda "pX" som är ITU:s sätt att beskriva saken i reglementena.
Sedan har vi ett annat problem, högt räknat 1 av 10 radioamatörer har någon koll på hur effektindikatorer reagerar på olika
modulationsformer.
Vårt hopp får stå till att de 9 andra använder de toppvärdesvisande indikatorer som moderna plastradioapparater innehåller och inte sätter några slutsteg efter.
PTS har dock tagit det principiellt viktiga steget att i fortsättningen använda en "i branschen" internationellt gångbar effektdefinition istället för det odefinierade begreppet "högsta effekt".
Nu är det upp till oss att förstå och tillämpa reglerna.
73/
Karl-Arne
SM0AOM