Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Medeltid lockar med andra ord mer än amatörradio. Låter onekligen lite kul.
Verkar som det enda landet där antalet amatörer har ökat är USA, i alla fall om man ser till de senaste 20 åren.Tyvärr så arbetar "ålderspuckeln" åt fel håll.
Antalet riktiga radioamatörer minskar för varje år.
Erinrar mig den prognos som gjordes i Tyskland för snart 15 år sedan,
och som slagit otäckt väl in. Där förutspåddes ett knappt halverat DARC ungefär idag, och att föreningen skulle börja få problem med att betala räkningarna 2027-28.
Gjorde en sammanställning som bygger på en sammanställning som IARU:s revisorer
gjort, och som sedan kompletterats med de data som gått att samla in om medlemsantal i de olika föreningarna.
View attachment 7921
Gemensamt är att föreningarna i "I-världen" krymper.
"Franz Josefs" konverter är modifierad till 14-16 MHz MF, och utgör numera en del av
min "röriserade" 144 MHz-transverter, som i övrigt är inspirerad av SM5MN.
Sidospår: Finns det någonstans i världen det fortfarande används telegrafi inom flyget? NDB är ju en sak, men sett bilder från få år sedan där en del maskiner fortfarande har radiooperatör med tillgång till nyckel... oftast öststater.AR-88 har ett svårslaget kilopris...
Den AR-88D som jag har kommer från Telegrafverket och har suttit som kontrollmottagare
för flygradiosändarna för kortvågstelegrafi i Spånga rundradiostation under sent 40 och 50-talen.
När man avvecklade den telegrafidrivna flygledningen under 50-talets slut så bjöds materielen ut till försäljning hos personalen, och en av cheferna, civilingenjör Sven Lagerström, köpte AR-88:an för 50 kr.
Den stod under många år på vinden till hans villa i Johanneshov tills han skulle flytta i slutet av 90-talet, och jag köpte den för en symbolisk summa. Med stor försiktighet fraktades den ner för en ganska brant trappa f.v.b. Stureby Radio.
Med i köpet fanns all proveniens; beställningen från Royal Board of Telecommunications och kvittot på 5 st AR-88 hos en brittisk surplushandlare för £ 21 10s/styck, tullhandlingarna, originalmanualen samt kvittot på de 50 kronorna.
Ett stycke radiohistoria.
Dock är den inte lika snygg som Bengts, utan är för rackmontage, lite kantstött och saknar bordslådan. Men funktionen är det inget fel på. Man hör faktiskt en och annan station mellan alla störningar som nutida elektronik ger ifrån sig.