>>Kanske blir även Hörby en kinesisk
kulturkvarn f.o.m höst.
---
Vad sägs om detta;
"Telegraferingstävling över vissa rundradiostationer.
Frivilliga Radiorganisationen och Föreningen Sveriges Sändare Amatörer arrangerar i samarbete med arméstaben, telestyrelsen och tidningen Aftonbladet en telegraferingstävling som är avsedd främst för radioamatörer och signalpersonal tillhörande armén. Tävlingen är uppdelad på 6 olika tävlingsprov i takterna 60, 80, 100, 120, 140 och 160. Av dessa sändes de tre första måndagen den 6/12 och de återstående tre tisdagen den 7/12 båda dagarna efter ordinarie riksprogrammets slut omkring klockan 23. Sju av de 34 svenska rundradiostationerna kommer att sända nämligen Luleå, Motala, Östersund, Sundsvall, Göteborg, Hörby, Falun. Sändningen kommer inte att läggas ut på trådradio.
För deltagandet, som är frivilligt, fordras ingen föranmälan. Någon speciell blankett eller dylikt krävs inte för att deltaga utan varje slag av rent och snyggt papper kan användas. Alla slags pennor får användas. Skrivmaskin är tillåten. Renskrift av den mottagna texten får - men behöver inte - göras. Den nedtecknade texten skall emellertid vara entydig." Saxat ur QTC nr 12 1954.
Kom nu inte och påstå att det inte var bättre förr. I framtiden blir det troligen "Radio Kina" för hela slanten, digitalt brus eller inget brus alls på mellanvåg. Tänk om SSA, Arméstaben och PTS och.... nej det är kört. Lägg ner Hörby och Sölvesborg m fl, de sista lyssnarna är ändå snart borta p g a naturlig avgång. Den allmänna störningssituationen med PLC m m gör dessutom lyssningen, om inte omöjlig så i alla fall otroligt svår i tätbebyggda områden. Nya radioapparater saknar i regel mellanvåg & kortvåg och de flesta av oss som klamrar sig fast i mellanvågen/kortvågen är fångar i nostalgiska upplevelser från förr. Visst var det bättre förr och visst finns det ett visst behov av riktiga radiosändningar via antenner, kanske speciellt i utvecklingsländerna, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att köra vidare med denna ålderdomliga teknik och ensidiga program som är rent av usla. Ja, jag har lyssnat på Radio Sweden när jag varit på semester på Kanarieöarna en gång men klarar mig utan radio också.
/Bengt