Det talas inte klartext och man får inte veta sanningen. Det låter bra att Sveriges Radio stänger de internationella sändningarna för att spara pengar, då ställer folk upp och tycker att det är en bra sak med tanke att ”då höjs väl inte Radio och TV licensen nästa år”.
Man säger inte rent ut om hur det ligger till, pengarna som nu används för de internationella sändningarna skall styras över till nystarten av den digitala radion. Ett nytt nationellt rikstäckande nätverk skall startas med en ny standard DAB+ som har utvecklats från den äldre standarden DAB som man misslyckades med att introducera i Sverige. DAB skall återstartas i stor skala och FM radion skall slås ifrån snarast. SR ledningen manar politikerna att fastställa ett slutdatum för FM-radio.
[Digitalisera nu!]
DAB (Digital Audio Broadcasting) startades redan 1995 som en ”försöksverksamhet” med tanke att alla snabbt skulle köpa DAB-radio på grund av en ansedd bättre ljudkvalité än FM-radion som snabbt skulle göra det möjligt att skrota FM-systemet.
Men gemene man kände inte alls någon lockelse till det nya systemet och man fick stå där med stora kostnader. Jag tror att regeringen har stöttat projektet med extraanslag direkt ur statskassan under många år.
Regeringen satte stopp för mer pengar under 2000-talet och då hade man enligt uppgift förbrukat 4-500 miljoner kronor ur statskassan. Det sades då att 20 till 30 miljoner svenska FM mottagare skulle bli obrukbara om man fullföljde planerna och stängde FM nätet. Regeringen insåg att detta var politiskt omöjligt.
Någon gång i början på 2000-talet startade SR en rad nya kanaler för att locka fler lyssnare att köpa DAB-mottagare eftersom lyssnarna inte lockades av DAB radions ljudkvallite. Nya rön sa att folk skulle lockas in i DAB-radion med ett större urval av kanaler.
Samtidigt placerades dessa unika DAB-kanaler dessutom på SR:s hemsida för att möjliggöra lyssning även via Internet. Det var ju finurligt, då bokfördes en stor del av kostnaderna som en webbsatsning som då inte helt belastade DAB-radion vars kostnader inte bör synas utåt. Men DAB är gökungen som käkar upp morsan.
I december 2006 upptäckte SR-ledningen att företaget levt över sina tillgångar i fem år och förbrukat nästan hela företagsreserven på 360 miljoner kronor. Både den prisbelönta webbutvecklingen och den misslyckade satsningen på DAB-radio hade finansierats med pengar som inte fanns. SR var i en ekonomisk kris.
Sveriges Radios DAB-sändningar hade kostat SR 103 miljoner kronor sedan 2003, lika mycket som företaget då tvingades panikspara och detta drabbade andra grenar än DAB-satsningen. I kombination med andra försämringar minskades de internationella radioutsändningarna ner drastiskt, ledningen begriper sig inte på den verksamheten. (Förvärva, ärva och fördärva)
[SR:s DAB-nota: 103 miljoner]
Nu skall en ny DAB satsning startas och nu hoppas man att de privata kommersiella radiostationerna skall driva fram projektet tillsammans med SR genom att ge lyssnaren mer urval, reklamradion skall få Svensson att köpa DAB radio. Den stora planen är att reklamradions koncessionsavgifter på 130 miljoner om året skall styras in i det nya DAB projektet och hjälpa SR med finansieringen.
Dessa avgifter betalar reklamradion till statskassan för innehavet av sändningstillstånden för att sända ”lokal reklamradio” på FM-bandet. 92 kommersiella lokalradiotillstånd auktionerades ut i början av 1990–talet och bland annat Stenbeckssfären bjöd då friskt och drev upp priserna till orimliga nivåer, så att andra mer lokala intressenter stängdes ute av den överdrivna budgivningen.
Efter hand köpte Stenbeckssfären upp allt fler av de övriga stationerna och nu fördelas alla tillstånden mellan endast två företag Stenbeckssfärens MTG Radio och tyska SBS Radio och stationerna fungerar inte längre som lokala radiostationer men är rikstäckande radionätverk.
Nu har dessa båda bolag mage att påstå att de ”höga” koncessionsavgifterna ger dålig lönsamhet för ”branschen” och kräver av regeringen att man skall befrias från dessa statliga avgifter för att kunna gå in och ”rädda” kommande DAB satsning. Kulturdepartementet stöder förslaget men finansdepartementet är så klart emot. Regeringens mål är en ”marknadsdriven utveckling” av digitalradion som bör betyda att inga mer statliga pengar skall subventionera DAB radion.
”Utan en sänkning av koncessionsavgifterna, kommer reklamradion inte att kunna vara med i den planerade digitalradiosatsningen nästa år. Det säger både Christer Modig, vice VD på MTG Radio, och Staffan Rosell, VD på SBS Radio.
”Vi ser att det inte finns något stöd för digitalisering från regeringen och vi kan inte plöja ned pengar i digitalradion när vår huvudaffär går med förlust” säger Staffan Rosell.
”Det finns ingen möjlighet. Vi får lov att lägga in i våra prognoser för 2010 att vi har koncessionsavgifterna kvar. Det blir radio på sparlåga. När vi fick utredningen såg vi framför oss ett radio-Sverige med 20-30 nationella radiokanaler de närmaste åren. Nu känner vi att regeringen drar i nödbromsen” säger Christer Modig.
Sveriges Radio har sagt att en förutsättning för att public service-radion ska göra en nysatsning på digitalradio är att även de kommersiella bolagen finns med.” [Radionytt 1 Dec 2009]
Sveriges Radio behöver alltså reklamradion som hjälp att finansiera fortsatt DAB radio med hjälp av pengar ur statskassan.
Det skall inte framgå för allmänheten att DAB radion drar pengar, därför ges det så krystade bortförklaringar nu när SR ”möblerar om” och stänger de internationella sändningarna till förmån för DAB satsningen. Detta speglas i SR-ledningens uttalanden.
Cilla Benkö som är näst högsta höns på SR säger i P1 programmet Publicerat den 20:e Mars att Sveriges Radio under en lång tid har förberett beslutet att lämna den internationella etern, hon menar att det är ett väl underbyggt beslut och hon säger att fler och fler länder gör så.
[Publicerat 20 mars 2010]
Men det är väl egentligen inte så många länder som har lämnat etern? Kortvågsbanden för rundradio är fortfarande smock fulla och problemet är väl snarare att hitta en ledig frekvens att sända på. Och vet man de egentliga orsakerna att några har slutat? Det kan vara en lång rad ekonomiska problem som tvingar ett sändarbolag att stänga, det behöver inte bero på lyssnarsiffrorna. Det är väl ett konstigt argument från vem som helst som bedriver en verksamhet? Tänk ifall Åhléns stänger ett varuhus på en ort och Domus gör likadant med enda förklaringen att Åhléns har gjort så?
Hon säger att färre och färre lyssnar på kortvåg. En hörnsten i argumentationen är att SR, som hon påstår, har haft sändningsavbrott i flera månader på sina egna utlandssändningar utan att någon lyssnare klagat. Detta är det avgörande argumentet för nedläggningen. Det slutliga, väl underbyggda, fullständiga och enda beviset att ingen lyssnar på Sveriges Radio utlandssändningar och detta är hennes och SR:s motivation och grundbulten för nedläggningen.
Det är tydligt att det rör sig om löjliga svepskäl eftersom någon skriver i en kommentar till programmet att beviset är en lögn och att det inte förekommit något sådant avbrott. Hon erkänner då att uttalandet grundar sig på felaktig information. Det är mycket illa att SR:s ledning beslutar på så felaktiga grunder. Vinklingen ändras och hon hänvisar till en icke existerande grundlig analys av marknaden och publiken. När får vi se den? Finns det uppgift på antalet lyssnare man haft årligen sedan 1938? Man har inte gjort någon sådan analys under alla åren.
Men hur kan hon då påstå att merparten föredrar att använda Internet om hon inte vet hur många som lyssnar via radio? Finns det siffror som visar Internet användningen? Hur ser den ut över åren? Båda kategorierna ökar kanske. Hon bejakar Internetlyssningen och argumenterar emot radiodistribution i detta sammanhang.
Lite tidigare i programmet är resonemanget helt omvänt. Benkö säger att det finns folk som tror att vi klarar oss med FM och Internetradio för all framtid men hon håller inte med om det. Hon säger att Sveriges Radio måste enkelt kunna nå ut med information från en till alla. Det går inte via nätet, nätet kommer att krascha om SR försöker göra så.
Benkö säger vidare att det blir väldigt dyrt för Sveriges Radio som får betala mer för varje ny lyssnare när man skickar ut program via Internet vilket man inte behöver göra om man skickar ut program via FM eller i framtiden via digitalradio. Hon sa att det blir dyrt för konsumenten, det räcker inte med att betala Radio och TV licensen utan man måste också ha en Internet uppkoppling eller ett abonnemang med en mobiloperatör och det kostar hela tiden per minut och det tickar på och
radio betalar man ju med licensen i Sverige som hon tycker fortfarande är väldigt billigt.
OK – Var blir våra årliga 2 523 700 000 licenskronor till SR av?
Finns det någon insyn?