Ts 2000

Sluttrissorna på HF "dog" under drift i bilen med AT-180 inkopplad till en avstämd Kenwood MA-5 (liknar "g-wippa"), ferriter på feedern både ute vid antennfästet och vid AT-180.
allt väljordat och ventilerat. 12 volts bil.
Riggen en IC-706 MKIIG!!!
Så alla skydd som finns hjälper tydligen inte.
Dessutom går inte dom "svindyra" trissorna att få tag på hos 3:je partsleverantör.
Dom tillverkas tydligen inte längre och finns endast som reservdel.
Om fläkten gick eller inte kunde jag inte höra eftersom bilen var igång, men ingenting på mönsterkortet ser överhettat ut.
Liket ligger och skräpar i en lådda för tillfället!
Vet du säkert att trissorna är kaputt?
/ Ingvar
 
Har du mätt upp att de är trasiga?
Det är extremt sällsynt att sluteget i 706all går sönder utan skäl.
de jag lagat finns det alltid ett skäl till att de gått hädan. Mna ser då blåsta skyddsdioder, dvs riggen har felpolariserats. Visst skall skyddsdioderna hålla för säkringarna, men när dess löser ut och inga nya finns brukar det bli aluminumfolie elelr små skruvar, och då blåses skyddsdioden. I andra fall har många eleketrolyter lyft på hatten, dvs 24 Volt. I en del fall genom åren ahr en viss bil blåst flera PA, och till slutt finner man att den laddar lite väl hlög spänning, 16 - 20 Volt är dödligt för sluttransistorer.
Endra saker som kn blöåsa slustget i builen är omm na anvädne chassit som återledrare och hela skiten självsvänger, det blir strömmar och HF i allt.

Vad menar du med tredjepart sluttransistorer, SM6FMA? Varför inte användna original?
Det var förr man försökte finna sk ekvivalenta komponenter, 60 talet.

Andra fel som har förekomit på slutsteg är lödfel vilket då är ett givet garantifel som kommer första tiden. Antennjackar som lossnat är en bov i dranmat, liksom relän som bränt sönder.
Det förekomemr små transistorer kondinagr och motstånd som kan orsaka att en sädnare inte ge effekt.
elelr varför itne fallet med sändaren som inte gav effekt och felet var ett bortpillat motstånd som skulle ge Bias till en sw diod som matar ut signal till sändrens steg, detta ker lätt om mn skall instalelra filter och göra andra modifieringar.

Ja visst skyller vi mycket av fel på ägaren till radion, och på Tor, han med hammaren. Men visst finns det garantifel. Dock extrremt sällsynt.

Vore dock kul att höra hur det går emd 706an om det verkligen var sluttransistorerna?
 
SÅ nu är allt som vanligt igen!
Riggen är tillbaka och jag är 2300Kr fattigare.
Så nu efter detta så kör jag nu mera med 0 ALC!

Vill passa på att tacka för era inlägg samt önska en god jul och ett gott nytt år!

73 Andreas (SA7AUW)
 
På ICOM stationeran garanterar jag, som lagar dessa, att man kan köra fullgas i alla lägen med alla trafiksätt. Med eller utan missanpassning och med eller utan ALC, med eller utan antennavstämmare. Jag har aldrig någonsin sett ett PA där man bränt upp den genom att "använda" riggen. Att använda riggen betyder att köra den effekt den är byggd för på alla de trafiksätt som förekommer inom amatörradio, till alla de antenner, hela eller trasiga, som förekommer inom hobbyn.

Synd man inte visste detta för ca 1 år sen, då gick min
icom f610 eller 1610 ( minns inte vad den hette) kommersiella mobilstation som vi körde som repeater tx sönder. ingen uteffekt och på srs konstaterades trasig slutstegsmodul, kostade 2100:- när den kom tillbaka inkl arbete och modulen. (en ny apparat kostade ca 2500:) och detta var 2 månader efter garantitidens utgång.
Surt sa räven,
nu ligger icomen i skrotlådan trots att den fungerar och i repeatern sitter en motorola gm900.
Vågar inte chansa, det är 120 trappsteg till repeatern och kondisen är borta :)
 
Back
Top