Det kan inte vara möjligt att en modern HF station går sönder om man använder den. Att man inte bör styra ut riggen till ALC utslag beror på att ALC generar en form av distorsion, både på SSB men i synnerhet på en PSK-31 signal.
Med RF power vredet på max styr man ut till önskad effekt med Micgain eller datorns utnivå vid AFSK trafik. När man drar på så att man närmar sig full gas kommer ALC att börja regelera.
Vid missanpassning kommer riggens SWR skydd och dess strömdetektor att generara en ALC signal som drar ner effekten. Det borde inte finnas några som helst risker att även detta förstör slutstget.
ALC vid SSB ger splatter, och detta kan undvikas genom att styra ut under den nivå då ALC uppträder, ingen gör så, och en del splatter finns, ALC ger oxo en bra talbehandling som ger oss mer läsbara signaler. Men en AFSK RTTY signal bör inte behandlas med ALC.
Såldes bör trasigt PA bero på helt andra saker, exvis åska, överspänning, eller i värsta fall självsvängning. Det sistnämda kan beror på dåliga jordsystem, lösa skruvar som håller kort och utgör deras jordpunkter. Jag mistänker oxo att det förekommer någon form av åldring på särskilt äldre Amerikanska sluttransistorer.
På ICOM stationeran garanterar jag, som lagar dessa, att man kan köra fullgas i alla lägen med alla trafiksätt. Med eller utan missanpassning och med eller utan ALC, med eller utan antennavstämmare. Jag har aldrig någonsin sett ett PA där man bränt upp den genom att "använda" riggen. Att använda riggen betyder att köra den effekt den är byggd för på alla de trafiksätt som förekommer inom amatörradio, till alla de antenner, hela eller trasiga, som förekommer inom hobbyn.
Att vara lite försiktig är givetvis inte fel. Men att säga att riggen går sönder om man gör si eller så anser jag är helt åt skogen. Det bör man inte acceptera.
Att köra QRP vid RTTY, som PSK-31 är i sig ett kul trafiksätt och en verklig sport med låga effekter.
Det var på rörtiden man måse vara försiktig. USA byggda riggar med TV slutrör gick att bränna upp till och med genom att nyttja talprocessing. Då var AFSk-telegrafi (RTTY) inte ens att tänka på.