Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tipset Tapas!
Jag skall tänka på att inte ALC skall vara så hög.
Och inte häller att jag dra på så mycket effekt.
Men jag brukar bara köra på max 50W på RTTY och cirka 30W på PSK.
Men man får tydligen dra ner lite till.
Köpte dock en ny rigg i går....
Så jag kanske bara kör 2 m i från denna och kör HF på den nya.
Tack än ängång för en lyckad tråd och tack för alla inlägg!
73 Andreas
Vore bra att veta om antennen är i bra skick också, men jag utgår från att du har koll på detta.
8010 är väldigt smalbandig på 80/40 och en matchbox lär behövas om man kör utanför resonanspunkten.Ja jag tror det.
Det är en Diamond W-8010 fabriks tillverkad.
73 Andreas
8010 är väldigt smalbandig på 80/40 och en matchbox lär behövas om man kör utanför resonanspunkten.
ts-2000 har inbyggd atu? som måste vara inkopplad mest hela tiden med 8010?
På ICOM stationeran garanterar jag, som lagar dessa, att man kan köra fullgas i alla lägen med alla trafiksätt. Med eller utan missanpassning och med eller utan ALC, med eller utan antennavstämmare. Jag har aldrig någonsin sett ett PA där man bränt upp den genom att "använda" riggen. Att använda riggen betyder att köra den effekt den är byggd för på alla de trafiksätt som förekommer inom amatörradio, till alla de antenner, hela eller trasiga, som förekommer inom hobbyn.
Att vara lite försiktig är givetvis inte fel. Men att säga att riggen går sönder om man gör si eller så anser jag är helt åt skogen. Det bör man inte acceptera.