TS-590 åtgärda ALC-spiken?

Jo oavsett vad man ställer in för upprampningstid så är dilemmat just att i punkten där upprampningen korsar max tillåten effekt (av ALC) så hugger ALC in och "nödbromsar" och vi blir av med upprampningens slutavrundning och ser istället en "kapning" vilket ger höga bandbredder. Därför måste man se till att dra ner så att man precis inte har ALC om man vill köra snyggt. På en del riggar gäller detta också SSB.

Det optimala vore ju om den påförda CW-upprampnings- och nedrampningskurvformen integrerades med ALC-systemet så att kurvformen bibehålles även vid "ALC-drift" och att anpassning sker av ALC-kretsen beroende på den önskade utsända moden/bandbredden. Kanske vissa av de dyraste transceivrarna klarar detta?
 
Per/SM7YES, ett sent svar på din fråga på morgonen den 29:e.

Här finns iaf en som kör cw'n utan ALC. Min lilla radio, en Ten-Tec Argosy II, kan lämna 50 Wrf om man kranar på tills ALC-indikeringen just visar att det går i taket. De få gånger jag behövar alla wattarna så vrider jag på "Drive", dvs förstärkningsreglering i en pre-pre-driver, och minskar sedan en aning, så att ALC'n inte tillåts jobba. På det viset undviker jag det tjafs som annars skulle kunna uppstå, och vet att jag inte stör närliggande stationer med helt onödiga ALC-genererade nycklingsknäppar.

Det är för övrigt ganska meningslöst att köra så hårt. Drar man ner till halva maxeffekten så har man förlorar 3 dB, ungefär en halv S-enhet, och den lilla skillnaden märks svårligen i bortänden. Möjligen att det spelar roll vid de allra svagaste signalnivåerna.

De där sista dB'na har mest en psykologisk effekt i det att man lurar sig själv tro att det "går mycket starkare" om nålen viftar hela skalan. På senare tid har jag roat mig med att köra en del SMFF-trafik, främst på 40 m, och det är sällan jag använder mer än 10 W. Det tyx räcka utmärkt, ty det är endast ett fåtal gånger som det inte blir komplett kontakt utan omfrågningar. Och detta trots min nästan löjligt simpla antenn.

Passar på att tacka för SSB-kontakten på 80m häromdagen Per. Skoj det där med din remotestyrning av hemmariggen från bilen.

/Janne
 
Jag skickade för ett par veckor sedan en fråga till den svenska generalagenten för Kenwood, huruvida det var möjligt att få den officiella ALC-modifikationen utförd där. Har inte fått något svar.
Sture
 
Enligt ett inlägg av DK5TX i BCC maillista den 12/6-14 gäller i Tyskland följande regler för kostnadsfri modifiering av TS-590:

Apparaten ska vara köpt hos en av Kenwoods tyska återförsäljare, kvitto måste uppvisas.

Endast de som har olägenheter av ALC-spiken får sin radio åtgärdad utan kostnad, t.ex. ägare av ett transistorslutsteg vars skyddskretsar kopplar ur steget p.g.a. ALC-spik.

Kenwood avgör från fall till fall om de låter utföra modifieringen kostnadsfritt eller ej.

Modifieringen utförs endast av oficiella Kenwood Service Center, för närvarande finns endast ett i Tyskland, Fa. Funktechnik Sarikaya i Bochum.

Den som så önskar kan själv betala för att få modifieringen utförd, kostnaden väntas ligga i häradet 200 Euro.

Två spolar som ingår i modifieringen ska för närvarande vara bristvara och ransoneras därför. Kenwood i Japan har reserverat 100 reservdelssatser för Tyskland.

Från och med serienummer B4100001 (B41=2014, månad 1) är modifieringen på plats från fabrik.

73 de Ronny/RRF
 
Back
Top