Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har i en del andra trådar skrivit om digitala röstminnen där jag haft QSO med mig själv... Men jag har även använt röstminnet för att skapa en fördröjning på 0.1 sekund och under tiden låter jag en DSP räkna på vågformen och plocka bort transienter etc. Funkar helt OK och då kan man sätta regleringen i slutsteget så kommer det att bli helt självjusterande mellan 1 - 100 W , funkar dock dåligt med CW om man har äkta medhörning. Men har du medhörningsoscillator är det ingen skillnad.
Hur gör du det där SM7MCD? Jag tror jag ställde en fråga om detta för länge sedan, men fick inga svar. Mitt syfte var att tidsfördröja "CW" för att alla reläer helt säkert ska hinna slå om. Självfallet måste man ha direkt medhörning.
Tänkte också på att det i en TS-590 med modern DSP borde kunna användas för att slippa de där 5 ms överskjut från ALCn.
Sture
Många (alla?) nya transceivrar som kostar några kronor har möjlighet att anpassa HF-signalen så att T/R-relät i ett slutsteg ska hinna skifta. Jag tror TS 590 kan ha 25 mS fördröjning.
/Roland
Hur gör du det där SM7MCD?
Då låter det som om man gott skulle kunna lägga några tior på en S6270
Det var en duktig liten krets. 62:- i stycketal hos en av de större leverantörerna.
Ytmonterat ...
/Janne
Nu finns nya mätningar på TS-590 med den lilla hårdvaru-modifikationen. Ser bra ut!
http://5tx.de/?p=1350
Sture
Skulle vara intressant se hur kurvan såg ut om man drog ned TX-drivningen till exakt under ALC-träder in. Av bilden kan man misstänka att man kör kraftig ALC då framflanken ser ut att skickas rätt i taket och ALC får snabbt rycka in, och då får man ingen eventuell avrundning av rampningen om detta nu är inlagt i moduleringsprofilen. Detta skapar onödig bandbredd.
Hur många CW-operatörer kör utan ALC?