УВБ-76

Knappast något märkligt med UVB-76. Överskattad hype kring den stationen. Snarare så att signalen uppfattas som "skrämmande" och att den fastnat i radarn hos foliehattsfolket.
 
Det finns mängder med teorier om UVB-76, samt filmade besök etc. Vissa hävdar att det är en rest från Sovjets död-mans-hand-system för kärnvapen. Systemet var designat för att automatiskt skicka iväg kärnvapen mot en angripare om hela ledningen utplånats. Får väl hoppas att systemet numera är inaktiverat. Vi var nära kärnvapenkrig vid minst ett tillfälle pga detta automatiska system. Detta utöver de mest kända incidenterna som Grisbukten och Able Archer '83.

Det märkliga med UVB-76 är väl att signalen tycks komma från en mikrofon som tar upp det som spelas upp i en närliggande högtalare. Därav de röster i bakgrunden som hörts vid flera tillfällen. Å andra sidan är väl primitiva lösningar något som är synonymt för Sovjet och numera Ryssland. Rimligtvis används väl signalen för att motverka andra från att sända på 4625 kHz. Det skulle inte förvåna mig om det har något att göra med kärnvapensystemet i sig, men det är bara en gissning. Detta då den knappt sänder ut någon information i jämförelse med typiska nummerstationer, men gissningen känns ändå lite långsökt. Tror snarare på någon enklare teori.

/Hans SA7LOO
 
Last edited:
  • Like
Reaktioner: QRP
Kollade just på 4625 kHz. :mad:

Lyssnade sedan på sidan om och hittade på 4633 kHz USB ett oavbrutet, vardagligt, privat samtal ("skitsnack") på en i bruset svårbegripligt dialekt som påminner om en blandning av tyska, flamländska och engelska. Inga anropssignaler av något slag. Tog plötsligt slut nu kl 23:08. Fiskebåtar, lastbilar eller vad?

/ Göstha
 
Det kan ha varit "Schleswig-Holsteinska" och det språket/dialekten låter som om man pratar tyska på flamländska.
Lyssna särskilt efter hälsningsfrasen "Moin-Moin" och Då vet Du.
 
Tack! Jag tänker lyssna igen. Mina på den tiden alldeles nya kunskaper i Wienerisch resulterade i A som slutbetyg i tyska på tekniska gymnasiet. Undrar vad den här dialekten kan ge? :)

/ Göstha
 
Dipolerna som syns i början av RT:s inslag heter "VGDSh". Vanligt förekommande antenntyp i Ryssland och dess forna lydstater.
 
Jo, det stämmer. “ВГДШ” var en bredbandig universalantenn, som förekom i många sammanhang.
Användes på frekvenser 3,9 - 22 MHz, enligt ryska källor.

På engelska brukar den kallas Caged Dipole.

73,
Rolf
SM5MX
 
Antennen går ofta under namnet Nadenenko-dipol efter sin upphovsman.
Den speciella konstruktionen beskrevs först i mitten av 30-talet.

En annan beteckning är Aisenberg-Nadenenko dipolen.
Annars har "tjocka dipoler" behandlats av alla de tidiga antennteoretikerna.
Andra kända namn som Lindenblad,Pistolkors,Hallén samt Schelkunoff har bidragit till antenntypens teori.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Karl-Arne,

Eftersom detta uppenbarligen är/varit en mycket populär antenn i öst, icke minst har den funnits på åtskilliga ambassadtak, har jag av nyfikenhet googlat lite med det ryska namnet ВГДШ (Internets VGDSh), som ju rimligen måste vara en förkortning av något. Icke helt oväntat finns det en ocean av info, så t ex diskuteras den bl a i det vanligtvis välunderrättade forumet http://www.radioscanner.ru Där kallas den mycket riktigt också Nadenenko-dipolen men även mer vanvördigt "korvantennen".

Ja, där står den s k moderna forskningen idag och stampar, för någon förklaring till de fyra ryska bokstäverna har jag ännu inte hittat. Arbetshypoteser:

V = vertikalnyj = vertikal (för jag tror den även monteras så)
G = gorisontalnyj = horisontell
D = dipol
Sh = shirokij = vid, bred

Återkommer, kanske.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Värdelöst vetande, men nu hörs sändaren även på 7Mhz, sänder med samma "tajming" mellan 4.625 och 7.0Mhz
 
Man har haft en del musikutsändningar och andra störningar på 4625, jag tror det mesta är deras egna psyops , det förekommer ibland vid övningar.
Sedan har åtminstone en av TX siterna bytt till en annan paussignal som är mera pip liknande jämfört med den buzzer vi hört tidigare.
 
Back
Top