Har även om jag inte sagt något på länge i tråden, följt dess utveckling...
Och det mest entusiasmerande inlägget jag sätt på länge är det från SM2BPA/SM6BPA Örjan !
Jag tycker det var väldigt trevlig läsning, och det var just det jag menade, detta är ett sätt att fånga intresserade. Att visa på möjligheter och entusiasmera till utveckling !
Det är möjligt att det inte finns ett brett intresse för det, men jag minns den artikelserie som Derek SM5RN gjorde i QTC, vilken jag följde med stort intresse. Jag tror att just berättelser från de av oss radioamatörer som är äldre, kan få de yngre mer intresserade, och rent av fånga nya.
Något jag funderade på när jag kikade igenom inläggen ovan är, krävs det motprestation från de vi försöker sälja hobbyn till och i så fall varför ?
Varför inte angripa problemet med "kunskapsbortfall" genom att försöka ge just kunskap till de nya ?
Det finns både ett och annat att läsa på både internet och i böcker, men förstahandserfarenheter och kunskap slår det mesta. Men som sagt hjälp till självhjälp.
Givet är det som sagts tidigare, att hobbyn kräver engagemang, men det går att skapa !
Jag vet inte om ni håller med mig om detta, men kunskap är den lättaste bördan att bära, men den tyngsta att lyfta. Att kräva av en nylicensierad radioamatör att han / hon skall veta klart vart han / hon är på väg i hobbyn tycker jag är horribelt. Jag anser att det är underbart att en individ försöker ta en licens och lyckas ! Bara det är ju ett mål, och som det har sagts efter att man fick körkort !
" Grattis, nu kan du börja övningsköra ! "
Jag vet att det kan tyckas fånigt, men nu när jag tog upp hobbyn igen så frågade jag flera av de stora generalleverantörerna efter ett startpaket, för att komma igång igen !?
Och de svaren jag fick tillbaka var i stort ett stort frågetecken...
Ändock hade jag beskrivit ganska ingående, de önskemål och begränsningar jag hade.
Jag hade gärna redan från början sett att det fanns ett dylikt startpaket, kanske rent av hos SSA.
En byggsats, där allt finns för att komma igång. Det underlättar om den är en enkel känd konstruktion, där en ny amatör kan få nytta av sina kunskaper, men samtidigt snabbt och lätt få hjälp av andra.
Jag fick i alla fall i processen av "paketsökande" en mycket god kontakt med Mobinet, vilket resulterat i att jag införskaffade en bredbandsvertikal och en FT-897D. Något min ekonomi absolut inte tillät när jag först fick mitt certifikat och min licens.
Jag har fått upp både antenner och radio, men, har inte haft den tid jag tänkte mig från början att lägga på det. Men så är det ju alltid, tiden räcker inte riktigt till.
Men det kommer ett inlägg framöver var det gäller mina val, och hur jag tänker mig utvecklingen.
Helgen som passerade ägnades åt Hellschriber och PSK31. Noterade även att Spanien hade RTTY test.
Såg både F,I,EA, ett stort antal U och R stationer, tror jag har viss riktverkan åt det hållet.
Om det nu ens är teoretiskt möjligt !?
( Plåttaken runt mitt boende har fått mig att fundera i de banorna )
Såg även en VK, men det var lite väl "knastrig" mottagning där, så jag undrar om inte den herren eller damen var i förskingringen.
Har inte hörts allt för mycket än, med tanke på att jag tagit beslutet att lyssna först och tala sedan.
Känner mig för rostig för att aktivt kasta mig in i den höghastighets värld som blommat upp sedan jag
var aktiv senast. "Folk" har blivit dåliga på att tala tydligt, och i lagom takt !?
Är det stressen som sprider sig över världen månne ?
Och en sak som faktiskt stör mig är, varför det finns individer som svarar på ett morse CQ som sänds i klart beskedlig takt, i en hastighet som garanterat är mångdubbelt högre än stationen som "ropar" CQ klarar. Det är ju visserligen en självsanerande verksamhet i och med att "speedy" inte får något svar från nybörjaren !? Men varför från första början !?
Ägnande söndagen åt APRS, men mitt mjukvarumodem ville inte riktigt vara med, så jag får fortsätta med det vid tillfälle. Det finns en viss begränsning i att vara Macintosh "taliban", man får antingen skriva dylika program själv eller hitta likasinnade som redan gjort det.
Till hösten och när mörkret återvänder, tror jag att lödkolven ska få komma ut igen, för första gången på mycket länge, i alla fall, om man bortser från div. små reparationer. Ska se om jag inte kan bygga en liten lagom portabel QRP rig, som kan följa med när man är ute och jobbar /MM
Så när man väl kommit igång igen är det som det rullar på !
73 de Christopher / SM7WYG