vad händer på 80 mtr??

SM4IVE

Well-Known Member
3753 det spelas musik och återutsänds radio från lokalradion.
Störsändningar är vanligt idag tydligen.
Suck!!!!!
 
Last edited:
Ja det var i sanning en konstig frekvens. Jag har lyssnat en halvtimma (slölyssnat under tiden jag gjort annat) och det ligger en snubbe där som skriker aaaaaalaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaala testing testing och lite anndra guteral läten. Han vrider dessutom på VFOn samtidigt som han sänder och far ett par kHz upp å ner. Ibland kommer någon in och slår lystringstecken.....
 
Det är säkert en sån där nybliven amatör som bara har gått en låtsaskurs.

Riktiga radioamatörer beter sig väl inte så?
 
Det är säkert en sån där nybliven amatör som bara har gått en låtsaskurs.

Riktiga radioamatörer beter sig väl inte så?



Även radioamatörer är människor och därmed är tyvärr även vi hopplösa fall.
 
Jag lyssnade just nu och hör en som pratar.
Han säger samma sak om och om igen.
Vad är det för språk?

/Micke
 
Jag har på senare tid fått en kraftig (digital?) störning på 3650,5 +- 5 KHz. På samma sätt låter sedan ett år en signal på 3558,0 +- 5 men bara kvällstid. I Norrviken är störningarna S9+10 i snitt. Kan det vara Plasma-TV? Någon annan som har samma typ av störsignal? /Lars
 
Jag måste säga att jag hörde sådana här saker redan innan jag själv var radioaamtör, det var då i mitten av 60 talet och då fanns väl bara "riktiga radioamatörer".
Men det var säkert pirater.

SM0OY "en (digital) störning" var ett nytt begrepp.
Hur skiljer vi på digitala störningar, QRM, QRN och vanliga störningar.
Kanske vi borde ta fram en Q-förkortning för digitala störningar.

Dvs sådana störningar som går att få siffervisande, (Digitala)

Kanske kollektorbrus fråne en äggvisp är en vanlig störning, medan den äggvisp som har siffervisande (Digital) varvräknare alstrar en digital störning från sin kollektor.

Förr fick man bort störningar med differential-mode filter.
Idag får vi tillbaka störningar med commonmode-filter.

Men då skall det väl vara digitala filter med digitala toroider.



Ja ok, jag må vara lätt ironisk, och kanske lite provocerande, men det kan ju locka fram bra svar och bra lösningar.

de
FPD
 
Last edited:
Ja ok, jag må vara lätt ironisk, och kanske lite provocerande, men det kan ju locka fram bra svar och bra lösningar.

Duger detta svar?

"Digitala störningar" = pulståg som gjorts hörbara genom att använda en radiomottagare.
(Min egen definition) :D :D
 
avsiktliga störningar!

Om man som någon utrycker det, dvs jag är lyssnaramatör.
Lyssnar på någon freq, så kan man höra att det är väldigt vanligt förekommande att man läger sig mycket närma specifik freq och så tunar man med fulleffekt, med avsikt att få den pågånde trafiken att flytta ,efter en stund så kan man höra stationen ropa på en redan upptagen freq. det är ganska lätt att känna igen betendet,
 
Luftvärmepump

Jag har genom ihärdigt pejlande med rävsax hittat den starka störning jag då och då har på 3558 +-5 khz. På dagtid, nu när det är kallare, hörs den svagt över hela 80 mb men med vissa toppar. Det är en luftvärmepump utanpå en villa cirka 200 m från mig. Fabrikatet kände jag inte igen men skall forska vidare. Runt om i kvarteret finns det många andra luftvärmepumpar, som inte stör.
Lars
 
jag msåte säga att jag hörde sådana här saker redan innna jga själv var radioaamtör, det var då mitten av 60 talet och då fanns väl bara "riktiga radioamatörer".
Men det var säkert pirater.

SM0OY "en (digital) störning" var ett nytt begrepp.
Hur skiljer vi på digitala störningar, QRM, QRN och vanliga störningar.
Kanske vi borde ta fram en Q-förkortning för digitala störningar.

Dvs sådana störningar som går att få siffervisande, (Digitala)

Kanske kollektorbrus fråne en äggvisp är en vanlig störning, medan den äggvisp som har siffervisande (Digital) varvräknare alstrar en digital störning från sin kollektor.

Förr fick man bort störningar med differential-mode filter.
Idag får vi tillbaka störningar med commonmode-filter.

Men då skall det väl vara digitala filter med digitala toroider.



Ja ok, jag må vara lätt ironisk, och kanske lite provocerande, men det kan ju locka fram bra svar och bra lösningar.

de
FPD

En störning som är ömsom till, ömsom från är väl digital? Nej, jag menar en störning av typ "digitalsnusk" som strålar ut en signal som antingen överför digitala signaler eller är övertoner av en switchad kraft eller liknande. /Lars
 
Störningar från en fast installerad värmepump, då skulle du nog kunna få stöd från elsäkerhetsverket med att åtgärda problemet. Jag har inga erfarenheter av störande VP, men en felaktigt utförd installation av inverter(frekvensomrikrare) är en möjlighet.
 
Hej på Er alla!
Inledningsvis förstod jag frågan som att det gällde sändareamatörer som medvetet skapade olika störningar. Spelar musik och sänder ut diverse oljud, jag lämnar därför störningar av annat slag därhän.
Det jag skriver nedan är min egen teori delvis baserad på lång erfarenhet av människor. Vill först som sist säga att det inte är självklart att det är de nya amatörerna som stör, KANSKE TVÄRT OM.
Tänker på följande sätt.
Beroende av personlig läggning, förmågan till självkontroll, erfarenhet och ålder kan även den äldre radioamatören, som lärt sig CW, mer teknik och hur man beter sig, vara den som stör.
Orsaken till det är att radioamatören ifråga inte kan tollerera sitt beteendet och sätter därför igång att störa på olika sätt p.g.a. att han/ hon inte kan acceptera att det diskuteras, partipolitik, kommunal, inrikes och utrikes politik. Motrektionen blir att han/ hon stör, så fungerar många människor.

Jag kan bara gå till mig själv, hade jag varit svagare som person så hade jag också kunnat lägga ut en störsignal efter att ha lyssnat på diskussioner på 80 meter som inte har ett dugg med ammatörradio att göra och som borde innebära att man mister sitt sändningstillstånd. MEN ALLA HAR INTE DEN SJÄLVKONTROLLEN, då blir det som det är.
Det är mycket jag personligen inte gillar av innehållet i dagens diskussioner på banden men det skulle aldrig falla mig in att sjunka så lågt att jag sätter igång och stör pågående trafik.
Jag hoppas jag uttryckt mig så att inget kan missförstås.
Trevlig helg // Thord
 
Mycket på 80 m nu

Lyssna på alla internet radios som finns.
speciellt 3762 riktig amatörradio
Jag tror att jag avstår från denna hobby.
Dock kul att det finns sparade inspelningar att lyssna på en del av dessa internet radios har ju den funktionen.:eek:
Riktigt roooligt i Jösse namn!!!!!
 
Last edited:
Lyssna på alla internet radios som finns.
speciellt 3762 riktig amatörradio
Jag tror att jag avstår från denna hobby.
Dock kul att det finns sparade inspelningar att lyssna på en del av dessa internet radios har ju den funktionen.:eek:
Riktigt roooligt i Jösse namn!!!!!

skall du också börja röra i grytan Hi!
 
Malcomxx de APQ.
Hej.
1956 tjänstgjorde jag som värnpliktig på Karlskrona radio. Vi körde ofta övningstrafik med andra militära organisationer, bl a T 4. Jag tror deras QTH var i Hässleholm. Är det möjligt att vi haft ett telegrafi-QSO på 4-MHz?

73
Bengt SM6APQ
 
Hej!

Mmmm, det finns frekvenser på 80 meter som är riktiga avskrädeshögar, beträffande innehållet i debatterna, men de frekvenserna får man helt enkelt undvika så är det inget direkt problem för mig.

På vissa frekvenser, så uppträds provokativt eller i största allmänhet olämpligt, detta gäller givetvis inte endast på 80 m.
Ta och lyssna på 14.195 MHz, där hör man olika avarter av mänskligt beteende, musik, provokativt beteende och avsiktliga störingar är vardagsmat. 14.313 är ett annan träsk...
Just nu spelar vedervärdig musik på 14.195...
 
Problem är det ju!
Det visar på vilket håll amatörradion är på väg. :eek:

Ja, det är klart att det är ett problem, jag hittade nog inte rätt ord.

Jag menade nå't i stil med att det gäller att sätta fart på VFO ratten när man kommer nära dynghålen, så att man passerar snabbast möjligt och slipper höra eländet.
 
Back
Top