Vad i hela friden håller på att hända i DX-piles och expidioner egentligen??

EQL de APQ
Vad anser du om mitt inlägg beträffande att bara BOFASTA radioamatörer i ett exotiskt land skall räknas för diplom?

73
Bengt
SM6APQ

Skapar bara ännu större problem för testosteronstinna som vill vissa att de har störst...

Det finns ett antal sådana exempel som med full tydlighet bevisar att det vore bättre om ett antal DX-expeditioner hade "kört sönder" landet i fråga litet.

SV2ASP - Callsign Lookup by QRZ.COM (SV2ASP/A) är ett lysande exempel på ensamboende bofast radioamatör i ett DXCC land. Exakt det som beskrivs i tråden ovan är vad som brukar inträffa då Apollo visar sig på banden.

(Detta inlägg är givetvis inte menat som kritik mot Apollo, utan mer för att belysa att det är inte bofasta eller icke bofasta som är boven i dramat).

Och dessutom... Kan någon förklara gränsdragningen vad som är ett "exotiskt" land eller inte?
 
Last edited:
En allmänt hållen fråga till de som känner sig berörda:

Vad skulle kunna tänkas gå att göra åt det problem som beskrivs i tråden?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
(komplett likgiltig för tävlingsmomentet i amatörradio)
 
En allmänt hållen fråga till de som känner sig berörda:

Vad skulle kunna tänkas gå att göra åt det problem som beskrivs i tråden?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
(komplett likgiltig för tävlingsmomentet i amatörradio)

En bra idé kan vara att gå tillbaka till 27Mhz då dom som ligger där nu, har ändrat sitt betéende till det bättre.;)

Dom 'gamla' pr-gubbarna har ju flyttat till amatörbanden :)
 
Håller helt med AZQ förstås.

Bara en liten sak... CT9 är Afrika (Madeira) så den stationen gjorde i alla fall inget formellt fel då du sökte DX (utanför egen kontient)

"IK3.....EA2...CT9 bla bla bla"
 
Och dessutom... Kan någon förklara gränsdragningen vad som är ett "exotiskt" land eller inte?

Intressant fråga. Varför är det t.ex. så mycket märkvärdigare att logga ett QSO med Märket "Market Reef" än med Åland? Det är ju bara en bokstav i prefixet som skiljer... Kan mina signaler nå till Åland så hörs de säkert även på Märket, om någon är där och lyssnar. :) Samma sak med Athos och Grekland..

Handlar det bara om DXCC-diplomet, annars förstår jag inte riktigt.

Jag antar att detta inlägg kan verka provocerande eftersom det ifrågasätter en stor del av amatörradiohobbyn och dess utövare, men det bjuder jag på. Förklara gärna tjusningen i "land"-jakten. :)
 
Förklara gärna tjusningen i "land"-jakten.
Är det inte som med all annan form av samlande, fjärilar, frimärken, fågelskådning, ölkapsyler...
De som är mest sällsynta är de mest eftertraktade.
Bara en form av amatörradio. Vi har alla våra egna idéer om vad vi vill ha ut av hobbyn.
Det viktiga är att vi är toleranta och tar hänsyn till varandra, men tyvärr är det ju inte alltid så.
Det finns alltid de som tycker trofén är viktigare än hur de fick den.
// Åke
 
Är det inte som med all annan form av samlande, fjärilar, frimärken, fågelskådning, ölkapsyler...
De som är mest sällsynta är de mest eftertraktade.

Jo, men när det sällsynta är påhittat och konstgjort... Jag kan mycket väl förstå samlandet av feltryckta frimärken eller poststämplar från små postkontor på landsorten som existerade under några få år på 1890-talet. Det är sällsyntheter som inte var menade att bli samlarobjekt från början. Eller fåglar som helt naturligt är ovanliga. Men när det är någon som har hittat på att t.ex Märket ska vara ett eget "land", just för att det ska vara en sällsynthet att samla på, då tycker jag det blir lite konstigt. Eller andra dedikerade samlarobjekt som tillverkas i "begränsade serier" just för att skapa ett habegär... Nja...

Det viktiga är att vi är toleranta och tar hänsyn till varandra, men tyvärr är det ju inte alltid så.
Det finns alltid de som tycker trofén är viktigare än hur de fick den.
// Åke

Självklart. Så länge man inte skapar obehag för någon annan får man givetvis samla på eller tävla om vad man vill. Och alla behöver inte förstå tjusningen. :)
 
Intressant fråga. Varför är det t.ex. så mycket märkvärdigare att logga ett QSO med Märket "Market Reef" än med Åland? Det är ju bara en bokstav i prefixet som skiljer... Kan mina signaler nå till Åland så hörs de säkert även på Märket, om någon är där och lyssnar. :) Samma sak med Athos och Grekland..

Handlar det bara om DXCC-diplomet, annars förstår jag inte riktigt.

Jag antar att detta inlägg kan verka provocerande eftersom det ifrågasätter en stor del av amatörradiohobbyn och dess utövare, men det bjuder jag på. Förklara gärna tjusningen i "land"-jakten. :)

DXCC får kanske bli symbol för många diplom där man ska fylla ett schackbräde med pjäser... men det är sannolikt det diplom som skapar mest hets ibland amatörer. Om man jagar ryska dikstrikt (RDA), amerikanska counties, japanska prefekturer eller tyska DOK sker allt normalt sett i bästa ham spirit och utan de excesser som uppenbarar sig då ett rart land kommer i luften.

Det finns många DXCC-jägare som letar i det tysta och aldrig ens försöker framhäva sina insatser. De kan hålla på ett helt liv med sina egna uppställda mål om att lyckas köra DXCC Honour Roll eller antal länder per band.

Sedan finns det ett antal som är väldigt mån om att andra ska veta hur framgångsrika de är... Samma fenomen finns inom alla sorts hobbyverksamheter antar jag och det är svårt att radera ut beteenden och självhävdelsebehov hos delar av mänskligheten.
 
Back
Top