För att ge ett råd till den som startade tråden, bastuber, (konstigt namn), ja kanske vi spårat ur lite, men byggen är ofta något som alla "riktiga" radioamatöer tycker att alla nybörjare skall ägna sig åt.
Mitt konkreta förslag är att köpa en ARRL handbok, där finns all teori, där finns byggprojekt, där tas upp det bra respektive dåliga med färdiga grejer, där får man inspiration, där kan man skapa luftbyggen, (dvs fantisera om byggen). Visst är den boken lite gammaldags men det mesta finns där och går att översätta och modernisera.
Man kan läsa om vågutbredning antenner och tester.
Man kan liksom jag gjorde en gång i tiden förföras över de fantakstiska byggen, enkla och världens bästa. Ja mycket bättre än kommerisella apparater. Särskilt de som aldrig byggt VET att man kan bygga saker som är myckiet bättre än köpegrejer.
Jag har byggt massor av dessa saker och blivit grymt besviken många ggr.
Klart man blivit besviken på köpegrejer oxo... (TRIO 599, 9r59 exvis)
Idag när man skaffat en viss erfarenhet är det väl så att man kan bedöma ett byggprojekt innan man med stor entusiasm tar uti med bygget. Synd, kanske då det inte blir så mycket byggt numera.
När så nybörjaren börjat inse vad hobbyn handlar om, och kanske låtit sig entusismerats av VHF och Aurora, eller av tester, eller kanske RTTY, ja då är det lättare att veta var man skall börja.
Förr blev det ofta en mottagare först, och efter ett tags lyssnade blev man varse om vad man ville satsa på för sändare. eller kanske man kom fram till att man behövde en bättre mottagare.
Det finns ju massor av enklare saker att bygga och framför allt experuimetnera med, antenner är väl ett gott exempel där, liksom snickra radiobord, elelr antennväxel. Andra bygger ihop anläggningar med dator, radio, modem, antenn, sladdar byggs ihop och man får en RTTY anläggning.
Till Karl Arne, så inser jag att det i de större städerna fanns klubbar och många gamla rävar att fråga, själv kämpade jag i måndader med att försöka få reda på vilka ben som var vilka på min för 7 veckopengar inköpta OC-71 (trasnsistor) Dvs det fanns ingen att fråga. Böcker var mycket dyrare än i dag, men till slut lyckades jag få en 1961 ARRL handbok.
Idag är det lättare än någonsin att få reda på vad som helst via nätet.
Kanske man kunde enas om att ett bygge som ger sin byggare tillfredställelse, är ett bygge som är en viktig sak.
Då kan ett avancerat bygge för den som kan, vara av samma värde som ett enklare antennbygge som den byggaren är nöjd och stolt över vara värt lika mycket.
Mina byggprojekt
1. Få liv och köra radio med SET-19 som står och väntar
2. Bygga en grej som gör att jag kan lyssna med flera HF transvirar på en antenn och sända med vilken som helst när som helst utan att de andra tar skada.
3. En mikro, tre bands EQ som går att bygga in i TRX:ar,
4. Optik är byggprojekt som ligger och väntar
5. Renovering av toppen till portabelbilen på avateren.... är oxo byggen om än lite långt från radio...
6. Renovering och förnterbyte i källar radiorummet, det skall bli rackar där.... nån gång
7. Driftsättning och modifeiring av RA-200 med 12 Volt DC DC omvandlare.
8. Bygge och experiment med cirkulator för HF.
Så visst finns det projekt