Jag som ny amatör valda en "all"-rig, en Yaesu FT-897D som täcker 160m-70 cm. Jag har också en handjagare (VX-7) och en mobilstation (FT-7800E) i bilen.
Jag kommer troligen att komplettera med en ATV-transciever för 23 cm framöver, då det verkar intressant.
Kul med lite debatt i ämnet.
Men vad skulle ni vilja bygga?
Några konkreta exempel?
Några konkreta exempel på vad "rikitga" radioamatörer skulle ge sig på att bygga?
Klart att mången bygge strandar på att lödkolven är för dyr, att kabel inte finns i huset, elelr att koppartråd är svår att få tag på, har inte tid, ser lite för dåligt för de där små komponenterna, har ingen pincett, skanar instrument.
Ja det finns många spepskäl.
Bygga själv är kul, och om man börjar enkelt så går det bra och man utvecklas.
Börjar man med för tunga grejen är risken att man inte får det att fungera, och lessnar.
Jag har hittills byggt två saker, det ena är en resistiv antennsplitter för att kunna köra två mottagare på en antenn. Enkelt, tre motstånd och tre BNC-kontakter.
Senaste bygget är en 9:1 "Magic Balun" (unun) för longwire, som fungerar alldeles galant.
Provisoriskt monterad mellan några buskar i trädgården, med ca 6 meter antenntråd (FK 1.5) lyckades jag med 40W bryta mig fram i bruset av någon contest och få ett QSO med en ryss, 165 mil bort.
Detta med grejer för ca 100-lappen (ringkärna, koppartråd, kontakter och en eldosa) och någon timmes jobb. Sånt är klart tillfredställande och har gett mersmak.
Jag kommer framöver att bygga ett datorinterface a´la SMØO för att kunna köra PSK31.
Jag skulle givetvis kunna köpa ett sådant, men detta blir dels billigare, förmodligen bättre och är dessutom utvecklande för mig personligen.
Jag känner att just kringutrustning är sådant som är vettigt att bygga i stället för att köpa, medan jag inte tror mig kunna löda ihop en rig som kan lika mycket som min FT-897D.
Men vem vet vad som händer i framtiden?