Såsom varande relativt "ny" i kollegiet, kan jag ju ge er bilden av hur jag tänker.
På en del låter det som att man för att få ta certet skall vara fullärd, ha minst 20 års erfarenhet och vara helt mållåst på vilken "gren" inom hobbyn man avser verka inom. Var det verkligen så förr? Jag tvivlar.
Jag hade nu den oerhörda fräckheten att ta certet trots att jag inte är fullärd, trots att jag saknar erfarenhet av hobbyn (självklart) och att mitt radiointresse är, än så länge i alla fall, är ganska brett.
Jag kan lite om mycket, vilket verkar vara helt förkastligt, jag borde givetvis ha kunnat allt om allt, vilket man uppenbarligen var tvungen att kunna "förr".
Eller har ni kanske lärt er en hel massa under vägen? ;-)
Nåväl, för att hitta "min grej" måste jag rimligen prova på de olika "grenarna" av hobbyn (vilket kräver cert) och samla på mig erfarenhet innan jag kan inrikta mig på den specifika del som jag finner mest intressant.
Jag började således med en Yaesu FT-897, vilket enligt min bedömning var en habil allroundstation, och således kändes lämplig att börja min utforskning av hobbyn med.
Jag är glad att utvecklingen (teknisk såväl som ekonomisk) lett till jag har möjligheten att slippa fippla med massa gammalt junk för att kunna komma ut på banden, något som var nödvändigt förr.
Visst, det är lärorikt att göra så, "gå den långa vägen".
Jag kan ju nu faktiskt göra det om jag vill, men är inte begränsad till den enda vägen för att kunna utöva hobbyn.
Det kanske väcker avundsjuka från de av er som inte hade det lika väl förspänt som jag, som upplever att ni fick kämpa mer för att nå era mål.
Dessvärre är utvecklingen inte mitt fel.
Jag menar, om egyptierna skulle fått för sig att bygga pyramiderna i dag, så skulle det nog gjorts betydligt fortare och enklare, med hjälp av maskiner, och med betydligt färre arbetare. Det är väl inte fel?
Svaret var; vad skall du ha den till? Jo jag tackar jag. Irriterande svar när man är nybörjare och vill ut i etern."
Det ÄR självfallet en fullt berättigad fråga.
Tänk användningsområde avgör givetvis vilken radio/antenn/dator/bil/värmepump/jaktvapen som är "bäst" för just dig och dina förutsättningar och behov.
Vilka ingångsparametrar behövs för att skriva ihop en egen kravspecifikation som sedan kan ligga som grund för att på egen hand välja en lämplig radio och en lämplig antenn?
Erfarenhet skulle jag vilja hävda.
Om jag finner att mitt intresse inriktas mot en specifik del av hobbyn, så kommer jag givetvis att kunna ställa upp en kravspec för en station (mtbh) som passar mig och mina behov. Ju mer erfarenhet, dess bättre spec.