Inom vår hobby, liksom i andra delar av vårt samhälle finns de som är konsumenter och de som är producenter. Datorkonsumenterna köper en dator och lämpliga program och har förhoppningsvis roligt. Producenterna skriver kanske egna program eller utvecklar egen hårdvara. För konsumenten och användaren är endast det bästa gott nog, medan för producenten och kreatören kan vi tänka oss ett mer flexibelt förhållande på nytt och gammalt då det kanske är principer och strukturer man arbetare efter.
På samma sätt finns det radioamatörskonsumenter som köper en radio med antenn och räknar med att bara packa upp radion och säga ”HALLÅ” i mikrofonen och få ”59” tillbaka. Att till denna kategori rekommendera något annat än det bästa som personens ekonomi kan hantera är tämligen ointressant. Köper man fel pryl gör det inte något, som konsument skall man konsumera, och konsumtionen höjer vårt BNP.
Personligen är jag tämligen ointresserad av alla konsumenter, deras ofta stora brist på insikt och ett ointresse för sin egna utveckling i annat än ekonomiskt hänseende. Även om dessa grovt generaliserande argument kan tyckas överdrivna så är det ändå argument som gör denna grupp ointressant för mig. Men mycket viktigt är att det inte innebär att jag inte tycker de skall få finnas, det kan tom vara så att de bidrar till utvecklingen av vår hobby. Men det är något de får hävda själva. Tänk efter ett tag, när hörde någon göra reklam för en vara för att den är bra? Nej idag är det bara att en vara är billig som säljer, därför att det är konsumenterna som gör samhället lyckligt. Det innebär att utrustning som utvecklas för konsumtion sällan är möjlig att arbeta vidare med i perspektivet teknisk utveckling. Tanken är att man köper, använder och sedan köper nytt.
Intressant är här att QROlle är en produkt som går tvärs emot denna struktur. QROlle ger köparen möjlighet att börja som konsument för att lära sig att programmera mindre datorstrukturer, och med denna kunskap övergå från en ren konsument till att bli en fullfjädrad producent och kreatör med att skriva helt anpassade program för hur radion kan användas och ge radion och dess användare en helt ny horisont på sin hobby. Tyvärr har projektgruppen glömt att marknadsföra denna helt unika möjlighet med denna välkonstruerade radio.
Är däremot intresset hos den blivande radioamatören att bli en duktig tekniker som av egen drivkraft vill nå en grundläggande förståelse för grundläggande radiotekniska begrepp och tekniska lösningar. Då är jag genast intresserad av att argumentera för dennes möjligheter att växa och utvecklas. Jag gläds varje dag som jag kan få dela med mig av mina erfarenheter och ansträngningar att sträva efter en ökad insikt och kunskap som ger oss bättre sändare, mer anpassade mottagare, fler ingångar som lockar fler att välja en teknisk inriktning på sin hobby.
Visst ser jag här i detta inlägg världen i svart eller vitt, visst är det så, men här mest för att göra beskrivningen extra tydlig. Jag är mycket medveten om att det finns en mycket stor grupp i en ganska gråmelerad zon, men indelningen är för att nå en tydlighet i strukturen på mitt resonemang.
Frågan var då ”-vad skall jag ha den till?” får då en intressant dynamik. Vill jag köpa en radio för att utvecklas som konsument? Ja, då gäller att det är din ekonomi som sätter gränsen , eller säljarens vilja att ge kredit. Vägen till utveckling är att ständigt köpa en ny utrustning. Denna väg innefattar inget som helst krav på teknisk kunskap, utan det räcker med att fråga andra.
Vill jag utvecklas till en tekniker gäller devisen att endast den med kunskap kan nå kunskap, alltså måste man börja en kunskapsstege som tillsammans med eget intresse och motivation kan ge tillräcklig start för att inleda en fortsättning. Här gäller att hitta ett annat plan att utgå ifrån än den provanpassade kursverksamhet som den av SSA anvisade kursmaterial erbjuder. Här gäller att man hittar vägar att lyfta utbildningen för nya intressenter till den nivå som ger eleven de kunskaper som krävs för att kunna söka mer kunskap.
För denna grupp kan rådet att köpa något gammalt vara ett av det mest relevanta rådet, helt enkelt för att till denna radio finns en stor samlad kunskap rörande fördelar, funktionen, dess brister och dess möjligheter. Det finns alltså en kunskapsväg att följa i sin egna utveckling, och tidigare köpare som modifierat och byggt om är den samlade kompetensen som kommer att hjälpa intresserade att gå vidare mot mer kunskap. Nya konsumentprodukter kan här tjäna som inspiration för kommande egna projekt.