Vad tror ni detta är för störning?

SA6TUT

Well-Known Member
Nu håller jag på att skaffa mig ett remote QTH på grund av alla störningar. Men jag är ändå nyfiken på vad det är för något som skapar dessa massiva S9+ störningar? Kan någon med ledning av bilden gissa? Stör på 80m mest. Det brummar en stund och sen gör det uppehåll i några sekunder. Är det solceller tro?
Jag har för mig att störningarna startade runt kl 09:00 i morse.
1720454354959.png
 
Hmmmm! ca 10kHz mellan topparna eller hur?
Är det solceller tro?
Nej, inte troligt.
Jag tror att det är en laddare till något högeffekt-system.
Man brukar använda låg frekvens för att minimera switchförlusterna.
Då "topparna" är ganska breda och dessutom ser ut att vara modulerade med en låg frekvens tror jag att detta system kör med switch-jitter.
Kan du spela in ljudet i AM-läge från en av topparna så kan vi lätt analysera innehållet.
 
Last edited:
Hmmmm! ca 10kHz mellan topparna eller hur?

Nej, inte troligt.
Jag tror att det är en laddare till något högeffekt-system.
Man brukar använda låg frekvens för att minimera switchförlusterna.
Då "topparna" är ganska breda och dessutom ser ut att vara modulerade med en låg frekvens tror jag att detta system kör med switch-jitter.
Kan du spela in ljudet i AM-läge från en av topparna så kan vi lätt analysera innehållet.
 

Attachments

En bild där man ser hela omfattningen. Störningen verkar som störst mellan 3.4 - 4.4 MHz.
1720463078163.png
 
Gör man en FFT-analys på den detekterade AM-signalen så finns det ett tydligt
inslag av 50 Hz med starka övertoner.

Detta pekar på ett kraftelektroniskt ursprung, sannolikt ett switchat kraftaggregat
med "dithering".

1720465146741.jpeg
 
sa6tut noise.jpg
Vi ser en topp på 50Hz och en ännu tydligare topp på 100Hz.
Apparaten är defenitivt nätansluten. Troligtvis en typ av laddare.
 
Självfallet finns det svaga övertoner uppåt, men den riktiga switchfrekvensen hittar man runt 40-200kHz, är den nätansluten hittar man även stabil 50/100Hz. Men inte lätt att hitta rätt elpryl, då ALLA numera har swichteknik i nätdelen.
Handhållen MW-radio brukar funka bra för störjakt.
 
Det rekommenderas att "stirra stint" på störsignalen och försöka få ett så tydligt "fingeravtryck" av störningen som möjligt. Annars är det ofta hopplöst att leta för när man kommer ut och söker så kommer man sannolikt att hitta förfärande mycket skräpsignaler i sin omgivning och det gäller att koncentrera sig på den som verkligen är störningen som man drabbas av. Kommer man till någon stackars granne med misstänkt störkälla är det oftast effektivast att helt sonika fimpa huvudströmbrytaren som första test. Blev det tyst så får man gradvis starta upp grejer tills eländet är tillbaka. Blev det ingen skillnad så tackar man artigt för hjälpen och letar vidare. Sannolikt finns störkällan då på annan plats. Anledningen till att det är bra att gå drastiskt till väga är att det kan vara svårt att leta efter en nätansluten störkälla inne i ett hus. Hela elsystemet kommer att kräkas ur sig signaler som hörs precis överallt. Har man sparat en bild av störningen så hittar man förhoppningsvis rätt störkälla.

Har man en spektrumanalysator så brukar det vara intressant att ställa centerfrekvensen på någon stark störfrekvens och sedan gå över i "zero span" så man får en oscilloskopliknande bild (tidsdomänen). Här kanske signalen är ostabil och vandrar runt. Ställer man då in analysatorn för att trigga på nätfrekvensen och bilden plötsligt blir stabil så vet man att det är någon switchad grej som matas med nätspänning. Nu är det väl iofs nästan meningslöst med tanke på att nästan alla störkällor numera är något switchat jox som har kontakt med elnätet... Men det kan också vara så att det inte är nätdelen i en utrustning som stör utan något "längre in" i apparaten som tar sig ut via nätkabel/andra kablar.
 
Att hitta sådana här störningar kräver "uteslutningsmetoden".
Man måste gå fram systematiskt, och eliminera potentiella störkällor
en efter en.

Man behöver också tänka på att många störningar börjar som ledningsbundna,
och sedan tar de sig ut och blir radierade. Ofta är det svårt att leta reda på rätt
säkring att ta ur eller dvärgbrytare att bryta.

Något som jag ofta gjort i min egen praktik är att först identifiera störningens signatur via
den störda apparatens antenn, både i frekvensdomänen och i tidsdomänen, och sedan med en strömtång leta rätt på samma signatur på ledningarna.

När man väl hittat signaturen på en ledning kan man följa ledningen bakåt tills man hittar orsaken. Man får ofta prova många ledningar innan den rätta störkällan kan identifieras.

Detta är tidskrävande, men är ofta enda sättet för att verkligen gå till botten med störningar från komplexa installationer. Genom att göra detta på ett örlogsfartyg gick det till sist att hitta och avlägsna det kraftaggregat som omintetgjorde mottagningen i ett ganska stort frekvensområde.
 
Kommer man till någon stackars granne med misstänkt störkälla är det oftast effektivast att helt sonika fimpa huvudströmbrytaren som första test. Blev det tyst så får man gradvis starta upp grejer tills eländet är tillbaka. Blev det ingen skillnad så tackar man artigt för hjälpen och letar vidare.
Det är nog den snabbaste och effektivaste metoden. Jag försökte med en granne på mitt förra QTH söm störde kraftigt. Trots uppbackning av PTS störningsbil så vägrade han slå av strömmen med motivationen att han inte skulle klara av att ställa tillbaka alla programmerade gadgetar som han hade huset fullt av. Till saken hör att han var tysk med Dr-examen...
 
Hade nåt liknande här och nätleverantören här är Vattenfall vilka jag kontaktade.
Efter en vecka kom en man från Vattenfall med en spectrumanalysator och konstaterade att störningen fanns.
Han kommenterade störningen med att Vattenfall inte accepterar störningar på deras nät så det skall åtgärdas.
Senare kom en brev från Vattenfall med ett informationsbrev som jag skulle dela ut till grannarna att strömen kommer att brytas ett visst datum och mellan två klockslag.
På utsatt datum var mannen från Vattenfall tillbaka och han öppnade två elskåp som står ute vi trottoaren efter vår gata.
Där bröt han strömmen till ett hushåll i taget till störningen försvann sedan bestämde vi att jag först pratar med den aktuella grannen som är bra och jag känner väl.
I mitt fall var det laddaren till en elcyckel vilken avstördes med ferritter.
 
Ifall de hushåll som misstänks generera störningarna är "samarbetsvilliga" blir allt lättare,
och detta beror i sin tur på grannsämjan.

För snart 20 år sedan fick jag fruktansvärda störningar på 3,5 MHz som uppträdde lite sporadiskt, men mest på kvällstid. Jag tog då dåvarande jobbets bärbara spektrumanalysator + strömtång och gick runt i grannskapet och satte strömtången runt elserviserna, som här kommer via luftledning+jordkabel.

Mycket riktigt så var servisen på ett grannhus två tomter bort "alldeles luden".
Grannen tillfrågades, och familjen hade nyss skaffat digital-TV box samt även dataspel åt barnen.

Fick låna kraftaggregaten till både digitalboxen och dataspelen, och när de sattes in i en improviserad LISN så kom det en stor "puckel" mellan 3 och 6 MHz.
Grannen gick och klagade hos försäljaren och fick efter lite tjat en TV-box av annat fabrikat samt linjära kraftaggregat till dataspelen. Störningarna försvann nästan helt därefter.

Man kan bara fundera över hur man hade fått angripa problemet om man dels inte kunnat peka direkt på varifrån störningarna kommit, eller om grannen vägrat tala med mig.

Trevliga grannar kan inte värderas nog.
 
Man behöver också tänka på att många störningar börjar som ledningsbundna,
och sedan tar de sig ut och blir radierade.
Det är väldigt många som inte inser att det finns ett tydligt samband mellan ledningsbunden och utstrålad emission. Ett annat extremt vanligt missförstånd är att det legala kravet är att uppfylla någon EMC-standard. Det legala kravet är att uppfylla EMC-direktivets väsentliga krav och det kan mycket väl innebära en del extra utöver vad som står i en standard. Tanka hem EMC-direktivet och läs. Även guiden till direktivet är läsvärd. Innehåller inga tekniska tips men förklarar en massa och det underlättar när man ska ge sig på grannar, ha kontakter med myndigheter och så vidare.

Det finns en bra film på Youtube från RSGB som alla bör titta på:

RSGB har också en EMC/EMF-kommitté med bra information:
https://rsgb.org/main/technical/emc/
 
Tack alla! Mycket intressant.

Ser idag att störningen kan försvinna i flera minuter för att senare starta upp igen. Den startar lite trevande.
1720513286486.png
 
Apropå grannsämja:
Var det inte någon här som hittade en störande laddare av något slag, där den var mycket varm och en uppenbar brandfara?
Tacksamma grannar sprider goda rykten :)
 
På en tidigare arbetsplats fanns en liten, till synes harmlös, nätdel som försörjde en del i ett videokonferenssystem. Det var så stekhet att man inte kunde hålla i den. Störde friskt också. Den lämnade dock spänning ut så resten av systemet funkade ändå. Sådana prylar kan fungera länge innan de förr eller senare ger upp fullständigt, och störa under tiden. När digitalteve kom fanns en (kanske flera) vanliga boxar med usla nätdelar som höll ett tag (något år) innan de började störa. Utspänningen (12V DC) från dessa kunde vara väldigt instabila men boxarna verkade tåliga, förmodligen fanns det fler regleringar på insida. Orsaken var dåliga elektrolyter (C(r)apXon och liknande) och med en ny lyt blev de bra EMC-mässigt igen. Hur många små nätdelar tror ni ligger där ute och fräser lite här och där?

Köp en liten tiny SA ultra spektrumanalysator, tillverka en sniffprobe av en bit RG58, gör en strömprobe av en delbar ferrit och sno ihop någon lämplig antenn som går att knalla runt med. Som läget är går det inte att klara sig utan sådana grejer som radioamatör numera. Glädjande nog är det i alla fall utrustning som inte längre är dyr + kan byggas själv. Öva på dåliga skräpgrejer, kanske kan vara en aktivitet på radioklubben istället för att bara fika och prata om hur bra det var förr.
TinySA_Ultra_sniff.jpg
Tiny SA ultra med en sniffprobe tillverkad av en stump semi-rigid kabel.

En "riktig" strömprobe kan man köpa hos Electrokit för nästan 9000 kr. Den händige lindar kanske tio varv koppartråd på ena halvan på en klämferrit och ansluter till en spektrumanalysator, SDR eller portabel mottagare. En hempulad prob duger oftast lika bra för störletning. Finns ingen anledning att ha kalibrerade instrument men det är lätt att kalibrera en strömprobe om man absolut vill.
strömprobe TekBox.jpg
Här finns en beskrivning på en GDS-probe inklusive kalibrering.
Här finns en bra PDF om strömprobars funktion och hur man gör en själv.

Samma sak med sniffprober. Antingen köper man färdigt för kanske 5 papp eller också bygger man själv. En bit koax eller semi-rigid koax blir en utmärkt probe som man kan scanna av apparater och ledningar med:
sniffprobe koax.JPG
Skala av kabelns ytterhölje en bit och avisolera mittledaren som sedan löds till skärmen. Dra en krympslang över så anslutningen blir isolerad. Det är säkert en fördel att sätta en eller ett par ferriter på ledningen för att minska att signaler kommer till proben från koaxen.

Här finns en PDF med förslag på EMC-övningar (där jag snodde bilden på sniffproberna).

Köp/bygg det här så är ni på god väg för att lösa EMC-problem. En del förkovran och rutin krävs också men det kommer med tiden. Ett hett tips är att ta vara på kunskaperna om man är yrkesverksam inom elektronik/teknik mm. Det är jättebrist på folk med EMC-kunnande och ämnet har en nära anknytning till radioteknik så det borde tilltala en radioamatör. Här kan ju chansen finnas att få jobba med sitt intresse. Har man en gång börjat jobba med EMC är man stämplad för livet och får finna sig i att betraktas som en guru som ständigt löser mystiska problem. Man blir dock inte lika uppskattad av mekanikkonstruktörer, inköpare och ekonomer som tycker man är kritisk och mest bidrar till att fördyra.
 
EMC-labben var riktigt bra...
Får nog "stjäla tre takter" ur den framöver.

Håller helt med om att det råder en stor brist på radio och EMC-kunniga.

Problemet ligger mycket i att radio och EMC är ämnen som inte är alldeles
uppenbara, utan kräver åtskillig helhetssyn och fingertoppskänsla.
Det finns heller inga genvägar, man behöver kunna sina Kirchhoffs lagar,
symboliska metoden samt grundläggande fältteori för att komma någon vart.

Men väl över tröskeln går det ganska mycket av sig självt, problemen liknar ofta varandra
och kan lösas genom att tillämpa erfarenhet och "sunt förnuft".

Mekanister och ekonomer ser ofta EMC-kunniga som något "som katten släpat in"
eller i bästa fall som barnet i H C Andersens saga om "Kejsarens nya kläder".
Men mekanisterna eller "de som glänser på plåtschabrakens kommandobryggor" kan ofta skänka oss en senkommen tacksamhetens tanke när deras alster innehållande elektronik inte får "frispel" efter våra insatser...
 
Last edited:
Back
Top