Vad tror ni detta är för störning?

Admin borde nåla fast UKE:s inlägg som är lysande och ger mycket för den som vill förkovra sig. Tack Henrik!
 
Håller helt med.
Det är sådant här som behöver spridas inom amatörradiokollektivet.
 
På en tidigare arbetsplats fanns en liten, till synes harmlös, nätdel som försörjde en del i ett videokonferenssystem. Det var så stekhet att man inte kunde hålla i den. Störde friskt också. Den lämnade dock spänning ut så resten av systemet funkade ändå. Sådana prylar kan fungera länge innan de förr eller senare ger upp fullständigt, och störa under tiden. När digitalteve kom fanns en (kanske flera) vanliga boxar med usla nätdelar som höll ett tag (något år) innan de började störa. Utspänningen (12V DC) från dessa kunde vara väldigt instabila men boxarna verkade tåliga, förmodligen fanns det fler regleringar på insida. Orsaken var dåliga elektrolyter (C(r)apXon och liknande) och med en ny lyt blev de bra EMC-mässigt igen. Hur många små nätdelar tror ni ligger där ute och fräser lite här och där?

Köp en liten tiny SA ultra spektrumanalysator, tillverka en sniffprobe av en bit RG58, gör en strömprobe av en delbar ferrit och sno ihop någon lämplig antenn som går att knalla runt med. Som läget är går det inte att klara sig utan sådana grejer som radioamatör numera. Glädjande nog är det i alla fall utrustning som inte längre är dyr + kan byggas själv. Öva på dåliga skräpgrejer, kanske kan vara en aktivitet på radioklubben istället för att bara fika och prata om hur bra det var förr.
View attachment 12169
Tiny SA ultra med en sniffprobe tillverkad av en stump semi-rigid kabel.

En "riktig" strömprobe kan man köpa hos Electrokit för nästan 9000 kr. Den händige lindar kanske tio varv koppartråd på ena halvan på en klämferrit och ansluter till en spektrumanalysator, SDR eller portabel mottagare. En hempulad prob duger oftast lika bra för störletning. Finns ingen anledning att ha kalibrerade instrument men det är lätt att kalibrera en strömprobe om man absolut vill.
View attachment 12167
Här finns en beskrivning på en GDS-probe inklusive kalibrering.
Här finns en bra PDF om strömprobars funktion och hur man gör en själv.

Samma sak med sniffprober. Antingen köper man färdigt för kanske 5 papp eller också bygger man själv. En bit koax eller semi-rigid koax blir en utmärkt probe som man kan scanna av apparater och ledningar med:
View attachment 12168
Skala av kabelns ytterhölje en bit och avisolera mittledaren som sedan löds till skärmen. Dra en krympslang över så anslutningen blir isolerad. Det är säkert en fördel att sätta en eller ett par ferriter på ledningen för att minska att signaler kommer till proben från koaxen.

Här finns en PDF med förslag på EMC-övningar (där jag snodde bilden på sniffproberna).

Köp/bygg det här så är ni på god väg för att lösa EMC-problem. En del förkovran och rutin krävs också men det kommer med tiden. Ett hett tips är att ta vara på kunskaperna om man är yrkesverksam inom elektronik/teknik mm. Det är jättebrist på folk med EMC-kunnande och ämnet har en nära anknytning till radioteknik så det borde tilltala en radioamatör. Här kan ju chansen finnas att få jobba med sitt intresse. Har man en gång börjat jobba med EMC är man stämplad för livet och får finna sig i att betraktas som en guru som ständigt löser mystiska problem. Man blir dock inte lika uppskattad av mekanikkonstruktörer, inköpare och ekonomer som tycker man är kritisk och mest bidrar till att fördyra.
Tack för all bra info. Jag har faktiskt en TinySa men signalerna är inte tillräckligt starka för att synas på den. Jag skulle behöva en bättre antenn för 80m. Jag lyckades dock få in signalerna rätt bra på en AM-radio och jag tror jag vet vilket hus det kommer från nu. De har en datorspelande son på övervåningen och signalerna är starkast utanför deras hus. Det kanske kan vara ett grafikkort eller liknande.
 
Admin borde nåla fast UKE:s inlägg som är lysande och ger mycket för den som vill förkovra sig. Tack Henrik!
Jag har gjort hela tråden fastnålad. Så nu ligger den högst upp. Ska undersöka om man kan göra så för ett inlägg men det är tveksamt. Man kan bryta ut det inlägget och lägga det i en separat tråd, men då smular vi sönder denna tråden lite grann. Ska klura lite mer på det, jag håller med om att inlägget bör ligga högt upp. Tack för bra info.
 
Kanske en kategori "Best of ham.se"? Där kan man spar de 10-20 bästa inläggen, eller kanske till och med trådarna. När nya pärlor skrivs har vi ett öråd där det minst perfekta kastas ut...

OCI
Jag gillar idén. Blir lite som på jobbet där vi har en KB (knowledge base/kunskapsdatabas). Där hamnar de bästa lösningarna i vårt ärrendehanteringssystem.
 
Tack för all bra info. Jag har faktiskt en TinySa men signalerna är inte tillräckligt starka för att synas på den. Jag skulle behöva en bättre antenn för 80m.
Man ska ha klart för sig att spektrumanalysatorer i allmänhet och TinySA i synnerhet är kompromisser. De är varken optimerade för brusnivå eller dynamiskt område jämförda
med en modern mottagare.

Databladet för en TinySA anger en brusfaktor av dryga 30 dB i HF-området, vilket är grovt räknat 20 dB sämre än en typisk mottagare.

Dessutom är spuriousundertryckningen betydligt sämre än för en mottagare, vilket blir mycket märkbart när en stor antenn används.

När man "jagar störningar" med en enklare spektrumanalysator blir valet av mätantenn och det ev, behovet av en lågbrusförstärkare framför väldigt kritiskt.

Antennen ska vara stor nog att plocka upp de störsignaler man är intresserad av, men samtidigt liten nog att inte plocka upp så många andra signaler att analysatorn överstyrs och börjar generera egna falska signaler. Ett klassiskt exempel på "motstridiga krav".
Använder man en lågbrusförstärkare framför blir detta ännu mer utpräglat.
Den som avser att använda en E-fältskänslig aktiv antenn som mätantenn behöver verkligen veta vad han gör. Risken att få in helt ovidkommande signaler är överhängande.

Det är därför som man gärna använder mätmottagare med hög dynamik, alltså lågt brusgolv samtidigt som starka grannkanalsignaler kan hanteras, när man vill mäta relativt svaga störsignaler noga. Dessa har nackdelen att vara dyra och endast "släpbara", varför de knappast ägnar sig för mätningar i fält.


1720597208660.png
1720597372108.png
1720597687460.png

"Bör ej saknas i något hem"
 
Tiny SA Ultra har i alla fall en förförstärkare (kanske icke-ultra också har). Med den upplever jag känsligheten som ganska OK för allmänt EMC-mätande. Men när den aktiveras så tappar man idiotiskt nog möjligheten att välja dämpsats. Man kan ju tycka att det skulle vara idiotiskt att använda förförstärkare och dämpsats samtidigt men en möjlighet att snabbt koppla in dämpsats (t ex 10 dB) är kritiskt när man är mäter störningar. Anledningen är att det direkt visar om analysatorn blivit överstyrd eller inte. Det absolut vanligaste mätfelet i EMC-sammanhang (kanske generellt vid mätning med en spektrumanalysator) är att analysatorn blivit överstyrd. Kikar man på resultatet och jämför det med 10 dB dämpning så ska spektrumet på bildskärmen givetvis inte förändras alls, förutom att nivåerna förstås blir 10 dB svagare. Är analysatorn överstyrd syns oftast en drastisk skillnad med svåra "hallucinationer", en liten dämpning ger stor skillnad. Det här måste man alltid kolla! Tjänstefel annars. Mätresultat från en överstyrd analysator är alltid helt värdelösa. Ett Tiny-köp åtföljs därför lämpligen med en 10 dB SMA-dämpsats, men det är förstås pilligt jämfört med om 10 dB hade funnits direkt i en meny. Det går förstås att klicka bort förförstärkaren i menyn. Ansluter man en spektrumanalysator till en vanlig radioantenn bör man alltid utgå från att risken för överstyrning är stor. Anledningen är att en spektrumanalysator är superbred på ingången jämfört med en radiomottagare, och ännu värre blir det med förförstärkare.
SMA dämpsats.JPG

Värdefulla mätgrejer är också filter. LP, HP och BP för "bra" frekvensområden. Har man exempelvis störproblem på 2m är ett VHF bandpassfilter ovärderligt, i alla fall om man vill ha bra mätdynamik vilket oftast krävs för att se något. I närheten, både frekvensmässigt och på plats, finns oftast rundradio, TV, mobiltelefoni och annat som är vrålstarkt och hemskt jämfört med det man vill mäta på. Mäter man på KV är ett 30 MHz LP bra. Kolla vad Mini-Circuits har att erbjuda. De ligger bra till prismässigt också.

För mätningar på kortvåg är bandpassfilter för respektive amatörband bra att ha, eller kanske rent av helt nödvändiga. Här finns en PDF med byggtips.
BP hempul.JPGfilter MCL.JPG

Har man en gammal "trött" analysator (typ HP 141T, 859x mm) som saknar förförstärkare, vilket i stort sett alla äldre gör, kan man lätt bygga en själv av exempelvis en MMIC från Mini-Circuits.

I något nummer av ESR Resonans hade SM7EQL byggt en ferritantenn som var praktisk för att leta störningar på lägre KV-frekvenser, dels var den kompakt och dels hade den riktverkan.

Att köpa en spektrumanalysator är lite som när en mekanist köper en svarv eller fräs, det är bara början och sedan krävs en massa tillbehör.
 
Att köpa en spektrumanalysator är lite som när en mekanist köper en svarv eller fräs, det är bara början och sedan krävs en massa tillbehör.
Helt riktigt. "Instrumentnörderi" är svårt vanebildande, och kräver livslånga
avvänjningskurer för att bli kvitt.
 
Last edited:
75-80% av störningarna på kortvågen genererar man själv skulle jag vilja säga. Som tipsas 100 ggr på forumet så slå av strömmen och kör på batterier och kolla banden. Vi radioamatörer har säkert 10ggr så mycket elektronik som är nätansluten jämfört med en "vanlig" granne. Dessutom har man ju antennerna nära sin egen elektronik ;). Jag har byggt några nätfilter och de har gjort underverk. Framför allt på lägre kortvågsbanden. EMI filtren har köpts och reas numer ut då de förmodligen slutas tillverkakas vilken dag som helst. 50kr för 3A 230V tycker jag här helt ok...Blir knappt billigare att bygga själv...Alternativt att bygga om eller skaffa nya väggvårtor till RPI, routrar switchar, laddare mm. Mycket jobb. Köra allt på linjärkraft är ju inte roligt heller...

Jag har nu byggt två sådana här boxar till shacket och de tar det skräp som tidigare gick ut på el-nätet. Köp EMI filter med två steg. Lägre ström bättre undertryckning på låga frekvenser. Och man behöver ju bara koppla in switchade grejer via filtren.

1720652347767.png
1720652388364.png

Här skall det väl snyggas till lite så småningom :p...

1720652988681.png
 
Last edited:
Back
Top