Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Manualer är för veklingar Jag tror att vi alla har trillat dit när vi varit lite för ivriga.. Lätt hänt, med andra ord.
73 de Lars, sm6rpz
OK, då vet vi det Janne.
73 de Lars, sm6rpz
Och denna nya station fungerar och ställs in på samma sätt som dina tidigare stationer?
Jag ser ingen konflikt, jag ser att du söker konflikt, viss skillnad...
Hursomhelst, sakfrågan är intressant. Varför låter nya stationer "skit" ibland? Hur ofta beror detta på handhavandefel, och hur ofta på rent fel i apparaten?
73 de
Det verkar som att "vi" har kommit fram till att en Yaesu av senaste modell är oftast felinställd och kräver specialinstrument för injustering. Nu är jag ändå mera nöjd med min Icom. "Hä ä bar å åk"
Roger
Den allra viktigaste delen är hur man talar i mikrofonen. Om man lyckas hålla uteffekten konstant mellan delar i ord utan att ha ALC-signal eller annan elktronisk kompression har man bästa läsbarhet och genomträngning. En person som talar "naturligt" har en enorm variation i sin röst. Jag har haft scouter hemma, som inte haft "mikrofonvana". När de talat har medeleffekten varit nära noll medan topparna legat på max av vad riggen klarar.
73, Roland SM0BRF
Off Topic:
Är det vuxna personer som skriver i trådarna?
Hela forumet tenderar till en fokusering med tjaffs och åter tjaffs, snart meningslöst att logga in.
/Bosse
Off Topic:
Hela forumet tenderar till en fokusering med tjaffs och åter tjaffs, snart meningslöst att logga in.
/Bosse
Du som varit med i hobbyn bra mycket längre än vad jag har, vilka riggar har du själv erfarenhet av och tycker är bra? Du har säkert provat fler än jag. Vad kör du på nu där hemma, och på vilka band trivs du bäst?
Mvh Janne
Off Topic:
/Bosse