Tack för 589 från Holland, Kjell.
Vid 18-tiden kopplade jag in en stegdämpsats och justerade ner uteffekten från 1 W till 0,5 W. Frekvens 3577,2 kHz.
Plot nedan visar de stationer som sedan dess rapporterat tillbaks SNR-värden där det högsta är från LA5EKA med 17 dB följd av PA0MBO på 13 dB samt SK3W 10 dB. Så det finns marginal att sänka ytterligare ett steg eller två. Undrar vem som blir den sista Skimmern som hör mig med QRPP(P).
/Bengt
UPDATE kl 00,30 den 27/1
Tydligen hänger inte någon av Skimmer-mottagarna med längre. Däremot inkom en lyssnarrapport via mail från UU7JF som rapporterade 339 från Svarta Havet - karta nedan.
Det är ju ganska kul att futtiga 500 milliwatt kan höras så pass långt på 80 m. Jag kollade även att lyssna via RN3DKT:s SDR-radio strax söder om Moskva
RN3DKT Home där SK7LT just nu hörs QRK2-3 med kraftig QSB. I topparna helt läsbar. Inget super DX precis men ändå ganska långt. Karta nedan.
Ja, vad kan vi dra för slutsatser av spontana experiment som dessa? Det finns oanande möjligheter att utprova antenner, jämföra signalerna mot andra stationer, utvärdera konditionerna och på olika sätt lära sig mer om vågutbredning.
/Bengt